Loppisrunda i Norduppland


En loppisrunda i Norduppland gör en aldrig besviken. I förra inlägget visade jag AWF-tavlan som
Rutger hittade hos antikhandlaren i Hökhuvud. Därefter fortsatte vi till Gimo, där det just nu finns
tre riktigt bra ställen - alla tre är mer antik & loppis än bara loppis. Gårdsloppisen vid Korsbron
hade så här snygg ingång.


Och många snygga saker. Det här är "Trio" från Rörstrand. Formgivare?


Åhhhhh, en solgrind! Vilket fynd om man hade varit ute och letat grind. 600 kronor. Kan funka
som sänggavlar också?


De här glasen har jag sett enstaka av här och var. De är roliga med sin lågt placerade hänkel.
På etiketten står det Hovmantorp. Så nu vet jag varifrån de kommer också.


Anonyma tyska/polska/tjeckoslovakiska koppar. Men så söta. 80 pix för
sex stycken - de hade varit ett fynd till sommarstugan om sommarstugan inte
redan varit överfull av loppisfynd...


Mitt emot kyrkan í Gimo inhyser den gamla tv-affären numera en antik & loppis.
Ställen med antikkatt eller antikhund får alltid stilpoäng.


Blå blå glas. Från Gullaskruf, och enligt handlaren av Hugo Gehlin. Tio delar, 750 kr.


Sparbössa för telefonpengar. Förmodligen saknas en del på den, men
trots detta är den kul. 90 pix har jag för mig att priset var.


Söta samlartallrikar ur serien "Paradis" av Björn Winblad för Nymölle. 100 pix/st.
Det blev några inköp här, bland annat en Helmer Ringström-dekor jag inte hade.


Och så favoritbutiken Risingeboden. Bilden på vasen tillägnas kamraterna
från retrobloggarresan till Dalarna, där "Åseda" nämndes i var och varannan mening.


Den är så snygg, Timo Sarpanevas gryta. 750 kronor är ett betydligt bättre
pris än vad man ser i Sthlm. Men den fick stå kvar. Däremot hittade vi två
härliga lampfötter - denna loppisrundas bästa fynd. De kommer att dyka upp på bild
när Rutger och jag bestämt oss för om de ska bära hans "Unikko"-skärmar
eller mina fyndskärmar med okänt ursprung.

Jodå, bilder på de övriga inköpen från den hör rundan kommer också.
Stay tuned...
1 Maria på tid och rum i Årsta:

skriven

Men vad sjutton! Jag har ju missat att länka till er. Läser här ofta och var helt säker på att ni låg i min länklista, men alls icke. Måste fixas!



Björn Wiinblads tallrikar är to die for. Jag har precis köpt mina första två ljuvliga tallrikar (eller rondeller eller vad man ska kalla dom)

2 Randiga tråden:

skriven

Blir sugen på att åka eran runda, så mycket fint.

3 Anna:

skriven

Åh, härlig runda! Solgrindarna är så fina! Ska bli kul att se din nya Helmer :)

4 Ann-Charlotte:

skriven

Eli!

Det är så jättekul att se dina bilder från loppisar du är på. Man blir så inspirerad. Tänk om jag kunde komma ihåg att ta med mig kamera nån gång. Eller kanske komma ihåg att det faktiskt finns en kamera på mobilen...

5 eli:

skriven

Maria: Och jag har lagt till er i min lista nu!

Randiga tråden: Gör det! Utforska bygden norrut!

Anna: Jag samlar till en ny Sju sorters Helmer :-)

Ann-Charlotte: Bara att börja!

6 monamie ny blogg!:

skriven

Älskar kaffekopparna! min mormor har ngt liknande. sparbössan har jag aldrig sett förut, såg lite rolig ut :)

7 Tusse:

skriven

Verkligen ett trevligt inslag med svart katt och allting.

Tusse har precis kommit tillbaka efter en loppisrunda i trakten av just Åseda. I Hultanäs såg vi för övrigt ett växellok och annan rullande materiel från Roslagsbanan.

Däremot ger bilden på Timos gryta mig dåligt samvete. Hade ingen aning om att den var så intressant. Den åkte iväg till ett loppis tillsammans med dom där ystadkatterna som vi tycker är så roliga nu.

Kommentera här: