Sköna småloppisar - och ett riktigt tygfynd


Sommargrannar som slår sig ihop om en annons i lokaltidningen och ställer upp sina bord litet avspänt
på någons gräsmatta.Det är kanske inte de fyndtätaste loppisarna, men det är mycket, mycket trevligt.
I helgen klämde vi några sådana loppisar, bland annat den vid gamla pensionatet i Stäket, Roslagsbro.
Pensionatet la ner i mitten av 1970-talet men skylten finns kvar från the heydays. Vägskylten
verkar ha haft många liv, som allt från 30-skylt till stoppförbud och med mera.


På pensionatsloppisen fanns Rörstrandskoppen utan namn med tre fat (litet nagg på koppen),
5 pix och det härliga tyget, 10 pix. "Sill i Kvadrat"-burken i perfekt skick fick jag för 5 pix på en annan
byloppis. Även den stora skålen i "Medicinalranka" fanns i den byn, 10 pix, liksom tomtepojken märkt
Valli, 10 pix. Ett nummer av Antik & Auktion från 1990-talet med rubriken Ditt okända porslin kostade 
5 pix i Norrtälje och hjälpte mig identifiera en tysk blommig kanna jag har. Julklappsbanden för 5 pix
är från samma loppis.


Porslinshästen från ryska Lomonosov, med pytteliten hovskada
kostade 5 pix. Den kommer gissningsvis att uppskattas trots skadan,
av någon i nioårsåldern.


Till sist, ett fantastiskt härligt tyg från en av byloppisarna. Två långa våder
och en kappa på sex sju meter (har inte ens orkat mäta än). Klara färger,
man blir glad av det. Ursprung? Är det ett 1970-talstyg eller från Hemtex 2008?
UPPDATERING: Svar direkt! Tyget heter Orvokit (Violer), är ett 70-talstyg
formgivet av Marjatta Metsovaara. Tack till Hanna Karlzon, som hade hela svaret.
Elina och Kerstin hade också bra koll. Och igen - det är ett fullständigt ljuvligt tyg.
1 Kerstin:

skriven

Åååh, så fin kopp! Man blir glad! Den där sista gardinen skulle jag gissa är något finskt sent 70-talstyg, men inte Marimekko. Tampella, kanske?

2 Hanna:

skriven

Tyget är finskt, från 70-talet, och designat av Marjatta Metsovaara och det heter "Orvokit". det tycks vara ett rätt eftertraktat tyg och finns även i brunt. Så, grattis till fyndet! :)

3 elina:

skriven

Tyget är troligen Tampella, design Marjatta Metsovaara.

4 Madeleine:

skriven

så söt rörstrandkopp!

5 Gila:

skriven

Oj oj oj så alla fyndar...

6 Allt det gamla goda:

skriven

snygg rörstrandsdekor på koppen/faten där! och vilken härlig bild, den översta. med pensionat-skylten och fordonstrafik förbjuden-skylten (för det är det väl? hmmm..)

7 enannanhelena:

skriven

Det är så bra när man hittar Antik & Auktion, med några år på nacken. För ett tag sedan fyndade jag två hela årgångspärmar!! (För 10 pix ;) med A&A från 80-talet. Kul att hitta information om saker och ting och att se prisutveckling och "modenycker" genom tiderna.



Så mycket fint du hittat!Stormönstrat sjuttiotal är definitivt en av mina "Loppis-laster"!



Gillar verkligen den lilla Lomosov-pållen...fast att jag fyllde nio för ett tag sedan... :)



/helena



8 Tusse:

skriven

Heyday - underbart ord! Får mej att även tänka på hillbillies, vilka du ju uppmärksammade för en tid sedan.

9 Anders:

skriven

Medicinalrankeskålen var fantastiskt fin också! Jag har börjat småsamla på den bruna varianten - det är ett trevligt frukostporslin mot virrvarrperstorpsplattebordet och funkar extra bra om någon är krasslig hemma, det känns lite mer professionellt att servera en sjukling frukost på ett riktigt sjukhusporslin!

10 Randiga Tråden:

skriven

Tyget säger jag bara. Så snyggt.

11 Malin ny blogg!:

skriven

Vilka härliga fynd! Idag köpte jag ett tyg till min loppisfyndade soffa! Bild på det kommer snart på bloggen :-)

12 Linda:

skriven

Det är så mysigt med små gårdsloppisar! Är lite sugen på att övertala grannarna att dra ihop något liknande, skulle behöva rensa lite i förråden...

Fina fynd gjorde du i alla fall, gillar verkligen den söta Rörstrandskoppen!

13 Tusse:

skriven

PS: Jag kan inte se mig mätt på den där skylten!

Undrar hur många av "mina" skyltar som sitter kvar? Se

http://tussetuss.wordpress.com/2010/05/09/skyltar/

Omnibus är borta, liksom Getå Turisthotell (ej på bild). En emaljerad gatuskylt i Linköping kom bort efter att jag hade skrivit om den i Corren, så därför tänker jag inte tipsa om vilka emaljerade skyltar som finns kvar i Stockholm.

14 monamie ny blogg!:

skriven

ja den burken var verkligen ett fynd! Dom brukar ju vara mycket dyrare oftast :-)

Kommentera här: