Små finska (nåja) fynd


Tja, det blev ju inga megafynd på loppisarna i Finland. Men på Röda korset i Viitasaari hittade
vi i alla fall några saker. Rutger föll för den gula vasen, 3 euro, och spanade också in det röda
och det gröna fatet. Plastic fantastic. Det gröna är Tupperware, sannolikt nytt? Det röda...


... fatet kanske också är nytt? Vi gillar det skarpt i vilket fall.
Och det röda och det gröna tillsammans ger någon slags 60-talsvibb.


Där hängde en lampa också... Den står nu halvuppackad hemma i rummet med de ouppackade
flyttlådorna. Kontakten saknades, därav det facila priset 12 euro (dryga hundringen). 
Någon som känner igen modellen, den litet kantiga?


Till sist, en liten tysk vas från Jasba. Den var så bullig och söt,
så trots att jag beslutat ge bort och sälja av de flesta av mina
tyska vaser så - blev det en till. För en euro.

1 Amanda:

skriven

Himla fina fynd! Är nog mest förtjust i vasen! Vet tyvärr inte var lampan kommer ifrån, men den var också väldigt fin!

2 Helena:

skriven

Det gröna fatet sålde jag när jag jobbade som TW-försäljare för en sisådär 8-10 år sedan. Vill minnas att de hade de som någon form av julerbjudande där de ingick. Har faktiskt kvar den lilla varianten fortfarande. Lampan är ju superfin. Är den komplett med alla skärmarna intakta så är det ju ett riktigt fynd!

3 Tusse:

skriven

Eine deutsche Vase, natürlich ... und die Katze im Hintergrund! :-)

4 form55:

skriven

Det röda fatet ser man då och då. Tror att det är från 80-talet men det är mest en uppskattning.

5 Gina Americana:

skriven

The Finnish language is nearly impossible, but I've found out that the only word I really need to know is Kiirpis. Finland has some amazing finds & I always come home with a suitcase full of them! Glad to see you also made out well in Suomi.

6 enannanhelena:

skriven

Kippis däremot, är något helt annat... ;)



Löven var väldigt fina, i båda kulörer! Plasten kan verkligen charma, den också, ibland.



Kul att du är tillbaka! (Jag hoppas att huslånarna hade lämnat vardagsrummet precis som det var när ni åkte... ;)



/helena

7 anna:

skriven

Va? Ska du sälja av dina fina, bulliga västtyska vaser? Dem som är så underbart fina :)



8 eli:

skriven

Amanda: Ja, vasen var oemotståndlig.

Helena: Tack för info!

Tusse: Immer die Katze!

Form55: Aha.

Gina Americana: Amazing finds means I have to go back!

Enannanhelena: Yep, och kippis hann vi också med. Jag säger bara Koskenkorva lakritsi!!!

Anna: Tyska vaser har en förmåga att bli så många, och ta sådan plats. Behåller naturligtvis Florence och några till men måste bli av med en bunt andra!

9 Tusse:

skriven

Eli och Enannanhelena:

Fy för att smaksätta Koskenkorva Viina (Brännvin) en dryck som speglar finländarnas djupaste känslor och värderingar (jo, det står verkligen så på etiketten).

Vid nästa besök i Hfors rekommenderar jag ett besök på Zetor (de lyckliga traktorfolkets restaurant) där man kan sitta på traktorer resp. i kobås och äta/dricka.

10 Linda:

skriven

Snyggt fyndat! Taklampan är ack så läcker och den tyska vasen sockersöt.

11 Ellen:

skriven

Det röda fatet har min mamma också. Vill minnas att hon fick det som prenumerationspremie för någon inredningstidning för sisådär 10 år sedan. (Förlåt om jag förstörde magin för dig nu, men det är väl lika fint ändå...) :)

12 Elin:

skriven

Hej,



Jag har ett liknande rött fat (svårt att avgöra på bilden om det är exat lika), tro jag fått det med någon tidning som premie.

Kommentera här: