Har ni sett så många blå Kryss


Tre tallrikar i Helmer Ringströms dekor "Kryss" (1957-64) är tre fler än jag någonsin
sett i verkligheten. "Kryss" i gult  hittar man emellanåt, men blå är mycket ovanlig.
Men håll i er, här kommer...


... en hel servis! Det finns i jylländska Brædstrup hos Sune, som driver hobbybutiken Retro-Garagen
och som skrvit gästinlägg här på Femtiotalsjakten. När Sune nämnde att han har en hel hoper
blå "Kryss" bad jag om en bild. Det lär dröja tills man ser så här många igen. Själv kan jag se fram
emot ett blått uppläggningsfat, som Fyndens Mästare, Benny på Porslinsbloggen hittat åt mig.


Och här är den gula varianten. Vissa Gefledekorer finns
i både gult, blått och rött. "Kryss" hade varit fin i rött,
tycker jag.

Fotnot. För eventuellt hugade spekulanter måste jag tyvärr berätta
att Sune inte kör försäljning över nätet, utan bara i butik.


1 Allt det gamla goda:

skriven

har aldrig sett blåa kryss heller, utan har två gula assietter. jag tror kryss hade varit snygg i ljust grön också! tänk en ljus vårgrön färg under "kryssen".. snyggt!

2 enannanhelena:

skriven

Oj, det var värst vad många. Kryss i taket, eller vad säger man... Kryss på bordet, kanske. ;)



Det är som du säger inte ofta som man ser så många samtidigt,något fat här och något där, på loppis och auktion, brukar ju dyka upp i synfältet, även om Helmer R:s dekorer inte tillhör just mina favoriter (I'm more of a Percy kind of "girl") men det är väl bara bra för Dig, Eli och ni andra Ringströmfans. Då blir det ju mer kvar till er. :)



Spanade i mina loppisgömmor för ett tag sedan och konstaterade att jag nog har ett Ringström fat! Hellas, visst är det Helmer? Ett ovalt uppläggningsfat, ca 32 cm långt och 25 cm brett,grönt, i halvbra kondition. Lite repigt och lite utmattad i dekoren, men ändå rätt okej, tror jag. Det är inget du är intresserad av väl? Det kan mycket väl tänkas att det är till salu annars, för en billig peng...



Önskar dig en fin start på veckan!

:)

/helena

3 Linda:

skriven

Åååh, underbara! Kanske borde ta en weekend i Danmark i sommar och hälsa på Sune? :)

4 Sandra:

skriven

Jag har rätt många gula Kryss, men har aldrig sett den blå varianten! Tyckte nog den var snäppet snyggare!

Måste dela med mig av en riktig rysare nu när Kryss var på tal.. Min sambos morfar läser numera min blogg och har insett värdet av gammalt porslin, men innan jag och sambon träffades för 5 år sen, så slängde han en hel servis med gula kryss, Tror du jag grät blod när jag hörde om detta horribla tilltag?

5 Eli:

skriven

Allt det gamla goda: Håller med om grönt!

En annan Helena: Tack för erbjudandet! Men jag har redan några tallrikar och en tillbringare i Hellas, och det får räcka. Jag samlar på Tellus och Safari, smygsamlar på Hjärter och så samlar ju på en av samtliga hans dekorer. Men jag får inte börja småsamla på fler Helmer-dekorer, då sprängs hyllor och förråd...

Linda: Ja, tanken har slagit mig...

Sandra: Sådana där historier får en av må fysiskt illa...

6 The StarChief:

skriven

Fina tallrikar, jag vet att jag har några gula men kan inte hitta dom. Suck har för mycket.

7 Benny:

skriven

Det var som attan, så mycket har jag inte sett sammanlagt under åren :-)

8 Roddy Seger:

skriven

Blå Kryss! jag letar å letar, men hittar de aldrig till ett hyfsat pris/skick... Mycket fina i vart fall : )

Kommentera här: