Så gjorde jag gröna Safari snyggare


"Safari" - min absoluta favorit bland Geflemästarens Helmer Ringströms alla dekorer. Den gjordes
i gult och i grönbrunt. Men... vad är det som är "fel" i den här bilden?


Jo, den gröna "Safaris" fat. Så här ska det vara. Samma gröna
fat, glasyren "Smaragd", till båda tekopparna. Men jag tycker att koppen
med grönt, eller snarare grönbrunt, band ser blek och illamående ut ihop
med fatet i en annan grön ton.


Så när jag på samma loppis, men på olika hyllor, hittade den gröna Safarikoppen
och det här bruna Geflefatet misstänkte jag att de kom från samma hem och faktiskt
hör ihop. Se så harmonisk koppen ser ut här! Men tyvärr går det inte att läsa stämpeln under det bruna fatet.
Jag konsulterade Gefleexperten Benny på Porslinsbloggen: Kunde detta fat möjligen vara det korrekta
till gröna "Safari"? Nej. Förmodligen är det här ett fat i glasyren "Umbra", som bland annat hör till
koppen "Skotte". Se både Safari och Skotte på Porslinsbloggen.


Och här bekräftas att Benny - förstås - har rätt. Hos Afrodite Antik
på Odengatan, Sthlm, fanns förra veckan sex kaffekoppar
i grön "Safari". (Finfint skick, 900 pix för alla sex.)
Gröna koppar - gröna fat.


Men jag tycker ändå att grön "Safari" ska ha "Skottes" bruna "Umbra"-fat. Se sådan lyster
alla delar får av det bruna fatet.

Har du något lyckat exempel på blandservis?


1 Angeliqa:

skriven

Supersnyggt blev det ihop!

Här hemma blandar vi hejvilt med allt porslin

2 JJ:

skriven

Jag tycker snarare att den gula Safarikoppen skall ha ett gult fat, även om det inte är tänkt så.

3 Linda:

skriven

Tjusigt, kan bara hålla med om att den såg bra mycket gladare ut på det bruna fatet!

Jag blandar gärna och ofta så mycket jag orkar - som till exempel i retrodukningen jag visade i höstas:

http://porslinan.blogspot.com/2010/11/retrodukning-middag-och-efterratt.html

4 JJ (form55):

skriven

Glömde skriva om porslinsblandningen. Tekopp från Gustavsberg Lido med fat från såssnipan i Gustavsberg Colorado. Hoppas länken till bild på denna kombination funkar!



http://www.retroforum.se/index.php?action=dlattach;topic=1664.0;attach=5546;image

Kommentera här: