Brittiska tapeter - yes, please


Stanna! skrek jag åt taxichauffören när vi härom natten passerade Flügger färg på Torsgatan.
I skyltfönstret hängde tapeter som bara kunde vara brittiskt 50-tal, eller mycket begåvade retrokopior.
Jag tänkte Lucienne Day, inlägg här. Ringde butiken nästa dag och fick veta att det är Sandersons
50-talskollektion. Den röda och svarta tapeten heter "Mobiles", och är ett mönster från 1952 av
Marian Mahler, en annan av Storbritanniens framstående formgivare på 1950-talet.


Mönstret påminner mycket om Lucienne Days
klassiker "Calyx" från 1951. Se "Mobiles" och "Calyx"
och andra härliga 50-talsmönster av Day, Mahler
med flera hos The Textile Museum.


Jag kollar Sandersons brittiska hemsida och hittar
"Dandelion Clocks" (maskrosbollar) som syns till höger på första
bilden i inlägget. Men jag ser ingen uppgift om formgivare.
Kanske är det ett nytt mönster?


Lucienne Day gjorde en annan "Dandelion Clocks", den ser ni längst till höger på det här uppslaget
i BBC Home & Antiques.
UPPDATERING: Även Ljuva Femtiotal satt och kollade snygga tapeter i går, se hennes inlägg här.


Och snart ska Rutger och jag till London! Därför blev jag extra glad
över försmaken av brittiskt mid-century. Vi ska bland annat
åka på antikmässa, kolla in Alfies Antique Market och jag tänkte
kolla om de brittiska kedjorna gör som Hemtex, Åhléns
med flera och kör en massa retro.
Uppladdning inför Englandsresan: "The Little Stranger"
("Främlingen i huset") av Sarah Waters, som skrev succén
"Nattvakten". Ruskigt bra, rekommenderas.

En bunt inlägg från min förra Londonresa finns i arkivet,
slutet av februari-början av mars 2010.
Och så Det Stora Inlägget om Brittiskt 50-talsporslin förstås.
1 maria:

skriven

maskrosbolltapeten var ju galet fin och jag känner, för kanske miljonte gången i ordningen, att det är så oerhört trist att bo i en hyresrätt som man inte får tapetsera i. men drömma kan man ju, om gula tapeter med fina mönster.

2 Lybtar:

skriven

Helt fantastiska

Aldrig sett dem tidigare, men de väckte verkligen ett intresse. Kanske inte ett helt rum för oss, men en vägg eller två.

Underbart inlägg, tack för informationen.

3 Camille:

skriven

Vilke underbare tapeter!



Undrar om de finns i danska Flügger?

4 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Väldigt snygga tapeter! Riktigt kul :-) Jag har en Flügger färg i närheten så jag ska ta en promenad dit! Trevlig resa till London!

5 Anta Snaque:

skriven

Den svarta "Mobiles" vill jag ha på åtminstone en vägg någonstans i hemmet. Så läcker!

Det låter helt underbart med den kommande Londonresan. Då har vi läsare massor av trevliga inlägg att se fram emot här på FJ!

6 rutger:

skriven

london ja.. tur att det finns öl och fish´n chips.. säger jag från min lilla vrå..



sen får man ju tapetsera själv i en hyresrätt bara man gör det fackmannamässigt.. det värsta som kan inträffa är att man får återställa det hela i någon ljus tapet som passar alla.. ;-)

7 Anna:

skriven

Haha, vilket sammanträffande! Jag har suttit och tittat på de där tapeterna på deras hemsida halva dagen och beställt prover :) Är sugen på maskrosbollarna men i annan färg...de finns även i en tidigare kollektion. Mobiles är sjukt snygg också men passar inte i vardagsrummet hos oss. Kul att du bloggat om dem just idag :)

8 Linda:

skriven

Tack, tack, tack för tipset! Ska göra om vardagsrummet till sommaren och har letat efter en fin fondtapet men inte fallit för någon än. Nu blir det absolut en promenad bort till Torsgatan efter jobbet i veckan!



Hoppas ni får en härlig och inspirerande London-resa, jag ser fram emot dina blogginlägg därifrån. :)

9 Randiga Tråden:

skriven

Jag åkte själv förbi dina tapeter igår vid fyra tiden när jag var på väg till Solna från Tomtebogatan. De är så vackra tapeterna. Trevlig resa.

10 Skaffaren:

skriven

Dom tapeterna måste jag visa väna hustrun.

Vi kommer snart att gå i tapetserartankar.

Jag har haft Sandersontapeter tidigare.

De är ofta snäppet bättre än det övriga utbudet.

11 ida:

skriven

jag har den Dandelion Clocks i köket,i turkos o grön o vit, helt fantastisk =)

12 Eli:

skriven

Alla: Det verkar som om tapeterna faller fler än mig i smaken. Tack för trevlig resa- tillönskningarna. Om en vecka åker vi.

Ida: Dandelion Clocks i turkos variant - snyggt!

Skaffaren; Intressant info om att Sandersons är bra, jag antar att du menar kvaliteten.

13 Sandra:

skriven

Vilka snygga tapeter! Och jag som behövde inspiration till vilka jag ska välja i matsalsrummets 50-talstema! :)

Kommentera här: