En avstickare till Brasilien


I dag gjorde vi en avstickare till Brasilien. Jag har längtat tillbaka till Alfies Antiques Market i Marylebone
ända sedan jag var där för drygt ett år sedan. En av butikerna i antikgallerian som lockade är Decoratum,
som har fler brasilianska 1950-talsmöbler än jag sett någon annanstans. Fåtöljerna med fotpallar
är gjorda i Sao Paulo, 1950-tal, "in the style of Franco Albini".


De brasilianska 50-talarna har en egen elegans.


Förra året fanns här flera fantastiska möbler av Giuseppe
Scapinelli, i dag såg jag bara den här kombon. Radiogrammofonen
och lampan från 1955/59. Som en liten ubåt i trä med periskop.


Vad har vi här då?


Stolen är brasilianskt 50-tal, formgivaren John Graz. Tyget heter Orange,
från Fornasetti. Fler intressanta tyger från Fornasetti hittar man här. Priser
på omkring 1 500 kr/metern....


Två stolar med galonsits av Percival Lafer, Rio, 1952/55. Intressant
artikel om familjeföretaget Lafer hos Orange & Brown.


Karneval! Här lärde jag mig ett nytt ord på engelska...


... "marquetry", som betyder intarsia. Soffbordet från 1950-talet har ingen formgivare men går
ändå löst på 1 950 pund (ung 20 000 kronor).


Även barskåpet är anonymt, Brasilien 1950-tal, men ack så snyggt.

Jag tog även bilder på italienska, franska och brittiska möbler hos Decoratum
och en annan butik. De dyker upp på bloggen vad det lider.
Stay tuned....

1 Helena:

skriven

Gillar armstöden på fåtöljerna skarpt! Superhäftigt! Den där intarsian däremot vet jag inte.... Skulle nästan kännas lite nervöst att ha en sån ilsken gubbe på vardagsrumsbordet....;)

2 Benny:

skriven

Otroligt häftiga möbler! Jag gillade allt kan jag säga, men bordet var nåt extra med intarsian i 50-talsmotiv!

3 Benny:

skriven

Nej förresten barskåpet var ännu snyggare :-) Vill ha!!!

4 Gila:

skriven

Fornasetti-tyget med apelsiner var häftigt!

5 enannanhelena:

skriven

Här hamnar man på Copacabana när man förväntar sig Portabello road?! :) Vilken intarsia, man riktigt känner sambarytmerna! Så fick man lära sig lite engelska i dag också. Får inte glömma att nämna U-båten, så roligt och fin, älskar de där lustiga kombimöblerna! Varför görs nästan inga sådana kreativa dubbellösningar idag?

/helena

6 Tusse:

skriven

Jo, marquetry samt även parquetry, beroende på mönster.

7 Ina:

skriven

Brasilianskt 50-tal ser inte heller dumt ut...

8 Linda:

skriven

Brasilianskt 50-tal har jag inte sett mycket av innan, men John Graz-fåtöljen var helt i min smak! Superläcker!

Kommentera här: