Ian gör ingen besviken


Får jag presentera: Två längder brittisk 1950-talsgardin, inköpta hos favoriten Ian som har
butik högst upp i Alfies Antiques Market. Runt 1 300 kronor gav jag, nerprutat till paketpris
eftersom Rutger köpte en väggklocka (den återkommer vi till i kommande inlägg).
Trådrullar, vaser eller äppelskrutt - vad ser du i mönstret? 


Jag besökte Ians butik för ett år sedan, nu var nästan hela sortimentet
utbytt. Massor av nya, gamla, roliga saker. Jag undersökte lystet om skyltstället
("display stand") gick att montera ner till delar små nog för resväskan.



Det fanns tre stycken, för runt 1 600 kronor styck. Tyvärr var det någon del
på allihop som inte gick att skruva loss. Vilket kul ställ annars, att placera
sina 50-talsgrejer på - och byta "skyltning" litet då och då.
Jag har aldrig sett sådana här ställ i Sverige, har ni?
UPPDATERING: "Loppan i Berlin" upplyser om att detta är tyska blombord,
som kan fås för några hundralappar där.


Midwinter! Jag är ju på jakt efter någon vacker servisdel från Storbritanniens mest spännande
porlsinstillverkare på 1950-talet. Ian hade en hel liten kaffeservis i dekoren "Zambesi"
av Jessie Tait.


Fin, och enligt Ian svår att få tag i. Han sålde inte enstaka
delar utan bara hela servisen.  


Och nu är vi i... Stockholm! Så heter Crown Devons 50-talsservis med renar.
Servisen har blivit ett hett samlarobjekt på grund av tv-kocken Nigella Lawson. Hon har
använt "Stockholm" i sina kokböcker och i tv-program och samlar själv på servisen.


Och visst är den stilig - fast dekoren känns äldre än 50-tal.


Ian hade, trots att han sålt av sin stora samling, en uppsjö av "Stockholm"-delar.
Till och med en väggvas (?).


Ett gipshuvud för varje smak.


Aha! ÄNNU en rutmönsterservis. Jag har tidigare stött på fyra stycken,
två brittiska, en norsk och en svensk Jie, inlägg här. Den här servisen
tillverkades av Alfred Meakin (ej att förväxla med J&G Meakin, som stod
bakom ett av de andra, snarlika, rutmönstren).


Aloha! Här går det undan, nu är vi på Hawaii.


Tjusigt set, eller hur?


Till sist, en väska med sysaker.
Jo, vi köpte alltså en väggklocka hos Ian, och en tapet så speciell
att den får ett eget inlägg.

I morgon fredag står mässan "Antiques for everyone" i Birmingham
på schemat. Stay tuned.... och trevlig helg så länge!
1 Allt det gamla goda:

skriven

åh, grymt snygga gardiner ju! vill se bilder sen när de kommit upp hemma hos dig.

jag har inte heller sett såna skylt-ställ innan..

2 Angeliqa:

skriven

Väldigt fina gardiner!

3 Stora L:

skriven

Härligt gardintyg! Jag tycker mig kunna se färgglada kräftlycktor :)

4 Randiga Tråden:

skriven

tyget är så vackert, det andra lite kul det med.

5 Anna-Carin:

skriven

Very Nice, jag har själv haft uppe mina femtiotalsgardiner i ett år men nu bytt mot lite ljusare och fräschare vårgardiner som också är secondhand, ålder okänd.



Jättekul att få vara med på er resa och se alla fina prylar. Det kändes som en lyxigare variant av möbler för finare hem i förra inlägget. Det svenska femtiotalet är kanske mer funktionellt och enkelt! Eller?

6 Anna:

skriven

Åh så mycket fint! Snygg gardin! Något "display stand" har jag aldrig sett, men så snygga de är! Glasen med hawaii-motiv hade jag gärna haft! Ska bli kul att se tapeten och klockan!

7 En loppa i Berlin:

skriven

Dina display stands är tyska blombord. Har man lite tur kan man få såna för ett par hundra i Tyskland.

8 Maria L:

skriven

Vilket ögongodis!!

9 Linn-Marie:

skriven

Underbara saker.

10 Linda:

skriven

Åååh, så mycket fint att titta på! Mönstret på gardinerna skulle ju kunna vara vaser med små kvistar i också?

11 Tusse:

skriven

Grattis på födelsedagen förresten!

12 Khina:

skriven

Fantastiska bord men man kanske får satsa på loppisresa till Tyskland nångång. What ever, vilken fin butik han verkar ha den där Ian...

13 /Mylla:

skriven

syväskan!!!! vill ha!!! så otroligt fin, liksom handväskan i det tidigare inlägget.. hur kan du motstå att köpa så fina saker?

14 enannanhelena:

skriven

Åh, Stockholm, den var fin. Skulle nog inte vara så dum som julservis, att dricka ur ändå från lussefikat till tjugonda Knut. Eller så tar man fram den på sommaren, när man ojar sig som värst över för varma temperaturer... Fin var den i alla fall. Så hon har så bra smak, Nigella... också.

:)

/helena

15 Anonym:

skriven

Jag har ett "ställ" med härligt rosa, gröna och blå hyllor som påminner om dessa. Och ja, jag använder mitt som blombord. Undrar om mitt också är tyskt?

16 eli:

skriven

Allt det gamla goda: Du kommer att få se gardinerna, vad det lider.

Angeliqa, Stora L, Randiga Tråden: Ja, det var lätt att bli försälskad i de gardinerna.

Anna-Carin: Det svenska femtiotalet kunde ju också vara elegant, men det fanns ju så mycket härlig vardagsdesign. Nog vår styrka?

Anna: Tydligen blombord, se nästa kommentar.

En loppa i Berlin: Tack för upplysningen! Har inte haft tid att korrigera i inlägget, ska göra det nu. Du har inte lust att göra ett gästinlägg från Berlin...?

Maria L och Linn-Marie: Kul att ni gillar dem.

Linda: Ja, ytterligare en rimlig tolkning!

Tusse: Tack!

Khina: Ja, Ian har the good stuff. Pratade med en av brittiska Antikrundans experter på mässan i Birmingham och han pratade också om Ian på Alfies.

Mylla: Jag har redan för mycket grejer, kan inte köpa mycket mer just nu, måste sälja av först...

Enannanhelena: Tydligen förekommer Stockholm just i Nigellas julkokbok.

Anonym: Grattis till den!

Kommentera här: