Londonhotell med drömläge


Kanske finaste inköpet under Londonvistelsen? Plötsligt
en eftermiddag stod träskulpturen i fönstret hos loppisbutiken
bredvid hotellet. 50 centimeter hög, priset: 12 pund (125 kronor).


Den är tung, och väldigt vacker.
Några snäpp ovanför kitschnivån.
Tycker jag.


Vi bodde på Holiday Inn Express, Finchley Road. Jag bodde här
även förra året och visste att välgörenhetsloppisen All Aboard
låg dörr i dörr. Dessutom är hotellet fräscht till rimligt pris (cirka 1 000 kr/natt
för dubbelrum), det ligger på promenadavstånd från Hampstead, där jag var 
au pair för 30 år sedan, och buss 31 går både till Notting Hill Gate (Portobello Rd)
och Camden Town. Alltså: Drömläge!


Även den Reijmyreröda vasen fanns hos All Aboard,
för fem pund. Den behövdes till födelsedagsrosorna,
och fick följa med hem till Sverige.


Naturligtvis tog vi en sväng till Camden Town i går på lördagen. Marknaden
verkar växa för varje år. Långt inne någonstans hittade vi The Horse Stables (tror
jag det kallades) och faktiskt några stånd med retroprylar. Mycket gamla
resväskor, en hel del vintagekläder, litet porslin och "bric-a-brac".


Men det närmaste 50-talsporslin jag kunde hitta var terrinen från Barratts,
vars form antyder 1950-60-tal. Japanska dekorer är inte min tekopp dock.


Vilken vovve! Först nu när jag tittar på bilden så ser jag att
det inte bara är en prydnadssak. Det är ju ett pipställ!
Stilpoäng: 10.


Jag gick i dagar och suktade efter ett toast rack. Men som Rutger påpekade,
man vill väl bre det rostade brödet direkt medan det är varmt, inte ställa skivorna
i ett ställ? Fast visst är de ett stiligt frukosttillbehör?


Några vackra klänningar på Camden High Street.


Vi klämde en loppis i Hampstead också, "Jackie´s" på Flask Walk. Tipset fick jag från Londonbloggen
Skinny Latte. Inga fynd här heller, men loppisen hade en bra känsla. Lådor att rota i, och fyndvibbar.
Vi hade kunnat tänka oss en spegel med guldram, men den var för skrymmande för en flygresa...
Skinny Latte tipsade också om en lördagsloppis i Kilburn och en antikmarknad i Camden Passage,
Islington. Men efter fem dagars aktiv semester orkade vi inte riktigt med dem också.
Och... det kommer fler Londonresor...

Trevlig fortsättning på veckan!
1 Lottta:

skriven

hej så underbar resa och vilken fin figur du fyndade.... jag kan bara gissa hur mycket det ska ha kliat i fingrarna av allt man vill ha....

ha det bra

Lotta

2 Linda:

skriven

Härlig träskulptur med mjuka, böljande former. Och tack för bra hotelltips! :)

3 Äktenskapstyckaren:

skriven

Oj vad mycket smått och gott! Kul att se :)

4 Åsa:

skriven

Men det är ju precis en sån där toast rack man behöver! Jag brukar alltid gå omkring och "lufta" mackan innan jag brer på nåt, annars bara smälter det ju. Du kommer att ångra att du inte köpte ett sånt, det gör jag, efter mitt besök i London förra året, då jag var för snål.

5 enannanhelena:

skriven

Vilka runda, mogna former på din skulptur. Helt klart ett fynd! Bra att du hittade en vas som matchade födelsedagsrosorna. :)

"Toastracksen" fungerar alldeles utmärkt som brevhållare på skrivbordet, kan jag meddela, även om de roliga snigelpostbreven inte direkt är många nuförtiden...

/helena

6 Göran D:

skriven

Jisses vad jag blir sugen på London efter allt vad du visar och skriver! Kompisen i London, visst! Han köpte en modellbil på Portobello (stor) för 500 SEK för 15 år sen, nu värd 40.000! Nu är det dags! Paris OK, New York OK, Berlin OK - men tyvärr inte London sen en del kvarter var gräsmattor och ännu inte bebyggda efter kriget! Camden, Notting Hill - vänta bara! Tack för ett skönt reportage!

7 Cinna:

skriven

Nu är jag tillbaka efter lite bloggvila. Roligt att titta in på din blogg igen, alltid lika inspirerande. Vad roligt att du "vikt en vas" för mig. Jag ska absolut försöka komma till Kista på lördag, ska bli roligt att ses.

8 The StarChief:

skriven

Snygga klänningar, någon som passade?

9 eli:

skriven

Lotta: Nja, faktiskt så fanns det inte så mycket jag ville ha... jag är ju ute efter 50-talsporslin och det är rätt ovanligt.

Linda: ja, visst är formerna jättefina!

Äktenskapstyckaren: Kul att du tycker det!

Åsa: Hm. det är ju en synpunkt. Får slåt ill nästa år då.

Alla vars kommentarer inte syns: Det verkar vara något fel på kommentarsfunktionen just nu. Jag ser era kommentarer, men det funkar inte att publicera dem (så antagligen publiceras väl inte den här heller, haha). Hoppas det löses.

10 eli:

skriven

Enannanhelena: Just det - det har jag sett, toastracks som brevställ. Snyggt!

Göran D: Dags att du återvänder til London då. Men mycket är förändrat, bara på de 30 åren sedan jag var au pair. Inte bara till det bättre. Fyra av fem fish & chips-hål i väggen-ställen har försvunnit och ersatts av kaféer och annat.

Cinna: vad roligt, då tar jag med den lilla vasen!

The SatrChief: I wish...

11 Sandra:

skriven

Såg du cupcake-damen när du var inne på marknaden? :) Jag var där i somras och oj va grejer det fanns, folk satt på gatorna med en filt framför sig och hade egna små loppisar. :D

Kommentera här: