Favoriterna på antikmässan i Birmingham


Kolla, så nöjd han ser ut, den lille badaren från 1910-talet! I montern hos Rita Reeves, Wrexford,
på mässan Antiques for Everyone i Birmingham fanns förtjusande dockskåpsmöbler från 1860-1935.


95 pund (knappt 1 000 kr) har jag för mig att badkaret med badare kostade.
Det funkar också! Man häller vatten i behållarna på baksidan och vrider
sedan på kranarna.


En liten symaskin för dockskåpet.


Och piano med pall.

 
Den montern avr helt klart en av mina favoriter på mässan,
där utställarna annars mest sålde konst och riktigt antika saker.
Mid-century/retro såg vi inte mycket av.


Men stopp - vad har vi här? Är det inte... jo, det var ett fat av Mari Simmulson, Upsala-Ekeby.
Nog den finaste Simmulson jag har sett.


Priset var 375 pund. Fatet var stort, kanske 40-45 centimeter i diameter.
Vad säger ni Ekeby-experter, dyrt eller rimligt?


Bord, 1950-tal, förmodligen skandinaviskt, stod det på lappen. Jag frågade säljaren,
som trodde det kunde vara Tapio Wirkkala. Eller Taaapiou Virr-kaaaala, engelskt uttal.
Stolarna var 30-talare. Tyget som skymtar längst ned i bilden...


...såg ut så här. Ett par bomullsgardiner, 1954, Mary Warren ritade mönstret "Nautilus".
Se hela "Nautilus"  här, på en museisida om brittiska kvinnliga textilkonstnärer verksamma
på 1950-talet. 250 pund för paret våder.


Ruggigt snygga art deco-möbler hade LeStyle25.


Ny kunskap! Vet ni vad de här runda glasbyttorna är för något? Det visste inte jag,
men fick lära mig att det är "match strikers". Tändsticksbehållare, mot vars sidor man tände
tändstickan (den gamla sortens).  Säljaren förevisade.


Litet mer svenskt. Hos Newsum Antiques såg vi
glas av P-O Ström (bilden) och Erik Höglund.


Till sist en keramiktavla från österrikiska Goldscheider, 1930-tal. Liksom
Mari Simmulsons fat kostade detta 375 pund. Fanns hos Newsum.
Vilket hade ni valt?

Inköp på mässan:
Två böcker, som jag återkommer till.
En svart porslinstjur, Beswick 1950-tal (Rutgers val, även den dyker upp senare).
Te-setet från Picqoutware, se tidigare inlägg.

Antiques for Everyone Fair