En kamera går i pension


Nu ska bilderna bli skarpare! Här är min nya kamera, litet mer avancerad än min gamla.
Olympus XZ1-1 heter nyförvärvet, som ska ha ett "förvånansvärt ljusstarkt objektiv". Det
passar bra i skumma loppislokaler. Dessutom ser den litet retro ut, tycker jag.


Trotjänaren som nu går i pension. Tack för tre flitiga år, lilla
Samsung! Nu får du vila och slippa kämpa i flera sekunder varje gång
du ska få till skärpan i en makrobild... Men du får följa med som back-up
på mässor och resor.

Tyget är en 1950-60-talsgardin som är litet trasig här och där
och som jag om jag vore en händig person hade sytt kuddöverdrag
och dukar av...

Trevlig helg!
1 Randiga Tråden:

skriven

Kameran iall ära men duken såg jag först, så ljuvligt fin.

2 Farbror Sid:

skriven

Intressant! Jag har tittat lite på den också om min Nikon kompakt lägger av. Skall bli skoj att se lite av dina bilder framöver.

3 Viola_T:

skriven

Jag tycker kameran har skött sig bra men det handlar endast om den som befinner sig bakom den. Trots ganska grötiga/innehållsrika bakgrunder tycker jag att bilderna i bloggen är mycket bra! Hoppas det fortsätter med den nya manicken!

4 Eli:

skriven

Randiga tråden: Ja, det är underbart. Man kan bli förälskad i tyger, jag är det i det här.

Farbror Sid: Olympus Pen är ännu häftigare, den kanske är något för dig?

Viola T: Tack. Men visst vore det skönt ibland att bara se det närmaste föremålet ordentligt skarpt? Håller med om att det inte är kameran utan fotografen som skapar bilderna, men det underlättar om kameran inte är alltför seg...

5 Catarina:

skriven

Vad roligt med en ny kamera! Hoppas du fotar massor med den :) Har oxå en Olympus. Bra märke.

6 Liina:

skriven

Kul med ny kamera. Min dröm är visserlilgen en Leica men jag lägger inte 30000 på en begagnad kamera (eller 50000 på en ny) men den här kanske blir överkomlig så småningom. Och galet snygg är den

http://www.finepix-x100.com/



Egentligen är jag nöjd med kameran jag har. Men den väger ändå några kilo med utrustning...

7 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Kom igen! Med så snyggt tyg så får du väl lov att bli lite händig. Kuddar och dukar är ju ingen rocket science precis. :-)

8 Tina:

skriven

Alltid lika roligt med en ny kamera. Själv köpte jag mig en Canon EOS 1000 D som jag håller på att lära mig alla finesser. Men jag gör som du behåller min gamla Olympus FE-230 som platsar lätt i handväskan eller fickan.

9 form55:

skriven

Jag har en Olympus fe. Den har svårt med skärpan när det är lite mörkt - annars är den ganska OK.

10 The StarChief:

skriven

Jag har inte upplevt nåt fel på dina bilder ännu.

11 Lampedusa:

skriven

Bra val av kamera. Själv kör jag Olympus E-P1 med Panasoncis ljusstarka objektiv 20/1,7

12 Eli:

skriven

Catarina: Det är min första Olympus, men den känns bra!

Liina: Håller med. Snygg!

Ulrika: Haha, nä, det är ju inte det. Men det är som med städning - jag får liksom aldrig tid för en del saker... :-)

Tina: Ja, det känns bra att ha en back-up.

Form55: Ja, skumt ljus är ett problem. Vi är ju inte naturfotografer direkt...

StarChief: Tack, vad snäll du är!

Lampedusa: Ljusstyrka är ett måste. Blixt är fult.

Kommentera här: