Nya ansikten på Kistamässan


Det roligaste med gårdagens Antik & kuriosa på Kistamässan var alla nya utställare, som åtminstone
jag inte sett på mässorna förut (kan ha missat, förstås). Uthuset i Bjärsjö hade roliga saker,
som blomkrukan med lamprosor...


... en riktigt fin plastbandslampa för 1 500 kronor....


... och en spegel med belysning och röd plast. Härligt!


En av de tjusigaste montrarna hade Antik, textil & Kuriosa inrett. Vintage all the way, baby.


Åhhhhh, vilken cykel. Det ska vara en gammal cykel i år, så jag hoppas den funkade och att någon fick
den med sig hem. Fanns hos Sjöbodens Antik, för 1 500 kronor.


1930-tal?


Det var färre påskgrejer än jag hade förväntat mig, häromåret svämmade mässan över av
pynt. Äggen hos Östh Hem & Kuriosa var nygjorda med nytryckta gammaldags bokmärke,
ljuvliga. 60 pix/st.


Östh hade också det lilla charmiga skrivbordet, för endast 450 kronor har jag
för mig. En rar monter, var så även på Älvsjömässan.


Snusmumriken och Misan hade sällskap hos BJS. Dockorna såldes
under 1950- och 60-talen och är eftertraktade samlarobjekt. Utställaren hade
mycket roliga Mumingrejer, bland annat de välkända muggarna...


... där säsongsmuggarna är de som kostar mest.
Den här fina gick på 900 kronor.


Tyget "Vågor" av Stig Lindberg fanns hos Saker man minns från Brunnbäck
utanför Krylbo.


Hos Jan Gustafsson fanns mycket smått och gott för 50-talsfantaster. Gardinerna
sukatde jag litet efter, som alltid med den sortens gardiner.


Nu kommer vi till mässtammisarna. Framtids Antiken sålde Börje Lundbergs Elvisbok,
som har omslag från en Hemmets Veckotidning...


... och det blir höga stilpoäng för att det numret
av HV fanns till salu. 900 pix.


Den andra av 50-talets två största ikoner och en ljuvlig färgmatchning hos Apollo Antik
(som också har en av Stockholms vackraste butiker).


Smyckeskrin? Dagbok i jätteformat? Nej....


... ett gammalt fotoalbum. Åhhh, så vackert!
Fanns hos Antikboden i Västertorp för 500 pix.


Mitt i Prick! Så heter glasserien av Catharina Åsélius-Lidbeck för Gullaskruf, 1967.
Prydde en hylla hos Designhörnan i Södertälje.


Och här är Mitt i prick i den andra färgställningen.


Jag gjorde några roliga inköp, som Z-fåtöljen i förra inlägget,
en svart katt, hyllpapper och en Jie-burk. Men tyvärr
hittade jag inte en enda Helmer Ringström-dekor som jag inte
redan har. Vände på alla okända tallrikar...
Det här är Gefles "Remi", hos Antikboden i Västertorp.

Bloggarträff hade vi också, trevligt som vanligt, tiden flyger iväg.
Roligt att prata, och se andras fynd.


1 Martina:

skriven

Åh, den på Ingrid Bergman har jag också hemma. Får man fråga vad de skulle ha för den?

2 eli:

skriven

Ingrid Bergman?

3 Gila:

skriven

Bordet för 450 kr var så fint! Hade gärna köpt men det börjar bli fullt på mina 54 kvm. Skoj att ses !

4 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Fina bilder. Hoppas kunna vara där nästa år!

5 Anna:

skriven

Tack för fint bildsvep från mässan! Kunde själv inte gå tyvärr så då passar det perfekt att man kan få se höjdpunkterna ute i bloggvärlden!

6 Angeliqa:

skriven

Så många fina saker. Tack för bilderna. Det där fotoalbumet, cykeln och lite annat hade gärna fått följa med mig hem.

7 Anta Snaque:

skriven

Vilket ögongodis! Varför, åh, varför ligger huvudstaden så ocentralt? Från Norrbotten sett. ;-)

8 form55:

skriven

Stig Lindberg-tyget såg jag aldrig. Vet du om det var nytryck eller originaltyg?

9 Catarina:

skriven

Så många fina saker! där hade jag verkligen velat vara, synd det är en bit härifrån :)

10 Linda:

skriven

Så kul att vi var så många bloggare där och att alla ändå hittade sina egna godbitar att fota (och köpa). :)

11 The StarChief:

skriven

Gillar lampan bäst och natuliogtvis ELVIS på hemmets veckoblaska.

12 Benny:

skriven

Verkar ha varit en trivsam träff och besök på mässan, synd att jag inte kunde vara med!



Jag gillar Mitt-i-Prick, det är en serie som växer på mig hela tiden, har dock aldrig stött på nåt ute på mina rundor, men det kommer nog. Det snygga gulgrå gardinerna hade jag lätt köpt om priset varit rätt. Jag har för övrigt ett kuddfodral i en blå variant av det tyget, mycket snyggt!



Mumin är rätt kul faktiskt, vi har 8 st muggar som används dagligen, nyare varianter dock, de äldre hittar man sällan till salu och då är det inga "give-away"-priser precis. Perfekt storlek, perfekt form, den bästa muggmodell jag nånsin hållit i min hand (då räknar jag inte tekopparna från Gefle).

13 Tusse:

skriven

Damcykeln var underbar men den är nog äldre än så. Sadeln är närmast arkaisk (tänk 1912). Hade den stänkskärmar av trä förresten?

14 enannanhelena:

skriven

Förstår om du är lite trött efter alla dessa mässor, Eli, men tack för att du orkar dela med dig till oss som bor lite längre bort, t ex på Sveriges framsida, som jag. :)



Jag har också "Ingrid Bergman", eller Stjärnparaden som det gamla filmalbumet kallas (ligger jämte Elvis på din bild), köpte mitt på auktion, för 50kr.



Apollo antik, där skulle jag gärna sätta min fot... mmm färgmatchning, och jag SKA köpa sådana fina remmare någon gång!



Tänk att en del saker ser så nya ut i designen, som "Mitt i prick", mönstret, färgerna, kunde lika gärna varit tillverkat på 2000-talet.

/helena

15 Eli:

skriven

Gila: ja, det var kul!

Ulrika: Redan i höst är det mässa igen...

Anna: Ja, den här gången är vi flera som kör bildsvep!

Angeliqa: Fotoalbumet var sagolikt snyggt.

Anta Snaque: Jaa du... :-)

Form55: Vet ej.

Catarina: Ja, som Anta Snaque också kommenterar - Sthlm är ju så ocentralt :-)

Linda: Ja, jag är litet fascinerad av det, hur vi valt helt olika allihop!

StarChief: Yep, det förstår jag :-)

Benny: Jag har också en massa Mumin, försöker köpa någon per år. Och de används! Men kanske borde köpa en extra säsongsmugg varje gång och ställa undan...

Tusse: Skärskådade inte skärmarna. Märklig sadel!

Enannahelena: Någon måste göra jobbet :-) Håller med om Mitt i prick - så tidlöst modern.

16 Maria:

skriven

Åh, vad mycket fint du fotograferade, jag glömde som oftast bort kameran bland alla prylar, tyvärr:) Men det är tur att vi är många som fotograferar. Muminfigurerna missade jag så fantastiska. Kul var det att ses! Ha det gott!

17 Randiga Tråden:

skriven

Den översta bilden tog jag också,den som köpte den häftiga lampan gick vi efter till pendeln. Ja mycket har du fångat kul att se. Självklart ska vi försöka att få bord bredvid varandra det vore det bästa, så kul. Verkligen kul med träffen på fiket. Brittmari

18 Tusse:

skriven

Jag kollade efter sadlar i en tysk katalog från 1912 men hittade inte dess like. Tror nog att det är träskärmar på bilden. Se så den vita färgen har flagnat.

19 Agneta:

skriven

Yes yes yes...... Vilken ljuvling till blogg, jag bara smäller av, alltå av lycka, över allt du visar! Mina komplimanger & nu skall jag BARA MINGLA LOSS härinne!

Agneta

20 Äktenskapstyckaren:

skriven

Vad många härliga bilder och spännande saker. Den där glasserien var ju riktigt snygg!

Kommentera här: