Plötsligt äger jag ett te-set från Picqoutware


Man åker till en antikmässa och tror att man ska komma hem med en 1950-talskopp från
Midwinter. Åker därifrån med ett av Picqoutwares te-set i magnalium och trä. En klassiker
förstod jag av antikhandlaren, som berättade te-setets historia medan jag fotograferade. När hon
berättat klart och jag fotograferat klart hade jag förälskat mig i det klumpiga lilla setet.


Mitt set består av tekannan T6, vattenkannan J6, gräddkannan C6 och
sockerskålen S6 från 1949, men förmodligen på marknaden 1950.
(Bokstäverna står för Tea, Jug, Cream, Sugar.) Och så brickan förstås,
som ursprungligen var för skyltning men som kunderna gillade så mycket
att den fick ingå i setet.


Läs den intressanta historien om företaget som på 1930-talet
gjorde dammsugare i aluminium och sedan började
producera te-set också, hos Picqoutware. Det kom en ny version
av te-setet varje decennium och numera har man tagit
upp produktionen av vissa av de gamla delarna.
Mitt set kostade 75 pund (knappt 800 kronor).

Nej, ni behöver inte tycka att Picqoutware är snyggt.
Men jag tycker att det var en väldigt rolig sak
att få med mig från mässan Antiques for Everyone i Birmingham.
Fler bilder därifrån kommer så småningom.
Stay tuned....
1 Catarina:

skriven

Oj, Vilket fynd! Jättefint!

2 Therése:

skriven

Jag hade också förälskat mig i det och tagit med det hem. Jättefint och extra roligt att handla, när säljaren berättar historien..

Kommentera här: