Rapport från Retromässan


Lördag, Münchenbryggeriet, Söder, Sthlm. Retromässa. Här blir jag kär. Inte i den vackra ryan eller
stolarna av Verner Panton...


... utan i Bruno Mathssons stol "Pernilla 2" från 1964. Flätat läder, original.
Jag cirklar runt den där stolen flera gånger under eftermiddagen.
Vill ha den.


Till sist provsitter jag, och bävar. Har bestämt mig för
att jag köper sgtolen om den är skön att sitta i, trots priset, 11 500 kr.
Den är... inte skön. Eller, det är den säkert, men inte just för en person
i min längd eller med min rygglängd. Jag blir både besviken och lättad
på samma gång.


Nästa habegär drabbar mig hos Wanjas Vardagsrum. Bordet i jakaranda är desigmat av Svante
Skogh, som ritat mitt skrivbord. Det är så snyggt. 6 500 pix för stol och tillhörande
fyra stolar.


Ringarna gör möbeln. Men jag gillar
inte stolarnas klädsel. Så jag passar här också.
Men bordet - aj, så fint.


Wanjas Vardagsrum hade också ett snyggt skrivbord, från Lelångs Möbelfabrik i Bengtsfors.


Här blev jag imponerad. Stadsmissionens remake-avdelning hade en monter med roliga möbler.
De tar hand om möbler, kläder och annat som är för trasigt för att säljas och ger sakerna en make-over.
Lampan med rosorna har en skärm av ett gammalt klänningstyg. Fler snygga byråer hade de också...


... och av dem var den här den roligaste. Insektsbilderna är klippta ur en gammal bok.
"Inspirerad av Josef Frank", hade det kunnat stå. 2 400 kronor och om det här hade varit min
inredningssmak hade jag slagit till. En vacker, unik möbel.


Kassar av kasserat tyg. Remakes grejer finns i vissa av Stadsmissionens
butiker i Stockholm och de har en egen butik i Kulturhuset.
Den måste jag besöka.


Allt ljus på författaren till boken om Ateljé Lyktan, "Ljuset ska vara vitt och lysa fritt", Johan Jansson.
Jag slog till efter att ha bläddrat och beundrat bilderna, och fick boken signerad.


Här gjorde någon ett relativt fynd. Stolen "Mademoiselle", av
Ilmari Tapiovaara för Edsbyverken brukar gå för mer än 1 100 kronor.
Såldlapp på stolen redan en timme efter öppning.


Här slog jag till. Förra sommaren hittade jag en liknande tvättpåse i antikbutiken
i Orrefors. Den har råd om hur man tar bort olika typer fläckar. Den här har anvisningar
om tvätt- och stryktemperatur för olika material. Charmiga är de, och jag
använder den första som tvättpåse. 200 pix, hos Fint från förr.


Domino slog till med många vackra lampor.


Hos Lauritz.com kunde man tävla. Gissa vad George Nelsons soffa Marshmallow går för, vinn
en Eames-stol. Jag gillade skrivbordet av samme designer bättre än soffan i tamgrönt.


Lasette har alltid snyggt i montern. Luxuslampor och Kerstin Hörlin-Holmqvist-
fårtöljer.


Någon har en vacker klänning i sommar. Den försvann
från galgen under eftermiddagen.


Och jag, jag har ett kul set med fruktknivar! Vi var några bloggare (Form55, Gilas Grotta,
Porslinan, DollyBirdRetro och jag) som träffades i fiket, och av Form55 fick jag setet i present.
Tack! Det var som vanligt roligt med bloggträff, vi pratade "det går ju knappt att fynda någonstans
längre" och "man skulle ha en egen retrobod" och liknande ämnen (känner ni igen dem?).


Till sist, om Retromässan, den första som företaget bakom Vintagemässorna arrangerar:
- Kul utbud. Verkligen ren retro, dvs 1900-tal med tyngdpunkt på 1950-70-tal. Men...
- För lång kötid in. Det var litet "dansafton i Folkets hus" över insläppet. Det gick inte fort.
Kön ringlade halvvägs upp till Hornsgatan i flera timmar efter öppning. 
 - Trångt. Obehagligt trångt i det mindre rummet.  


Vad jag förstår så är tanken bakom en retromässa inne i stan att locka urbana innerstadsmänniskor
med pengar, de som kanske räds en färd långt ut till förorterna Älvsjö eller Kista.
Okay - målet uppnått, för jag har aldrig sett så många hipsters med 70-talsskägg och stora glasögon
på någon av de andra mässorna. Så jag gissar att retromässan kommer igen,
då förhoppningsvis i större lokal.
Eller med större fläktar :-)

Retromässan fortsätter i morgon söndag.

UPPDATERING:
PORSLINAN bjuder på bildkavalakd från retromässan.
GILAS GROTTA likaså.
Och även DOLLYBIRD RETRO.

Retromässan