Ska jag gå med i SylvaC-klubben nu?


Ibland hittar man lustiga grejer man måste få ta hem och utforska, känna in (som Ernst skulle ha sagt).
Hos Retro Clothing nära Portobello Rd fanns vasen som "talade till mig". "Hållare" för snittblommor
inuti - eller vad är det för något? Fem pund kostade den. Märkt Sylvac, ett företag jag inte kände
till tidigare. Inköp! Hem! Googla!


Vasen ingår i serien Brick, modell 3816, och det finns en rund
rackare också, 3809, som jag hittade hos Retroselect.
The Sylvan Works grundades 1894 och tillverkade prydnadsföremål,
främst djur, och vaser under namnet SylvaC. 1938 köptes Sylvan Works upp
av Shaw and Copestake, som fortsatte produktionen av SylvaC.
Men 1982 var prydnadshundarnas och de halvhemska vasernas
tid över, företaget las ner.


Min vas verkar vara en 70-talare. Det finns en klubb för
SylvaC-samlare, SylvaC Collectors Circle.
Hemsida här. Kanske går jag med.
Fast mer sannolikt är att jag behåller vasen, nöjer mig
med den - och med att ha lärt mig litet grann om ytterligare
ett brittiskt keramik- och porslinsföretag. 

1 Clinen:

skriven

Men vad är det för något innanför vasen? =/

2 eli:

skriven

Clinen: Jag tror det är hållare för snittblommor?

3 JJ:

skriven

Vasen ser ut som en murad vägg med kalksten - ganska vanligt i USA på 40-talet och framåt, speciellt på 50-talet.

4 Tusse:

skriven

Icke att förväxla med tvålfabriken Resia / handelsbolaget Sylva i Landskrona (som höll sig med egen orkester, känd från många svenska stenkakor)

eller för den delen, med den legendariske mångsysslaren Mark Sylwan, som uppfann metallbygglådan FAC.

5 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Snygg! jag förstår att den talade till dig. Svårt att bara gå förbi då!

6 Anna-Carin:

skriven

Ja förstår dig precis, den har något! Fulsnygg på någotvis, suspekt klubb, tänkt om fastnar för grönsaker med ansikten...

Kommentera här: