Tre loppisar, ett fynd


Gå upp före kl 10 en ledig dag, och stå i kö fast jag inte måste. Bara en lovande loppis kan
förmå mig till det. Men Pingstkyrkans loppis som brukar bjuda på små fynd hade i dag inte enda grej
som föll mig eller Rutger i smaken. Dessutom var det obehagligt trångt, så vi flydde till Tösses för en
semla - och sedan tog vi Hamnladan. Därifrån går jag sällan tomhänt. Vi kunde inte motstå
kryddstället med salt & peppar-fåglarna. Perfekt skick, stämpel Made in Sweden. 100 pix.
Känner någon av FJ:s läsare till tillverkaren?
UPPDATERING: Men, naturligtvis. Kryddstället är Jie, hälsar Clinen.
 


Florakoppar, 50 pix. Rörstrandstallrik "Karneval", 20 pix.
Gefletallrikar "Sparta" och "Safari" (båda Helmer Ringström-dekorer),
halvrisigt skick, 10-20 pix. Naggat men snyggt saltkar, "Import", 125 pix. 
("Karneval" är ruskigt lik Gustavsbergs "Lotus" av Bibi Breger, inte sant?)


Sista stoppet på loppisrundan blev nyöppnade "Returskänken", som tidigare hållit hus i ladan mittemot
Rodengymnasiet om somrarna, men som nu har butik på Roslagsgatan. Kul blandning av grejer, fika,
grammofonmusik från tiden (eller tiderna).


Först trodde jag att det var Helmer Ringströms vackra
dekor "Tellus" i grått. Men det är Arabias "Seita Arctica"
från 1980-talet.


Jag köpte en gammal Rörstrandstallrik till min väninna Empire-Amelie,
och Året Runts Hemkalender från 1958. Är det inte en Stig Lindberg-kopp
hon dricker ur?

Hur gick lördagens loppisrundor för er andra?

1 Angeliqa:

skriven

Underbart salt- och pepparkar. Känner dock inte till tillverkaren.

De där florakopparna skulle jag gärna lägga vantarna på.

2 Clinen:

skriven

Salt och pepparkaren är Jie Gantofta. Vi samlar på serien och jag har försökt få tag i de fåglarna. Kul att du fick ett par! Och med ställning dessutom! =)

3 Khina:

skriven

Vilka fina fynd... Allra helst fågelströarna. Bara att gratulera till ett gott dagsverke.

Själv blev jag utan loppisar i helgen.

4 form55:

skriven

Ingen loppis idag för mig, men vykortsmässa i Falköping dock.

5 Anna:

skriven

Otroligt fina salt- och pepparfåglar! Jag var på en tråkig och trång bordsloppis och fyndade noll :(

6 Hobbyisten:

skriven

Lp-spelaren är riktigt fin, en sån skulle jag kunna betala mycket för...

7 Skaffaren:

skriven

Ingen loppisrunda för mig heller.

Däremot ett flyttlass med grejer man glömt bort att man har. Det kan bli lika spännande.

8 E.:

skriven

Vilka fynd!! Salt- och pepparkaren är ljuvliga:-) Gillar salt- och pepparkar mycket!



Har ni helt 50-tal hemma och absolut inget annat? Själv blandar jag 50-60-70-tal och lite nytt, men det mesta är loppisfynd;-D



För min del blev det antik- och samlarmässa! Många fina, fina ting... Visste inte riktigt om jag fick fota eller inte, så tog lite smygkort här och var... Dock inte lika bra fotografier som du fångat från mässorna du besökt!



/E.

9 Eli:

skriven

Angeliqa: Jag köpte inte Flora-kopparna. Har redan två som jag köpte för samma pris, 50 pix/st, men aldrig använder. De tillhör kategorin "ska säljas av-grejer".

Clinen: Tack!

Khina: Jag var litet otydlig. Köpte inte porlsinet på de fyra småbilderna, testade bara nya kameran :-)

Form55: Fyndade du några kort då?

Anna: Bättre lycka nästa gång!

Hobbyisten: Den här var inte till salu, men jag har sett likadana på mässor. Växte själv upp med en sådan, tyckte ljudet var jättebra...

Skaffaren: Ja, verkligen! Röjde vindsförrådet för några veckor sedan och återsåg saker jag glömt att jag hade. Kul.

E: jag har 1940-60-tal hemma, du kan se lyan i inlägget "Hemma hos mig själv" här på bloggen. Rutger har det litet modernare. Än så länge.... Jodå, på mässor kan man plåta det mesta. Jag brukar fråga för det mesta och bara en enda utställare har sagt nej. Det var en unik stol i 80 000-kronorsklassen som de inte ville skulle "ligga ute på nätet". Suck.

Kommentera här: