18 stycken Stickan till 1950-talsköket


Åhhh, vad roligt det är att skapa ett nytt hem. Vi letar allt från vardagsrumssoffa till detaljer
som kakeldekor till köket. Den här enkla, vackra dekoren hittade jag på Kungsholmens färgbutiks
hemsida. En snabb repa till Kungsholmen ... och jo, mönstret var lika snyggt i verkligheten.
"Stig" har de döpt dekoren till, efter Lindberg så klart. Fyndigt.
18 stycken Stickan följde med hem.



Butiken hade hela tre lådor med kakeldekor,
varav många retroinspirerade. Som snygga 60-talaren
"Carla" (den finns i fler färgställningar).


För 70-talsfantasterna: Lotta Kühlhorns
äpplen i olika glada färger. Äpplena och
andra kakeldekorer hittar du
på hennes hemsida.


Ja, kakeldekor är det härliga svaret
på "hopplöst kakel-frågan". Så här gjorde
jag i lyan för att pigga upp ett helvitt kakel.
Svart kakeldekor och matchande toalettsits.
Även i nya lägenheten behövs kakeldekor i badrummet,
för att dölja ett tråkigt kakelband i ljusblått.
Vi får se vad det blir.

To be continued...


1 Linda:

skriven

Tänk att det gömmer sig sådär fina saker i Kungsholmens färgbutik! Stig-dekoren var en ny favorit hos en kakeldekors- och retrofantast som mig!

(Hade Carla i svart i köket i förra lägenheten och helsvart kakeldekor som täckte en mintgrön kakelrand i nuvarande badrummet innan stambytet.)

2 Anna:

skriven

Ska bli spännande att se er nya lya sen! Jättefin kakeldekor!

3 Beyond Retro:

skriven

Hej 50-talsjakten och alla vintageälskande kompisar! Just nu har vi en tyllkjolstävling på vår blogg! In och tävla om ni är sugna! Puss http://blog.beyondretro.com/swedish/2011/05/31/sommartavling-vinn-tyllkjolar/

4 Anneli Westergren:

skriven

Kakeldekoren "Carla" i turkos hade mina morföräldrar i köket minns jag. Tyckte den var skitful. Hela köket gick i turkos. Inte min favoritfärg.. .

5 Jenny:

skriven

Hej, jag har läst din blogg några veckor nu och ser fram mot att läsa mer om inredning och renovering i din nya lya. Jag har i dagarna själv flyttat in i en lgh byggd 1950 och renoverar och inreder för fullt.

6 Eli:

skriven

Linda: Ja, det var härligt att bläddra bland dekorerna. Vi kollar nog där efter badrumsdekor också.

Anna: Det blir nog litet inlägg pö om pö...

Anneli: jag tycker att det är fint med turkos. I kök, vaser, kläder...

Jenny: Detsamma. Tittade in p din blogg. Kul!

7 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Kul att ha en ny lägenhet att inreda! Det gäller bara att ha lite fantasi så kan man göra underverk med små medel. Smak går inte att köpas för pengar...

8 Zizzi:

skriven

Lagerhaus och Mique har också likadana kakeldekorer, och flera andra retro inspirerade mönster.

9 enannanhelena:

skriven

Är alltid lite svag för just äpplen. Stil-sjuttiotals-kakeldekor inkluderat!



Annars tycker jag du lyckats bra och enkelt med "din gamla toa". Fint med svart och svart. ;)



/helena

10 Ylva:

skriven

Jag åkte ända från Öland till Kungsholmens färgbutik för att köpa kakeldekor till mitt förra kök. Carla röd blev det.

Stig skulle passa i mitt nuvarande kök.

/Ylva

11 Eli:

skriven

Ulrika: Stämmer. Sedan gör det ju iofs inget om man har råd med något dyrt sideboard och liknande...

Zizzi: Tack för tipset!

Enannanhelena: Tack. Nu lämnar jag den åt sitt öde...

Ylva: Oj! Det var ett bra betyg till butiken.

Kommentera här: