Allt svårare att hitta en Helmer


Trogna FJ-läsare vet att jag samlar på dekorer av Gefles Helmer Ringström. Målet är att ha
ett föremål i varje (känd) dekor han låg bakom, och i alla dekorens färgställningar. Han ritade minst
50 dekorer. Jag har nu knappt 40. I det här inlägget visade jag alla mina Helmer.
Jag brukar göra ett inlägg när jag har samlat ihop ytterligare sju sorters Helmer. Just nu behöver jag
dock hitta fyra till innan jag kan visa Sju sorters Helmer (VI).


Det blir av naturliga skäl atllt svårare att hitta dekorer jag inte redan har. Men...
det är ju letandet som är det roliga. Och ju svårare att hitta nya dekorer, desto större
fyndglädjen när det plötsligt står ett par "nya" tallrikar där på ett loppisbord. Eller en kanna.
"Hellas" hittade jag i Norduppland.


Världen tycks full av gröna "Safari" (kannan på bilden), medan gula "Safari"
(översta bilden) som jag skulle vilja ha en hel servis i, är extremt sällsynta. Men tack
vare Benny på Porslinsbloggen har jag sex tekoppar med fat i gula "Safari".
Dem är jag väldigt glad över.


De flesta av Helmer Ringströms dekorer
med gult i passar fint ihop. Se hur "Safari"
trivs ihop med "Aladdin"!

Jakten fortsätter....
1 The StarChief:

skriven

Har du några bilder på det du saknar?

2 form55:

skriven

Jag har spanat efter gula Safaridelar sedan jag fick reda på att du letar efter sådana, men inte en enda har jag sett ute - varken på loppisar eller mässor eller i antikaffärer.

3 loppisfia:

skriven

Jag har också den gröna safari-kannan, men som sagt så är den gula finare :>

4 Sofie:

skriven

Vill bara säga att jag gillar den här bloggen som bara den - så mycket fint att vila ögonen på och så lär jag mig mycket. Tack!

5 Anna:

skriven

Lycka till i jakten! Jag grämer mig fortfarande över att jag missade en trave Lilly-assietter på auktion förra sommaren :( Nästa gång jag hittar den har du första tjing ;)

6 eli:

skriven

The Star Chief: Nej, de flesta finns det inte bild på. Vilket innebär att jag får vända på mycket porlsin ute på loppisarna Om du med frågan menade att jag kan lägga ut bilder så letar ni andra åt mig - så är det ingen sport. :-)

Form55: Nej, det är konstigt.

Loppisfia: Har du någonsin sett några fat i den gröna? Jag ser bara kannor, gräddsnipor och karotter.

Sofie: Tack!

Anna: Ja, Lilly finns på fattas-listan.

7 Femtiotalsmannen:

skriven

Lätta, vackra och oslagbart dekorativa. Helmer är Kung.

8 Benny:

skriven

Ja, jag känner igen mig i det där, ju fler man har desto svårare att hitta de man inte har (tänker på min koppsamling)...men en till får du ju i sommar, så samlingen växer sakta :-)

9 Kerstin:

skriven

Eli, du borde komma till Uppsala någon lördag och gå med mig på min vanliga loppisrunda, som vi pratat om. Det finns flera loppisar och antikaffärer i Uppsala som har rätt mycket Gefleporslin. Sedan avslutar vi med fika på femtiotalskondiset Fågelsången!

10 gunnel werelius:

skriven

genom din blogg har även jag fått upp ögonen för helmer ringström sedan några år ... jag har hittat tallrikar och en skål, servisdelar, rosa mönster, uppsala ekeby, DELFI, men inte lyckats få fram ngn information om upphovsman, kan det vara ringström? gewe

11 Linda:

skriven

Så många läckra dekorer han gjort! Är det Helmer som ligger bakom Atos också?

12 Gila:

skriven

Ska hålla ögonen öppna, men kan inte minnas att jag sett de under mina loppisrundor.

13 eli:

skriven

Femtiotalsmannen: Så är det.

Benny: Den är inräknad i de tre jag har men inte har visat :-)

Kerstin: Ja, jag vet! Det msåte bli av!!!

Gunnel: Här ser du Porslinsbloggens Delfikoppar:

http://www.tallbacken.net/porslin/Gefle_AU.htm

Och ja, det är Helmer!

Linda: Atos också, ja!

Gila: Nej, de enda jag sett var en Traderaannons härom året.

14 kicki:

skriven

Har du sett Aladdin i fler färger? Jag hittade en skål som inte alls matchar min Aladdin-assiett...

http://kicki.kanske.net/images/20110319181814_img_5926.jpg

15 Eli:

skriven

Kicki: Nej, har inte sett den i andra färger. men har å andra sidan bara sett Aladdin en eller ett par gånger...

16 Roddy Seger:

skriven

Gul Safari! : D har aldrig ens sett en sådan på riktigt... ibland börjar det kännas som de inte finns, som om det bara bilderna på nätet som är lite blekta....

Svar: De finns. Men jag ser dem cirka en gång per år. Och köper upp allt jag ser.
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: