Vi skippade auktionen och slog till på en byrå


I lördags var det auktion i Nyby bygdegård (mitt i skogen några mil nordväst om Norrtälje).
Annonsen lät lovande, där nämndes bland annat "Lisa Larson" och "Rörstrand". Bygdegården är
före detta Nyby kapell, ett litet vackert falurött hus som bygdeföreningen nu rustat och byggt till.




Väl inne insåg vi att auktionen var ett mischmasch av nya grejer och rätt ointressanta
halvantika. Bygdegårdens vackra gröna tapet fick högst poäng av mig, men den var
ju inte till salu. "Rörstrand" innebar den här tallriken och några saker till. Hunden
var ju litet rolig, men den fick oss inte att vilja stanna. Lisa Larson? Ett keramikfat.


Så vi tog en fika, 30 pix för läsk och hembakt bröd. Sedan
åkte vi vidare. Det var ju lördag, och i närbelägna Älmsta
finns flera antikbutiker och Roslagens godaste mjukglass
(Arvids, utanför Ica - gräddig, kompakt, perfekt).


Hos en av mina absoluta favorithandlare, Kajsa Adelöw (butik bakom planket mitt emot Ica),
fastnade blicken på flaskorna på bordet...


Precis rätt storlek för mjölk till termoskaffet, eller för dressing/sås till matlådan.
Och snygga, oh så snygga. 65 pix/styck.


Vi köpte alla tre, förstås. Hade ni kunnat lämna kvar dem?
UPPDATERING: "De minsta flaskorna är egentligen gräddflaskor, men vi har
uppgraderat våra till fikamjölkflaskor. Plastkorkarna är lite av en bristvara
eftersom de blir lite stela av ålder och spricker efter ett tag",
kommenterar Skaffaren.



Och lycka - byrån fanns kvar! Vi  såg den redan i vintras, och har sedan dess jämfört alla
byråer vi tittat på med den här. Den är ännu snyggare i verkligheten. Antagligen mörkbetsad
björk, med en fantastisk mättad färg. 1930-40-tal. Lagom hög, tar inte över ett rum. Djup,
med rymliga lådor. Nu slog vi till. Drömbyrån är vår! 1 300 pix. Årets fynd hittills.


Sådana här kräftburar fångade jag kräftor med i min barndom. Jodå, de funkar,
men bör vittjas före gryningen. Hålet upptill är så stort att kräftorna då ser
ljuset och hittar ut.


Hos Second half vid södra infarten till Älmsta stod ett gäng blomkrukor på en
hylla och såg snygga ut. Dagens fina fynd där var en handduk, som ska få ett
eget inlägg.


Dagens "åh, om man hade ännu mer plats" hördes när vi
fick syn på gungstolen hos Hamnladan i Norrtälje. Där
handlade vi istället fem solgula blomkrukor, som ser funkis ut
men nog snarare är från 2008 än 1938, en grön tillbringare
och en röd ljuslykta till min samling.


Loppislördagar i maj - innan man hunnit bli blasé för säsongen -
finns det något roligare?

1 Anna:

skriven

Åh, vilken drömlördag. Den gröna tapeten, kakorna och mjölkflaskorna hade jag gärna tagit med mig hem... för att inte tala om blomkrukan.

2 Emelie:

skriven

Det finns inget roligare! Det finns inget bättre sätt att spendera soliga lördagar på! :)

3 Anneli Westergren:

skriven

Hade Hamnladan öppet i lördags? Trodde dom gått i konkurs. Det har varit stängt där i flera veckor nu.

4 eli:

skriven

Anna: Ja, kakorna var inte dumma de heller!

Emelie: Helt rätt.

Annelie: De verkar ha storstädat och öppnat igen! Hoppas de fortsätter, de är Norrtäljes roligaste attraktion om man inte är galen i tändkulemotorer :-)

5 Skaffaren:

skriven

Dom minsta flaskorna är egentligen gräddflaskor, men vi har uppgraderat våra till fikamjölkflaskor.

Plastkorkarna är lite av en bristvara eftersom de blir lite stela av ålder och spricker efter ett tag.

Grattis till en sobert vacker byrå.

Har du sett rottingbyrån på min blogg?

6 Linda:

skriven

Låter som ni hade en härlig dag, det är alltid lika spännande med loppisrundor! (Och den där blomkrukan hade inte fått stå kvar om jag varit med!) Längtar till sommarens loppisturer. :)

7 Anta Snaque:

skriven

Vilken snygg byrå! Ett riktigt fynd!

Jag har två bruna gräddflaskor (i botten står det 200, d.v.s. 2 dl) och en mindre, i ofärgat glas, som det står 15 cl under. I affären hade de lock av tunn metallfolie, hemmavid använde man plastlocken. Det var samma sak med de bruna/ofärgade enliters-mjölkflaskorna i glas. Alla var de dåtidens returflaskor. Nostalgi!

8 The StarChief:

skriven

Hej igen mitt inlägg igår kom tydligen inte in.

Snyggt med lock på gräddflaskorna vilket jag letat efter unde lång tid. jag har en massa olika storlekar men lyckas inte hitta lock.

Hittar du några fler så tänk gärna på mig.

9 eli:

skriven

Skaffaren: I sanning en vacker rottingmöbel!

Linda: Ja, sommaren blir kul!

Anta Snaque: De där tunna kapsylerna i metallfolie som ofta gick av om man drog fel...

TheStarChief: Lovar!

10 anna:

skriven

åh om en hade vart där, då hade jag norpat krukan på en gång!

Hade ett par stycken av dessa från min mormor, men en av den for i golvet när jag dammsög!

Buhu!!

11 Anna:

skriven

Vilka härliga bilder! Det låter som ett utmärkt sätt att tillbringa helgen på. :)

Kommentera här: