Svinsnygga julsaker från förr


Julkul med kultingar! Det här charmiga julkortstället fanns på Frihamnsmässan. Tyvärr
var priset för högt, 500 kronor. För hälften av den summan hade jag slagit till. Mässan var
full av julsaker.


Flugsvampar i Flussglas, 1800-tal. Giftigt snygga stod de hos Minns du.
1 400 kronor (osäker på om det var per styck eller för paret) .


Lilla Hönsahuset hade fina julsaker. Som den stiliga ljusstaken...


... och vackra änglar, 30 pix/styck.


Jag är svag för gammaldags julserviser. Hade gärna tagit med mig alltihop
på bordet hem. Glömde notera antikhandlare.


Tomtar fanns det i parti och minut på mässan. Många sådana där groteska typer
från tidigt 1900-tal, cirka 20-25 cm höga (förlåt, Rutger, jag vet att du gillar dem),
och små prydnadstomtar till julbordet. Och en och annan ljusstake.


Till sist ett par snygga ljusstakar, ursprung okänt. Stod hos Madeleine
Tigerschöld Antik.
1 tanten på auktion:

skriven

oj vilka snygga flugsvampar, synd bara att de var så gräsligt dyra...

2 Christin:

skriven

Flugsvamparna föll mej i smaken men inte priset...

Vanligtvis faller jag sällan för änglar men dom här var charmiga och passade min kassa bättre.Fina saker i övrigt också. Jag får nog också be Rutger(och många andra) om ursäkt efterosm jag också har svårt för många av dom äldre tomtefigurerna som ofta ser så elaka ut.När det gäller tomtar gillar jag nog dom från 50-60-70-talet i trä bäst. Lite fulroliga men barndomsnostalgiska precis som jag vill ha det.

3 Allt det gamla goda:

skriven

eli, har du sett den här? hittade den för någon månad sen. den går väl in i kategorin groteska-julsaker-från-förr? http://alltdetgamlagoda.blogg.se/2011/september/utkast-sept-28-2011.html

4 Gunilla:

skriven

Kan bara hålla med. Flugsvamparna var verkligen läckra och teakljusstakarna. Visste inte om denna mässa.

Kommentera här: