Utmaning: Visa det hemskaste du har


Alla har vi i våra gömmor saker som inte automatiskt möts av beundran om de får komma fram
i dagsljuset. Visa upp din Mon Amie-servis och sedan någonting i den här stilen - så får du se två
helt olka ansiktsuttryck. De här kannorna i form av frukter och grönsaker har liksom hamnat hos mig.
Det började med en som var mammas. Efter det sedan stod de plötsligt där på loppisarna och kostade
några få mynt. Nu har jag en samling.


Det senaste fyndet (Täby galopp-loppisen, 10 pix) är den
hittills enda med djur. Jag vet inte hur gamla kannorna är,
eller var de är tillverkade. Ibland står det Import under,
eller Handpainted. Det är den enda informationen.
Men jag tycker att de är - hm... ska vi kanske säga...
förtjusande?

Vad är det hemskaste DU har, föremålen vars storhet
ingen annan förstår, din guilty pleasure?
Teak och orkidéer visar fula fiskar.
form55 visar ett jaktflygplan.
Precis en sån visar en mummakanna.
1 Amanda:

skriven

Det måste nog vara som för dig, fruktkannan, ingen förstår, men jag älskar den! Så himla konstig! Vet inte heller var den kommer ifrån, en dag stod den där på en loppis bara.



http://3.bp.blogspot.com/_rY1iDENt09U/TP08-vNdPMI/AAAAAAAAD9Y/KZZ7Xv1-xKI/s1600/_DN28694.jpg



2 Gunnel:

skriven

Jag har en kanna exakt som din med kaninen. Kanna och sockerskål köpte jag på Ahlens för kanske 15 år sedan under min kann-samlar-period.

Jag skäms inte ett dugg.

3 Linda:

skriven

Haha, vilken underbar utmaning! Nu ska jag rota ordentligt i skämsskåpet och se vad jag kan hitta...



Och jag tycker att dina kannor har sin charm, särskilt i grupp. Och ännu mer när det kom in en liten kanin också. :)

4 Allt det gamla goda:

skriven

de är säkert tyska eller tjeckoslovakiska, dina hiskeliga kannor! hmmm.. vad ska jag välja för guilty pleasure.. det var en riktig utmaning!



förresten, angående mina stilleben, jag har hog inget i grått och rött, det är supersnyggt men jag har nog på sin höjd en röd tallrik och inget grått alls..

5 Ann-Charlotte:

skriven

De är verkligen gräsliga dina kannor, men jag förstår samtidigt varför du börjat samla på dem!

Här kommer mitt bidrag till din utmaning, ett stim med groteska fiskar, och känner jag mig själv rätt kommer jag att köpa fler...

http://teakochorkideer.blogspot.com/2011/11/utmaning.html

6 Matilda:

skriven

Jag vet att sånadär fruktkannor och även pajformar med fruktiga lock var poppis för sådär 13-15 år sen. Mamma har en citronkanna och en jordjubbspajform. Jag tycker de är charmiga och lite groteska på en och samma gång.

7 Anette:

skriven

Hahaha, jag har haft en sån där kanna! Fast den såg ut som en ananas...minns bara att den var så jobbig att diska (ja jag använde den faktiskt). Jag minns inte om jag plötsligt insåg hur gräslig den var eller om den gick sönder, jag har i alla fall inte kvar den ;)

8 Sofia:

skriven

Känner igen den där med kaninen faktiskt, misstänker att någon äldre släkting har antingen exakt samma eller något liknande...

9 Rutan:

skriven

De ser ju ut som hungriga fågelungar i ett bo!

10 eli:

skriven

Amanda: Jag förstår!

Gunnel: Aha - kaninkannan är yngre än de andra. tack för info.

Linda: Ser fram emot ditt inlägg.

Allt det gamla goda: Ja, kanske är de därifrån?

Ann-Charlotte: Ja, de var ganska hemska! :-)

Matilda: Jag tror att de flesta av mina är några decennier äldre än så. Men kaninkannan verkar vara 90-tal.

Anette: Du kanske kan hitta en ny på loppis? :-)

Sofia: Ja, den är tämligen modern, se ovan!

Rutan: Haha. Ja, faktiskt.

11 tanten på auktion:

skriven

jag har en ful fisk på väggen i vardagsrummet

12 Perra:

skriven

Där ser man vad smaken är olika. Jag älskar dessa kannor, ja kanske inte den med kaninen då...

13 Ebba:

skriven

Jag har en obehaglig fäbless för fåglar, men inte smäckra fina fåglar. Nej, jag har lyckats samla på mig flera täckta i fruktansvärda blommor i pastell eller världens fulaste svanvaser. Jag tror att den första köptes för att reta min syster som tyckte, med rätta, att den var det fulaste som gjorts...

Kommentera här: