33 bilder från Antik & Kuriosa


Nu kör vi! Här kommer 33bider från höstupplagan 2011 av Antik & Kuriosa på Kistamässan.
Trender i år: Mycket mer retro, mindre antikt. Mycket porslin och prylar, färre
möbler. De möbler man såg var i princip borden som sakerna stod på och en
och annan stol eller pall. Leva Antikt & Modernt hade i alla fall en godbit,
två Arka-stolar med tillhörande bord. Fint!


Leva hade också ett par hjärtans söta småbord.


Design Bröderna Miller, Bankaryd och 2 100 kronorstår det på lappen. Det bordet hade jag inte
sett förut. Missade att skriva upp monternummer, så är det med fler bilder i inlägget. Antikhandlare
som läser inlägget och känner igen sina saker, ge er till känna i en kommentar så uppdaterar jag
med info att bilden är tagen i er monter.


Ett rart litet, för mig okänt, bord utan prismärkning.


Ett superkänt litet bord, "Lövet". 1 800 hos Edenwind Antiques & Desgn.


Hos Edenwind fick jag syn på bordet som Rutger och jag letat efter. Ett slagbord i teak
med rätta nätta måtten. 3 400 kronor blev slutpriset och nu när jag sitter och skriver detta
vid bordet så känner jag att det var värt varenda krona. (Bättre bild dyker upp i kommande inlägg.)


Och åhhh, så mycket 50-tal det fanns att titta på, känna på, fundera på om
det skulle passa där hemma. Stringhyllan har hyllplan av Perstorpsplatta.
Bordets volang är en gardinkappa. Grytan är en Sarpaneva.


Marianne Westmans "Picknick" var med i Antikvärldens utställning "20 svenska
favoritserviser". Den snyggaste karotten jag sett i "Picknick".

 

Ljuvlig gardinvåd, 175 kr hos Östh Hem & Kuriosa (åh, om det funnits två!),
lampa som både kan hängas på väggen och ställas på bord, Lillebil Sköld, 500 kr,
låda till leksaksaffären, Framtidsantiken.


Busvasst bord och tyg.


Hink, Carl-Arne Breger. Smala ljus. Och galgar i galon.
Galgarna syntes litet här och var på mässan.


Alla var där! På bloggträffen träffade jag bloggarna Leta Retro, Porslinan, Dollybirdretro,
Kerstin Kokk, Porslinsbloggen och form55. De flesta har mässrapporter som du får upp
om du klickar på deras namn. Sedan såg jag Tommy Steel också, och...


.... den frejdiga Bjäreflickan och....


... Pall Mall-kvinnan. Hon hängde hos killen på Framtidsantiken.
Det var gott om reklamaffischer för allt mellan sylt och motorolja
på årets mässa.


De glamorösa 20-talsflickorna prydde den största vintagemontern.


Undrar om någon vid namnet Gustafsson köpte reklamskylten för Gustafssons charkvaror?
Lampor fanns det också en hel del.


Och lampfötter. Här i en av mässans mer arbetade montrar (ge mig namnet, någon som kommer ihåg!).
Annars var det inte de stajlade montrarnas mässa, jag saknade litet snyggställen, faktiskt.


Här kunde man gräva fram en 70-talslampa. 280 kr/st. Kändes som förberett
för prutning ner till 250 kr.


Men det fanns en och annan spatiös finmonter. Gammel Farfars Antik hade järngrinden/sänggaveln.


Rutger funderar på att bli en man som bär hatt på sin person.


Jag har inte sett så här mycket av Upsala-Ekeby-doldisen Taisto Kaasinen
på någon tidigare mässa. Hans "klumpiga" stil är speciell och allt är inte lätt att
tycka om. Snyggaste Kaasinen var fruktfatet som fanns hos Cederqvist Antik & Vin.


Orval hade handdukar, oanvända med etiketten kvar. Underbara.


Stjärnlinne!


Korrens Kuriosa har alltid roliga saker till bra pris. Den här gången bland annat
Pallas-koppar med fat för 60 pix. De hamnade hos två fellow bloggers.


Också hos Korrens kuriosa.


En ny bekantskap var Fröjel Retro & Design. De hade mycket fint...


En stringhylla full med servisen "Astra"...


... en "Spisa Ribb"-hylla....


... mässans roligaste handduk, amerikansk...


... och en Luxuslampa som hade passat perfekt i vårt kök om den haft en annan
färg än gult.


Tack för i dag, slut för i dag. Och nu får vi vänta på nästa Antik & Kuriosa tills en bit efter nyår 
(då jag har skickat de här korten från Östh Hem & Kuriosa). Men det är bara drygt en månad
till nästa mässa i Sthlm. Retromässan, den 11-13 november. Kanske ses vi där?

PS. Jo, vi köpte några saker till på mässan, utöver teakbordet.
De dyker upp här, stay tuned....
1 Lybtar:

skriven

Nästan som att själv ha varit på plats. Underbara bilder. Stort grattis till bordet. Så härligt när man hittar något man länge sökt. Slagbord brukar ju vara väldigt attraktiva och kan gå riktigt dyrt.

2 Gila:

skriven

Kom precis hem från söndagens mässa. Jag och Maria på Prylodesign hörde en antikhandlare hylla din blogg!! Det var fantastiskt mycket fint kvar även på söndagen. Perstorpstringhyllan fanns kvar vid 13.30 tiden i alla fall...mycket bra mässa. Inlägg kommer hos mig också.

3 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Du har fått med alla godbitarna :-)

4 Allt det gamla goda:

skriven

åh, jag önskar att jag var med!

du eli, måste fråga dig, jag har inte kunnat kommentera på blogspot-bloggar på ca en vecka, kan du det? när jag skriver in en kommentar och klickar på skicka så försvinner det, det blir liksom bara blankt. tänkte höra om du känner igen det!

5 khina:

skriven

Jättetrevligt att du delar med dej av det som fanns för oss som inte kunde vara där i egen person. Många sköna ting att vila ögonen på. Väntar med spänning på vad du mer fick med dej hem. Bordet var ju superbra.

6 Moster Mjölgumpa:

skriven

Så mycket fint du fick beskåda. Bröderna Millers bord likna ju en strykbräda!

7 eli:

skriven

Lybtar: Tack! Vi är så glada över bordet.

Gila: Du kan väl mejla mig och berätta vilken antikhandlare det var, så ska jag utnyttja informationen och pruta skamlöst där.

Ulrika på Leta retro: :-)

Allt det gamla goda: Ja! Kan inte kommentera från webbläsarna Explorer och Safari på de bloggarna längre, det funkar dock från Firefox. Skumt som bara den. Blogspotvänner - vet ni vad som hänt????

Khina: Kul att sådana här bildsvep uppskattas! Bilder kommer.

Moster Mjölgumpa: Ja, faktiskt!

8 Christin:

skriven

Jättekul att se så många bilder från mässan.

Har också problem med att lämna kommentarer hos många av bloggarna.

9 Sven:

skriven

Någon som vet vart man kan få tag på ett sådant där Lövet bord?

10 Katarina:

skriven

Angående bilden på "De glamorösa 20-talsflickorna"... Jag är riktigt nyfiken på priset! För jag gissar att det inte är original utan samma nytryck som jag har köpt i Malmö Museums butik i somras! Har för mig att jag gav 30 kr/st och det fanns totalt 7 (eller möjligtvis 8) olika. Köpte såklart alla... Gick inte att välja!

11 eli:

skriven

Christin: blogspot-bloggarna kan man tydligen bara kommentera från firefox och en annan webbläsare (opera?).

Sven: De brukar dyka upp på nätauktioner. Och eventuellt kommer jag snart att kunan tipsa om ett. Stay tuned...

Katarina: Ja, de såg definitivt ut som nytryck. Kolalde tyvärr inte priset.

12 Anna:

skriven

Så mycket vackert! Synd att gardinen bara var en längd, den var ju heeeeelt underbar!

13 Mona Ruth:

skriven

ååh jag dog lite över perstorpsstringhyllan! Jag försöker hitta en på internet men går bet!! why why why?:(

Åh så fin den var!

14 Linda:

skriven

Härliga bilder! Stringhyllan med Perstorps-mönster missade jag helt fast jag gick flera varv! Synd, för den hade suttit fint i mitt kök... :)

15 Maria:

skriven

Hej. Trevligt att se ett bord från Bröderna Miller i Bankeryd. Min morfar jobbade där hela sitt liv typ. Men jag hade ingen aning om att de designade möbler. Kul nyhet.



Tack för undebar blogg.

Kommentera här: