De följde med oss hem från mässan


Jag visste inte... men Rutger hade spanat in henne på nätet. I över en månad.
Så stod hon där på Antik & kuriosa-mässan i Kista i helgen. Rutger presenterade oss
för varandra.


Och det slutade med att hon följde med hem, och intog vårt sideboard,
"Indonesiskan" av Mari Simmulson, Upsala-Ekeby. Jag tycker att hon är cool,
posen kunde lika gärna vara en modebloggares. 2 900 kr kostade det att göra
sideboardet så här mycket snyggare. Cromo Antik & Design hade "Indonesiskan".


Med hem följde också Slagbordet i Teak, som knuffade ut Bastanta Ekbordet från fönsterplatsen
i vardagsrummet.


Slagbordet i Teak hittade vi hos Edenwind Antiques & Design,
för 3 400 kronor. Det ser litet ut, men ger utfällt gott om plats
för sex personer. Nu börjar jakten på stolar till bordet...


Ännu en ljuslykta till min samling. Design Christer Sjögren, Lindshammar,
cirka 1967. Enligt handlaren i Cederqvist Antik & Vins monter där föremålen
var föredömligt märkta med info om namn, formgivare och år. Det är på så vis
man lär sig mer - tack! 120 pix fick jag betala för att få Ljuslyktan att
hänga på hem till Solna.


Början till en tradition? Den Mintgröna Mattan var sista inköpet
på mässan, hos Bo Hallberg. Även förra hösten var det där vi
handlade det sista innan vi stapplade hem, den gången ett bord
till hallen. 100 pix pyntade jag för Den Mintgröna, och förmanade
sedan Rutger som gick där med sin svíndyra figurin under armen:
Nästa gång är det du som håller dig på mattan!

NYHET! Nu har jag samlat alla mina inlägg från Antik & kuriosa i Kista,
Antikmässan i Älvsjö, Retromässan i Münchenbryggeriet med flera mässor
under kategorin Mässreportage (till höger i spalten hittar du kategorier).
Där finns inlägg från hösten 2008 och framåt.
1 Allt det gamla goda:

skriven

åh, fin matta! jag är inte så mycket för figuriner, även slagbordet i teak var en riktig höjdare. grattis till fina inköp eli!

2 Åsa:

skriven

Underbar figurin! Jag har sett den för och skulle väldigt gärna vilja ha en. Har dock en annan av Maris vackra och stolta kvinnor i samma serie.

3 DeBeer/Erica:

skriven

Jäklar vad fint detta fällbord var! En riktig pärla, jag gillade speciellt kanten på skivan vilken känsla!

4 Randiga Tråden:

skriven

Indonesiskan är så vacker, vilket snyggt bord.

5 Clinen:

skriven

Alltid lika spännande att se vad Du/Ni fått med Er hem från mässorna =) Trevligt att du skapat en ny kategori så man lätt kan kika på mässorna.

6 Retroprylarna:

skriven

Vilken elegant kvinna, hon ser riktigt stolt ut. Bordet är mycket fint, tänk att ni vågade ta steget att ta ut ert ekbord (du beskrev), vårt är riktigt stort och vi har många vänner på besök, så vi vågar inte ta bort det, men vi vill verkligen ha ett litet och snyggt i teak. Men kanske någon dag.



änkte även passa på att Retroprylarna ska i fortsättningen endast blogga från den nya adressen, både privata fynd, presenter och nyheter till butiken. Därför vill vi tipsa dig om att ändra vår adres i din blogglista till den nya istället :-)



http://www.retroprylar.nu

7 eli:

skriven

Alltdetgamlagoda: Tack! Jag är normalt heller ine så mycket för figuriner, men den här är verkligen fin. I kvällsbelysning igår skimrade hennes blus som siden. Cool.

Åsa: Hur många finns det i serien....?

DeBeer: Ja, det är ett jättefint bord. Är litet stolt att jag kom ihåg att titta UNDER alla saker som stod på borden på mässan. Annars är det lätt att missa bord, byråer etc som härbärgerar vackert porslin och coola prylar.

Randiga tråden: Tack!

Clinen: Ja, det har ju blivit en del bildsvep...

Retrprylarna: Ekbordet kommer att finnas kvar i förrådet, att tas fram vid större middagar. De båda bordne är precis lika breda och höga, det är perfekt.

8 Kerstin:

skriven

Väldigt snyggt och bra slagbord! Toppen!

9 Annika Strandberg:

skriven

hej! Jag fick idag syn på ert kök i en liten bild i metro! :) Det var så roligt att jag kände igen det direkt haha. Ha en bra dag! /Annika

10 Benny:

skriven

Mycket snyggt slagbord!!! Rutger har redan fått höra min avundsjuka beundran för indonesiskan :-)



Den montern där du köpte glaset från Lindshammar (ja, det är ett litet glas även om många säger ljusslykta) hade precis som du säger bra ordning och märkning. Jag hjälpte ju honom att komplettera den röda vasen som stod till vänster om ditt fynd. Förvånansvärt snabbt och lyhört skrev han en ny lapp och satte dit ;-))

11 Åsa:

skriven

Vet inte hur många figuriner som finns i serien. Jag har själv sett fyra olika stående kvinnor (finns ju en som sitter ner, vet inte om hon räknas till serien). Själv har jag denna:

http://upsala-ekebysamlarna.blogspot.com/2009/08/tema-mari-simmulson-del-3-av-5-sirikit.html

Kommentera här: