Tre decennier i stuga från 1960-talet (gästinlägg: Morten P)


Det kom ett brev till Femtiotalsjakten:
Hej Eli! Här kommer lite bilder från sommarstugan vi köpte i våras. Den ligger på Rådmansö
utanför Norrtälje och är byggd 1963. I området finns mängder av liknande hus, så kallade
"Roslagslängor". Damen vi köpte av hade tänkt slänga alla husgeråd, så vi fick ta över
möbler, porslin och verktyg. Vi flyttade i stort sett rakt in.


Stolarna har nog hängt med sedan huset byggdes?
Känns ganska 60-tal tycker jag.


Grönt är ett genomgående tema i huset. Massor av saker är gröna. Härligt.
Sjögrästapeten från slutet av 1970-talet har åldrats med värdighet.




Handtagen med ekträ på innerdörrarna är klockrena tidsmarkörer och ger fin
karaktär åt rummen. All el är original. Köket är det enda rum som tycks vara helt
original från 1963. Tapet från föräldrasovrummet. Grönt är skönt.



Tidigare ägare har tagit väl hand om huset i alla år. Det är inte mycket
som är speciellt slitet.


Så mycket mer "vattenkran, formulär 1a" kan det inte bli. Inget krångel här inte.


Vi tog tacksamt emot alla möbler i huset som en gåva från förra ägaren.
Soffor med den här klädseln hade vi nog inte köpt själva. Men det funkar jättebra
som en del i helheten.


Den barockt korallröda kannan är ett av sommarens
5-kronorsfynd på loppisar runt om på Rådmansö.



I skåpen fanns travar med 50-talsporslin från Upsala-Ekeby. Pigg, Neptun
och Kryss som passar bra tillsammans. (Detta Neptun-exemplar utgör Elis
generösa ersättning för detta gästinlägg).


Det blir väl knappast mer 1970-tal än så här? Brunt ska det vara.


Ganska brutalmönstrad matta möter besökaren i entrén.


Vackrare än så här blir inte duschdraperiet från 1978.


Det är tur att hela stugan har en så väl sammanhållen inredning, för annars hade
nog gardinerna hängt löst. Men nu tycker vi att de är fina och passar i huset.


Mönstrat glas är också en fin tidsmarkör.


Det tog några veckor innan vi gillade den här tapeten. Dessvärre måste jag
meddela att den matchande lila nålfiltsmattan numera är utslängd


Min fru tycker att vi borde skippat den här bilden, man ser ju
att trappan är trasig. Men så är det med gamla hus, det är en del
av charmen. Nästa sommar kanske vi snickrar en ny.
Dörren lackade jag i somras med sju tunna lager hård lack.


I böcker om fritidshus från 60-talet hittar vi förklaringar till hur man tänkte
med olika delar av huset och trädgården. Argument för att bevara i stället för
att göra om.

Det var mitt lilla bidrag till din charmiga blogg.
Morten P, Rådmansö

1 Monamie:

skriven

Underbart! Jag hade stormtrivts där vill jag lova!!

2 Allt det gamla goda:

skriven

vilket trevligt inlägg, mycket härlig nostalgi såhär på morgonkvisten. vad trevligt att morten väljer att bevara huset i sitt skick, tummen upp!

3 Clinen:

skriven

Nämen vad roligt att få ta över så mycket originalsaker. Kul också att Ni valt att låta stugan ha kvar alla teper och dyligt. =)

4 Malin Karlsson:

skriven

Vilket mysigt hus, som att hitta en skatt när det är så väl bevarat. Kan bidra med att stolen heter fanett (kan såklart vara en kopia med) :) kan ju vara kul att googla lite på det :)

5 Hannasvirrvarr:

skriven

Härligt! Önskar man själv skulle hitta ett fint bevarat hus nån gång om man vill köpa eget. När jag för skojs skull brukar surfa runt på hus i trakten där jag bor är de flesta renoverade på 90- eller 00-talet. Och då är all charm borta!

6 Monet:

skriven

Och här kommer ett inlägg direkt på tvärs mot alla andras. Jag fullkomligt r y s e r när jag ser färgerna, detaljerna och delar av husets skick. Ungefär sådär såg det hus ut, också i Roslagen, som vi köpte för 20 år sen och sedan ägnade i stort sett all vaken tid att renovera, bygga om och till och modernisera.



Kanske är det för att vi själva - då för många år sen - har levt med sjögrästapeter, murriga och mörka färger, fullkomligt gräsliga plastmattor för att inte tala om ohygienska heltäckningsmattor, kanske är det därför man ryser och säger: ALDRIG mer?

Men heja den som tänker annorlunda och vill bevara och tror sig kunna trivas med detta. Säkert är det en kulturinsats som görs, det lär ju framgå längre fram i tiden.



För oss var det lycka att slänga ut varm- och kallvattenkranen och få en engreppsblandare. Men så bodde vi där permanent så småningom också, det är skillnad mot att kanske bo några sommarveckor och enstaka helger.

7 khina:

skriven

Sånt här gillar jag !! Direkt antirenovering a´la alla inredningsprogram på TV. Ser mycke´vansinnes renoveringar här uppe i fjällvärlden, man slänger ut ALLT... Flera av din sort efterlyses...

8 Ann-Charlotte:

skriven

Underbart hus, och tänk att få köpa det med inredningen kvar! Vilken lycka1

9 Linda:

skriven

Åh vilken dröm! Att få överta huset med all inredning och bara gå omkring som en sakletare och hitta nya detaljer överallt.

Grönt ÄR skönt och den blå-lila blommiga tapeten var också en favorit. Det är bara att gratulera ägarna!

10 Christin:

skriven

Vilket trevligt gästinlägg.Kul att så mycket i stugan är i så gott skick att det kan bevaras, och att någon dessutom vill bevara det som annars skulle kastats och rivits ut.

Tyckte det mesta var fint. Har än så länge lite svårt för dom där mönstade golven. Ligger nog för nära i tid för mej :-)

Porslinet var ju en verklig skatt.

11 Morten P:

skriven

Tack för alla uppmuntrande kommentarer! Malin: Våra stolar är nog dessvärre kopior, de är inte alls lika eleganta som Fanett.

12 Cinna:

skriven

Roligt att läsa Mortens gästinlägg. Så sällan någon behåller inredningen i ursprungsskick, man blir ju lite nostalgisk också.

13 Martin Söderström:

skriven

Stolarna är några personliga favoriter. Om du inte redan vet detta så kan jag säga att de är Fanett i design av Ilmari Tapiovaara. Året var 1960, mycket riktigt. Jag älskar dem och vi har köpt på oss en bra drös genom åren :)

14 Gila:

skriven

Den röda kannan har jag också. Fast jag betalade 75 kr mera än dig...

15 The StarChief:

skriven

Kul, man känner igen alltihopa. känns som inte allt för länge sedan.

16 Lotta Daisy:

skriven

Roligt att se huset och dess inredning. Håller med om att det är en skön motvikt till renoveringsvågen att behålla mycket. Dock hade jag undersökt om det går att måla över hallmattan. Lycka till!

17 eli:

skriven

Nu lägger även jag mig i stolsdebatten och vill precis som Morten hävda att det inte är Tapiovaaras "Fanett". De har en mycket tunnare sits. Morten, har du kollat under om det finsn någon form av märkning?

18 Morten P:

skriven

Eli: Jag ska kolla om de är märkta. Men dessvärre har du nog rätt. Som synes på bilden är sitsen i solitt trä. Vad jag kan förstå är Fanett-sitsen i laminat. Lägg också märke till ryggstödets överdel som är kort, klumpig och rak. Så våra stolar är nog kopior.

19 malin karlsson:

skriven

stolen må vara en kopia men fortfarande super fin! (har själv tre kopier runt perstorpsskivebord i mitt kök)

20 Tusse:

skriven

Tusse tackar för påminnelsen om sjuttiotalets tapeter, nålfiltsmattor med mera. Men med undantag av glas och kakel har 1970-talets material tyvärr inte samma förmåga att åldras i skönhet som äldre material - eller att samspela med dessa.

21 Nusse:

skriven

Ang stolen ser det mer ut som Ekströms toppinno som kom 1955. Fast jag tror bara den har 7 ryggpinnar.

22 Morten P:

skriven

Nusse: Intressant! Kan det möjligen vara Pinnockio du menar? http://www.auktionsprisbanken.se/bildshow/default.asp?OG={A39E0EBB-D390-47C0-BFAB-8D92BB041DE4}

Dessvärre är nog inte mina stolar heller av denna modell, kolla det H-formade staget mellan alla fyra ben. Ryggens topp är inte heller så där elegant välvd utan snarare rak. Skulle gissa att mina stolar återfinns i ikea-katalogen ca 1978. Någon som kan kolla? :-)

23 Nusse:

skriven

Morten P: Toppinno och Pinnockio är samma stol. Den hette från början Pinnockio men Disney hotade stämma Stolab, så de fick byta namn till Toppinno. Fantastiskt att stora Disney brydde sig om ett litet småländskt företag som Stolab. jag älskar den historien och har hört den massor av gånger, min morfar var disponent på Stolab nämligen :)

24 David:

skriven

What a great Stuga! Du hade tur med köpet. Nu ska jag dröma om böckerna.

Kommentera här: