Ett bildsvep från Antikvärldens dag


Oj, vad roligt det var! Att ha bord på Antikvärldens dag. Träffa FJ-läsare, prata med
bodsgrannarna Tusen Vaser och Randiga tråden, sälja av tre lådor (!) loppisfynd och några möbler.
Och förstås - gå runt och titta vad alla andra hade på sina bord. Fast veckotidningar för 5 pix
var det jag som sålde.


Finaste 50-talsbordet hade Eva Nilsson från Linköping, en av dem som
är med på Antikvärldens dag varje år. Jag hade ålagt mig själv köpförbud,
annars hade blomstället i "string" stått hemma os oss nu.


Glasen i ädel-50-tal var hennes också...


.... liksom golvvasen och plastbandslampan.


Nu blir det ett bildsvep. De tjusiga amerikanska sandaletterna lyste på sin hylla.


Den lilla blå necessären - åhhhhh, så rolig!


Av förklarliga skäl, som säljare hade man ju ett bord och inte en hel monter, sågs inte
så många stora möbler till. Men små varianter fanns hos flera säljare.


Kakburk från Nilsjohan. Vi som inte visste det förut vet nu den här modellens namn:
"Kringlan". Alltid kul med ny info!


En antikvitet från 1960-talet, den till höger hade jag själv som barn. Arlakor av olika
årgångar såg jag på minst tre ställen.


Stig Lindberg-festival! Exponerade på en fantastiskt väl vald duk.


Servisen "Tea", av Karin Björquist, är så enkelt vacker. Kupan längst bak ser ut som
en pudding ur ett recepthäfte från 50-talet, eller hur?


Jodå, nog det fanns vackert porslin. Återigen, hade det inte varit för köpförbudet hade
Geflekoppen "Rosa " varit min nu. Åh, så danande för karaktären detta var! Det kan tyckas
löjligt med köpförbud, men utan det hade jag kunnat komma hem med tre nya lådor.


Ännu en Gefledekor, som jag inte sett tidgare. "Vadstena". Ett exempel på trevliga priser
denna dag. 275 pix/sex koppar med fat. För visst fanns här fyndchanser. Och motsatsen
- obegripligt högt satta priser. Kanske gjorde de som jag, prissatte litet för högt
på några saker man helst vilel ta med hem igen...?


Och en Gefle till! "Standard", i tjockare porslin än normalt, gjord för restaurangbruk.


Snyggaste porslinet av det jag hann se. Vickningstallikar i "Astra"-glasyr. De hamnade
hos Porslinan.


"Har du sett att de säljer Marimekko-stuvar där borta?" Jag hann knappt avsluta
meningen innan en annan bloggvän rusade iväg. Och kom tillbaka med famnen full.
Det är bra när man gillar olika saker och kan spana åt varandra.


Decobyttorna ser man inte ofta med etiketten kvar.


Tyskt 50-tal, alltid rätt.


Vad hade vi själva att erbjuda då, i vårt retrobloggarkvarter? Randiga tråden hade en
av dagens vackraste lampor och ett bord som var en enda glad färgexplosion. Och en
hel del fina tyger, föstås.


Och Tusen Vaser hade så klart tyska vaser, men också andra godbitar. Som askfaten
i originalförpackning. Den närmast heter "Smokeless". Busvassa!


Här mitt eget bord, ganska färgglatt det också. Duken är ett nytt Almedahlstyg som
jag köpte på en mässa. Utbudet: Loppis! Billiga veckotidningar och udda tallikar sålde
bra. Ja, nästan allt sålde bra. Det som förvånade mig var det ljumma intresset för
de gula Jie-burkarna med tulpanmönster. Så heta för några år sedan, nu fick jag ta
med mig en hem igen.


Och varför vill ingen ha den fina blomkrukan med papegojan? frågade jag Rutger.
Han tycker att den är ful, så han förstod mycket väl varför. Rådjursvasen med ett stort nagg
prissatte jag med flit för högt, ville ha den med hem och det fick jag. Kockumspannan
var det inte många som tittade på - håller även den på att rasa på poppislistan?


De ruitiga kokböckerna som jag vet att många samlar på blev jag inte av med, trots priser
på 10-25 kr. Det som gick föst, det var en Salte Peter-ströare med lagning för 125 kr.
Före insläppet gick alla antikhandlare och kände på den och undrade om priset. Det var locket
i perfekt skick de var ute efter. Eftersom jag tyckte att godbitarna skulle finna kvar när
Antikvärldens prenumeranter släpptes in 9.30 la jag undan Salte Peter tills portarna öppnades.
Är dessutom tveksam till att stora proffshandlare ska delta, det här är ju prenumeranternas
evenemang och om inte alla prenumeranter (privatpersoner) som vill delta kan erbjudas bord
så kanske inte handlare ska ta upp platser?

Nästa år hoppas jag att vi blir ett helt gäng retrobloggare som deltar!

1 Randiga Tråden:

skriven

Javisst var det kul, så otroligt mycket folk. Det var så roligt att träffa varandra och kunna prata lite. Ja, tygerna är jag så glad över. Det roliga var att jag sålde en hel del själv också, tyg.

2 Emelie:

skriven

Och vilket fantastiskt bildsvep sen! :)

3 Gunnel:

skriven

Så mycket godis! Vickningstallrikarna, som du kallar dem, var intressanta. Vi fick 6 st sådana tillsammans med ett stort fruktfat i samma stil när vi gifte oss 1960.



Nästa år måste man bara åka ner till Antikvärldens dag.

4 Cinna:

skriven

Åh, vad roligt att se alla bilderna! Det var en lyckad dag på alla sätt (förutom syrebristen) och roligt att stå bredvid varandra. Vi skulle kanske öppna en Retro/antikaffär tillsammans;)

5 Allt det gamla goda:

skriven

attans, som sagt, för att det är 60 mil till stockholm. jag är övertygad om att jag hade hittat sååå mycket fint på antikvärldens dag. roligt att du sålde bra!

6 Danjel:

skriven

Humm hmm... Vardag skålen blev du av med antar jag!? Annars är jag intresserad ;)

7 Linda:

skriven

Det var jättekul att träffa er alla i lördags! :) Och nästa gång hoppas jag att jag också kan hinna boka ett bord i tid och stå och sälja.

Inlägget med mina köp kommer efter jobbet! :)

8 Christin:

skriven

Vilket roligt bildsvep. Starkt att du kunde stå emot allt fint som erbjöds. Konstigt att många av dina fina grejer ej blev sålda, men utbudet var ju förstås stort.

9 Benny:

skriven

Härligt att se och kul att du lyckades rensa lite också, du sålde bra verkar det som!



Ax-assietterna var fina, både med den glasyren och med i skicket verkar det som, tur att jag också försäker begränsa mig annars hade jag nog slagit till ;-) Jag tror jag kan gissa vem som köpte dem :-D

10 Sussiesfyndhörna:

skriven

Oj, vilka fina saker, man skulle varit där. Men kul att få en titt så här i efterhand!

11 Ann Ahl:

skriven

gillar papegojkrukan tror jag...

12 Ebba:

skriven

Det var kul att se dina saker och säga hej, synd att jag inte hittade något jag samlar på hos dig - dina priser var ju verkligen jättebra. Jag kom hem med en mässingsljusstake med plats för tändsticksask, en brio-anka till kommande bebisen, en porslinsfågel och en brosch. Det fick räcka :)

13 Gila:

skriven

Tack för titten! "Kringlan" köpte jag för några veckor sen fast i rött. Har ett inlägg om den. Lät som en underbar dag!

14 form55:

skriven

Kul att se - men det hade varit ännu roligare att vara där! Köpförbud är väl synneligen dumt! :)

15 Biggan:

skriven

Oj va mycket fina saker. Både tur och tråkigt att det är 35 mil bort. Men tack vare dig har jag "nästan" varit där.

16 Mona:

skriven

Jag köpte de små glasskålarna i olika färger som syns bakom den svarta katten på en av dina bilder. Visste inte att det var Femtiotalsjakten som sålde, kul! Nu har jag flingsalt i en av skålarna.

17 Loppismormor:

skriven

Verkligen fint bildsvep! Hur hann du med det??....men jag hade förstås inget köpförbud och irrade omkring ganska mycket =)

18 Eli:

skriven

Randiga tråden: Du såg så lycklig ut när du kom tillbaka med stuvarna :-)

Emelie: Tack!

Gunnel: Aha, frukttallrikar, förstås.

Cinna: Ja, vad roligt det skulle vara!!!

Alltdetgamlagoda: Nästa år får du ta och komma upp!

Danjel: Den gick ganska snabbt...

Linda: Har länkat till dina tallrikar nu!

Christin: Ja, stort utbud. Men när det gäller tulpanburkarna var det någon som sa nyligen att de tappat i popularitet. och tja, jag ville ju själv bli av med ett par av mina...

Benny: Du gissade rätt! :-)

Sussiesfyndhörna: Kul att du gillade titten!

Ann Ahl: Förstår nästan det.

Ebba: Ja, det var roligt att ses! Låter som en trevlig samling fynd.

Gila: Ska kolla in ditt inlägg om Kringlan.

form55: Säger du, den kräsnaste jag vet :-)

Biggan: :-)

Mona: Du gjorde ett fynd, eller hur? :-)

Loppismormor: Jag hann med, men skärpan är väl inte den bästa, det gick fort, ville tillbaka till mitt bord :-) Det var skoj att ses!



19 Skaffaren:

skriven

Jag ska åka upp nästa år, då har vi äntligen flyttat färdigt.

Då ska jag inte heller kalla mig antikhandlare.

20 Annica:

skriven

Ååå....den där gul/svarta golvvasen...suck

21 monamie ny blogg!:

skriven

hade gått loss totalt tror jag, haha! älskar kakburken.

22 Malin:

skriven

Säljer du något på post? I så fall är jag hemskt intresserad av veckotidningar och de rutiga böckerna :)

23 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Kul att se bilder från mässan och intressant trendspaning på vad som är gångbart att sälja. Kul att du sålde bra. Hade absolut tänkt att gå dit själv men vart istället dunderförkyld.

24 Eli:

skriven

Skaffaren: Vi bloggare som var där pratade om att det skulle vara kul om vi var en hel hoper retrobloggare nästa år. Du får väl kalla dig bloggare då... :-)

Annica: Jag vet.

Monamie: Ja, den var fin. Skulle passa till våra blivande mintgröna köksluckor.

Malin: Allt är nedpackat i lådor i förrådet till nästa loppis...

Ulrika: Ja, nu härjar förkylningarna. visst är det intressant detta med trender i trenden.

25 Sandra:

skriven

Kommentaren hamnade på fel inlägg först. Men här ska den vara:



Vadstena var ny för mig också till nån gång förra året då jag snubblade över ett gäng såna koppar på Tradera. De var ljusblå istället för gula och hade en annan lite coolare form på kopparna. :)

26 vifsla:

skriven

Den "randiga" vasen på fjärde bilden uppifrån, vet du om den har något namn? Vi har en sån i lila/gult i hallen, snyggful måste jag säga.

27 eli:

skriven

Sandra: Låter fint!

vifsla: Nej, vet inte. Sannolikt tysk eller liknande? Jag tycker de är busvassa! Kolla även mitt svar på din kommentar om köksskåpen :-)

Kommentera här: