Fem sorters Helmer och fyra nya dekorfärger


Som trogna FJ-läsare vet samlar jag på Geflemästaren Helmer Ringströms (1916-2010)
dekorer. Här är den senaste tidens skörd:
Framifrån: Boj (1970-76 ), där jag tidigare bara haft fatet men nu fått tag i koppenj,
Bandora (1969-73 ), Solbritt (1945-56 ), Dill (1966-72, om det är Helmers Dill, läs nedan),
Taggen (1961-62 ).


Solbritt ser vid första anblicken bara ut som en dussindekor från 1940-talet.
men ser ni, det är ju en liten Solbritt som springer där - med en bukett
blommor i handen? Charmigt.


Här är några dekorer jag hade sedan tidigare, men där jag hittat fler färgställningar.
Framifrån: Blå Kryss, grön Majlis, grön Ruter och - sensation! - mörkgrön Ruter.
Enligt kunnige Porslinsbloggen-Benny, som var med vid fyndet, är denna tallrik ett färgprov.
Den är bara märkt med H på baksidan, vilket var beteckningen på just den nyansen (som
uppenbarligen ratades för den ljusare mer limebetonade gröna).
Längst bak ljuvliga Hjärter, i gult.


Här ser ni min samling av Helmer Ringströms dekorer samt länkar till samtiga
Helmer-inlägg på Femtiotalsjakten. Jag har nu 36 eller 37 av Helmer Ringströms 50
dokumenterade (källa: boken (Gefleporslin) dekorer. Det finns minst fyra dekorer (Dill, Ring,
Tina och Tulpan) som det gjorts två varianter av, och det är litet oklart vilka som är Helmers.
Dill, Ring och Tina har jag båda av, men inte den Tulpan som jag misstänker
är en Ringström-dekor.

Dessa dekorer har jag inte, än:
Anemoner, Banderoll, Blå blomma, Blå rand, Flox, Gullan, Kerstin, Lilly, Martha,
Prick, Rill, Runa och Zarah. Samt den Tulpan som bestå av stiliserade tulpaner.
Har du? Hör av dig! Mejla
[email protected]
1 Emelie:

skriven

Så fantastiskt fina! Jag har så mycket fint porslin utan att ha en aning om vad det är, men tack vare din fina blogg så lär man sig ett och annat! :)

2 monamie ny blogg!:

skriven

underbart nytt till samlingen! Jag blev väldigt förtjust i hjärter. hittade en egen sådan i somras fast rosa. http://monamie.blogg.se/2011/july/mer-porslin.html#comment ny yoghurttallrik :-)

3 Gila:

skriven

Oj oj oj hur håller du redan på alla du inte har...lapp i plånboken?

4 Anna:

skriven

Wow vad skoj att du hittat så många nya! Men fy skäms på mig som inte skickat den gröna Dorothy än! Ska försöka få iväg den till dig snart :)

5 Allt det gamla goda:

skriven

mmmmm, läckra gröna ruter! jag hade inte tackat nej till dem. nu har jag även lärt mig något nytt, hade inte sett dem innan.

6 Christin:

skriven

Alltid lika trevligt att se ditt fina porslin.

Särskilt bilden med dekorerna du hittat i fler färger...Hjärter är ju ett sant glädjepiller!

7 Sofhi:

skriven

Om du inte redan känner till detta ställe så vill jag tipsa om en antikaffär norr om Lilla Edet.

Heter Johan Engbergs Antik

>johanengbergsantik.com<



:)

8 Eli:

skriven

Emelie: Vad roligt!

Monamie: Ja, rosa Hjärter är nog ändå finast. Har bara ett fat, vet var det finns fler - men de är för dyra.

Gila: Precis.

Anna: Och fy skäms på mig som inte fått iväg Neptun!

Allt det gamla goda: Nej, de är mycket ovanligare än de röda.

Christin: Ja, det är det verkligen. En väldigt "gullig" och kvinnlig dekor.

Sofhi: Tack för tipset - har dock inte så ofta vägarna förbi där. Har de mycket helmer? :-

9 enannanhelena:

skriven

Hm, han är kanske inte så dum ändå den där Helmer... Tucker att flera stycken av dekorerna du visar upp ser ytterst trevliga ut! Som Bandora, Dill och så den bedårande Hjärter då. Får kanske tänka om lite. :)



/helena

10 Nella Bergström:

skriven

Grön Majlis! Ljuvlig!

Kommentera här: