Min bättre hälft - och husets herre...


Min bättre hälft, Rutger, såg till att vi fick ett sideboard. Det är han som kollar nätauktionerna.
Titta! sa han en kvart före budgivningens sluttid. Jag tittade på sideboardet och sedan tittade vi
på varandra. Ja! DET skulle vi ha!


Det senaste numret (1/12) av Hus & Hem Retro innehåller
en stor genomgång av sideboards (de kallar i en text möbeln
för någonting i stil med "retrofolkets altare", välfunnet).
Vi visste att vårt var av Nils Jonsson för Troeds-Bjärnum.
I "Retro" fick vi namnet också, "Cortina".


Nils Jonsson verkar ha formgivit sideboards på löpande band. Men vårt är hans finaste, förstås :-)
Bra djup, man får in massor. Mari Simmulsone "Indonesiskan" är också införskaffad av Rutger - här
är hon så nyinflyttad att hon inte hunnit ta bort prislappen.


Medan jag rotar bland femkronorsfynden på loppisarna letar Rutger sakerna
som ger vårt hem lite stil. Stolarna hittade han hos Nordlings Antik.
De är ritade av Kai Kristiansen och trivs bra ihop med slagbordet i teak.


Lampan och Lars Norrman-tavlan följde med Rutger när vi flyttade ihop.
Musikmöbeln som skymtar var det faktiskt jag som hittade.


Rutger samlar på Anita Nylunds "Our little town", som jag döpt exportversionen av "Vår lilla stad"
till. Jag skrev om dem här. Ja, Rutger är sannerligen min bättre hälft. Men husets herre? Ånej...


... honom har ni här. Han heter Holger (efter den gamle
skådisen Holger Löwenadler) och möter oss i hallen, med
en ogillande blick om jag kommer hem med alltför
simpla fynd.

Har DU en bättre hälft (eller sämre)?
1 Sofia:

skriven

Som tur är letar vi olika saker jag och hälften, men hans samlande tar nog upp större plats än min. Men hans kan vara i maskinhallen :P Gamla motorsågar, båtmotorer och bilar. Lite har jag fått ge mig, vi har en båtmotor inomhus. http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6281785

2 Soffi:

skriven

Det ser såå mysigt ut i er "nya"lägenhet! Gillar golvet i hallen skarpt!

- Och riktigt stiligt sideboard verkligen.



Min bättre hälft är den bättre just för att han har sånt tålamod med min fablesse för retro inredning och går med på det mesta utan förbehåll trots att det kanske egentligen inte riktigt är hand grej. Han säger bara "- Jaja, det brukar ju faktist bli riktigt bra tillsist, nästan jämt."

He is the bigger person indeed, Hahaha!



Men husets herre? Fräsiga stringkatten på vår hallbyrå vaktar vår ingång och granskar alla inkommande gäster. :)

3 Elï:

skriven

Sofia: Kul reportage! Älskar tv:n!

Alla som läser kommentarerna: Klicka på Sofias länk till Norrbottens-Kuriren! Tittgodis!

Soffi: Tack! Ja så klart att en fräsig stringkatt håller koll på hemmet!

4 form55:

skriven

Nä - här finns ingen hälft alls. Jag är envåldshärskare och bestämmer allt själv. Vette sjutton om jag skulle klara av att inte ha full koll på allt :)

5 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Har en mycket bättre hälft som tom uppmuntrar loppisbesök. I alla fall ibland. Han förstår att det är en billig form av terapi ;) han tycker också att det blir kul o trivsamt hemma. Verkligen en MYCKET bra person.

6 Emma:

skriven

Min bättre hälft är en man med utmärkt smak och han tycker att allt jag loppar, samlar och fixar är toppen!

Härligt!

7 Monet:

skriven

Åh så fint ni har det. Lejonet hade jag kunnat leva utan förstås men sideboard och allt det andra ger verkligen känslan av ett retrohem. Härligt! Ska bli roligt att se i sommar också.



Min bättre hälft samlar tack och lov på saker som har sin givna plats i garage och förråd så jag får husera fritt när det gäller hemmets inredning. Tack och lov har vi samma smak och han gillar alltid mina idéer. Det kan hända att han kommer hem med något som han då genast själv inser faktiskt inte går ihop med annat så som han tänkt men det är inga större bekymmer.

8 Cecilia:

skriven

Fasen va snyggt med det som tvbänk!! det ska vi ha med sen! riktigt läckert! =)

min bättre hälft är lika 50tals tokig som jag är så vi gillar samma grejjer, han samlar på gamla radioapparater, har väl 70st typ.

9 Lotta Daisy:

skriven

Har två bättre hälfter i mina barn som är ytterst konservativa när det kommer till inredning. Allt ska helst bara vara som vanligt. Men det är ändå kul att hänga med på loppisar och jaga fynd till de egna Barbiesamlingarna.

10 The StarChief:

skriven

Riktigt,riktigt snyggt.

11 Jenny på La mômes Old fashioned:

skriven

Min bättre hälft är emot onödigt konsumerande, och främst när det gäller nyproduktion. Med andra ord så både bromsar och stöttar han mitt samlande. Det är främst jag som är visionären för heminredningen hos oss.

12 Linda:

skriven

Så fint ni har det, och jag tycker att era inköp kompletterar varandra perfekt och gör att ert hem känns så väldigt trivsamt. En personlig blandning av olika saker, precis som det ska vara i ett riktigt hem.



Jag får instämma i form55s kommentar här ovanför, men visst lever drömmen om att hitta en egen Rutger som kan sätta guldkant på tillvaron med sina finsmakarköp. :)

13 Katrin:

skriven

Vad fint ni har det!!

14 Christin:

skriven

Supersnyggt sideboard.Fint ni har det. Era loppismetoder verkar komplettera varandra bra.

Här är det bara jag som är loppistokig men får därmed också oftast fria händer att välja prylar till vårt hem.

15 Sanna Q:

skriven

Mmm, hos mig är vi två med ganska starka viljor. Vi tycker lite olika om inredning. Och jag vill göra allt nu, nu, nu och E vill göra allt planerat och genomtänkt. Så, ja, jag brukar möblera om medan hon är på jobbet.



:)

16 Maria på tid och rum i Årsta:

skriven

Vilka fantastiska möbler! Sideboardet och stolarna :)

17 Elï:

skriven

Alla: Tack för kommentarerna, kul att läsa om hur ni har det!

18 Flak:

skriven

Äntligen en tvmöbel som överträffar tv:n

Otroligt vackert sideboard och grattis till inköpet!

Kommentera här: