Min hipstamatiska familj och jag (bloggutmaning)


Tittar igenom fotoalbum från 1960-talet. Hittar bilder som är så hipstamatic att datorn vrider
sig av retrotrendighet. Här är året 1966 och pappa har köpt ny kamera. Mamma tar en bild,
pappas min avslöjar att han ser att den kommer att bli suddig. Men... trappstegspallen... vaxduken...
50-talsgardinerna (vi var ett decennium efter), en affisch med spännande nya ostsorter...
fina små kaffekoppar... så här såg det ut när det begav sig.


Samma ostaffisch, men annan vaxduk. Morfar jobbade på vår lilla gård, och åt med oss.
På bilden läser han Norrtelje Tidning-Roslagens Tidning, som den hette då. Är det en stor Erkerskål
med bruna bönor där på bordet? Mamma har med all sannolikhet själv sytt 60-talstoppen hon bär.
Svamphandduken - en klassiker av känd textilformgivare, har jag för mig.


Morfar & jag. Konstigt att jag ser dyster ut, jag älskade min morfar. När jag var några år
äldre än så här spelade vi alltid femkort efter middagen.
Ännu en prickig köksgardin!


Favorit i repris. Den här bilden har jag visat en gång förut. Ljusblå köksluckor, tickor,
grytunderlägg i form av träklump med perstorpsyta, diskbänk med balja och en hushållsassistent
som väntar på att bli diskad.


Här har gardinen flyttat till andra köksfönstret, tror jag. Där vi hade en helt fantastisk
rullgardin i sådan där tunn sladdrig 50-talsplast, om jag minns rätt. Mamma bär blå
städrock i något härlig konstfiber. Min kusin förundras över hur många bilder min far tar i köket.

En bloggutmaning till er retrobloggare (och andra bloggare) som också har familjefoton
med tidstypiska detaljer från 1950-70-tal: Dela med er!
Berätta om du gör ett inlägg så länkar jag.
LÄNKAR:
Retroschmetro
visar tidsypiska familjefoton.
Larsson har etiketten Far och mor, med bland annat Far i Don Draper-hatt.
Kerstin Kokk visar Foton från förr.
1 Moster Mjölgumpa:

skriven

Härligt att se gamla foton. Det är nog inte konstigt med femtiotalsgardiner på sextiotalet. Själv har jag absolut kvar gardiner från förra årtiondet. Faktum är att jag fortfarande har kvar gardinerna jag köpte när jag flyttade hemifrån på åttiotalet.

Visst har jag kvar gamla foton från vårt kök när jag växte upp, men ingen scanner.

Jag bor i mitt föräldrahem och köket ser fortfarande nästan likadant ut som när huset byggdes 1969.

2 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Tack för att du delar med dig av dessa fantastiska foton. Ska absolut kolla nästa gång när jag är hemma hos mina föräldrar!

3 Jenny på La mômes Old fashioned:

skriven

Jätteskoj att se, men jag har nog inga bilder att bidra själv med just nu. Finns nog hos min mamma som inte bor på samma ort som jag dock.

4 form55:

skriven

Samma här. Eventuella retrobilder ligger på annan ort dit jag inte kommer på minst en månad.

5 Larsson:

skriven

Larsson har minst två etiketter som berör ämnet:



http://larsson-larssons.blogspot.se/search/label/Resor%201960-tal



http://larsson-larssons.blogspot.se/search/label/Foto%20-%20familjealbum

6 RETROKNOPPEN:

skriven

Jättekul att få se ditt &0-tal från familjealbumet!!

Jag har dock bara ett album här i Falun, resten är hos min mamma. Och när jag tittar i det så finns det inte så många detaljer på korten att ta fram(säkert en billig kamera),,,men jag ska se om jag kan bidra med två...åtminstone.



Men du, ost-planschen som syns på bild har ju jag inramad ovanför köksbordet! Från Svenska Mejeriernas riksförening,står det(trevliga recept inkluderat). De du! :)

7 Soffi:

skriven



Jajamen Eli, nu är det fixat!

- Vilken rolig utmaning!



Jag hade inte mina egna fotoalbum men väl min mors med bilder från 50 och 60-talet!



Inlägget finner du här:



http://retroschmetro.blogg.se/?tmp=14180739



- Och 70-talsbilderna får jag helt enkelt ta i ett senare inlägg. :)



8 Niklas:

skriven

Fasen, nu bara MÅSTE jag komma ihåg att norpa ett gäng album, nästa gång jag är hemma hos föräldrarna. Shit! Det här var kul :)

9 Kerstin:

skriven

Tack för att du sparkade igång mig att blogga om Foton från förr igen! Här kommer ett nytt inlägg: http://kerstin.kokk.se/?p=12773

10 Christin:

skriven

Fina tidstypiska foto. Kul att se. Hoppas många nappar på utmaningen.

11 Allt det gamla goda:

skriven

ah, härligt att få se! och man ser att det är du, du är lik dig! mina föräldrar har sådana här bilder men jag kommer inte dit på ett tag nu..

12 Anonym:

skriven

Vilka härliga bilder och jag kom på att jag också har en hel del någonstans bland mina kartonger måste ta tag i det och leta och visa lite jag med. Kul inlägg!

13 enannanhelena:

skriven

Åh, vad härligt nostalgiskt! Köket sådär självklart spartanskt som jag önskar att mer kunde vara även nuförtiden. Och du som ser så härligt go' ut, de där kinderna kan inte ha förblivit 'onupna' under din barndom!? ;)



Din pappa ser verkligen ut som hämtad ur en retro-reklam. Och pallen, den åtråvärda pallen. Vi hade precis en sådan röd i min barndomskök. Och jag har verkligen försökt att ropa in en, men de har blivit sååå populära nu igen. Tänk att allt, nästan, kommer tillbaka i mode igen.



Precis som alla andra i det här fältet, känner jag en stark önskan att åka hem till barndoms'hålan' och rota i diverse byrålådor. (Fast det är klart, det finns ett helt album här hemma någonstans där Mannen ser mycket yngre ut än idag...)



:)

/helena

Kommentera här: