Inte så skruvat fynd, trots allt


Jag kom sent till en loppis i lördags, där uppenbarligen saker ur ett mycket intressant bohag
från en äldre dam sålts i väg av en tjej i 30-årsåldern. Men jag grävde i alla fall litet i resterna och hittade
bland annat en gammal korkskruv. Den nötta firmastämpeln säger H Bergman Gjuteri Fud. Vilket betyder
att den tillverkats av anrika Herman Bergmans Gjuteri i Sthlm.
En av deras äldre serietillverkade saker, meddelade företaget i ett föredömligt snabbt mejlsvar.
 

Det är en gubbe med mustasch (vinarbetare?) som verkar sitta och tappa upp vin i flaskor. Han har
en framför sig och en bakom. Inte retro, precis, men väldigt rar. Och - jag har märkt att jag börjat vidga
mitt intresseområde det senaste året. Har börjat fingra på antika föremål i butiker och på mässor,
tittar bredare. När jag grävde i lördags hittade jag till exempel också en rolig såssnipa, jugend, 
i form av en gapande firre, Rörstrand.

Är ni fler "retropersoner" som känner att ni glider i väg åt det lätt antika hållet?

 
1 Viola_T:

skriven

Ja, det känns naturligt att bredda sig bakåt. 50-talet är fantastiskt men begränsat på sitt sätt :-) Fast jag är ju ingen renlärig "retroperson".

2 Tusse:

skriven

Fud = förkortning av "fudit" (har gjutit) ?

3 Anta Snaque:

skriven

Någon riktig retroperson har jag aldrig varit. Jag köper saker jag gillar - vilken tid de än är ifrån. Vilket gör utbudet stort - och börsen liten...

4 Helena Högberg:

skriven

Tummen upp för gamla saker, oavsett vilken tidsepok det är! Förresten, ibland vet man ju inte NÄR en sak är gjord, bara att den är "äldre"!Retro eller antikt, Jag gillar både och!

5 Caroline:

skriven

Själv känner jag att jag är på väg åt andra hållet. Det började med saker från 50- och 60-talet, men jag kommer mer och mer in på 70-talet... :)

6 Maria på tid och rum i Årsta:

skriven

Har de senaste veckorna förvånats över att jag åh:at och haft mig när jag sett pastellmålade möbler/antika ljusstakar/spetsdukar och you name it. Åh:at på ett positivt vis alltså. Förut har jag avskytt det, men något har hänt :)
Hur ska det här sluta?

Svar: Pastellmålade möbler... DET låter oroväckande...
Eli

7 daniel:

skriven

Absolut! Särskilt om man prenumererar på t ex antiktidningar, där äldre saker ofta presenteras på ett väldigt smakfullt sätt. Sen, håller man på med "retro" så lär man ju sig uppskatta konsthantverk och till slut så spelar det ingen roll från vilken epok grejerna kommer, man lär sig uppskatta formen och ansträngningen som ligger bakom ändå.
Gillar man dessutom danska moderna möbler, så märker man att många former kommer från äldre - kinesiska, egyptiska och framför allt engelska möbler, fast i en renare form.

Svar: Hear, hear :-)
Eli

Kommentera här: