Ja, det var ett alla tiders hotell

Laholms stadshotell, by night. Vi sov ju i hotellets ljuvliga 1950-talsrum där under vår bilsemester.
Men det fanns många fler intressanta rum. Jag fick nycklar till några av de lediga, och tog
en vända med kameran. Följ med...
 
Ni ser henne inte, men utanför bild blickar Greta Garbo ned på sängen. Det gör hon
rätt i, för den var snygg. Vi befinner oss förstås i 1930-talsrummet.
 
Funkisstolarna, bordet och lampan går inte av för hackor.
 
Möblerna här inne är de flesta i ljust trä (björk?) med svarta
skivor och detaljer. En stenkaka ligger redo på grammofonen.
 
Jag blir allt mer övertygad om att det efter 1950-60-tals-
trenden kommer en art deco/funkis-boom. Det finns en elegant
vilsamhet här som känns attraktiv. Vad tror ni?
 
Men än skriker vi av förtjusning över interiörer som denna - eller hur? Vi har kommit in
i 1960-talsrummet.
 
Samma sängar som i 50-talsrummet, men framför en lugnare tapet.
 
Ett trivsamt stilleben - och läsning!
Sedan säger vi....
 
"Hej, 70-tal!" Ja, precis så såg det ut. Manchesterfåtölj, våningssängar i furu (fast rummet
hade en normal dubbelsäng också) och en sådan där furuspaljé som var riktigt, riktigt het
någon gång kring 1974.
 
En liten teve från tiden, och en ny och platt - där
Che Guevara speglas. Det är bara Mateus Rosé-flaskan
med nedrunnen stearin och en platta med Norrbottens Järn
som fattas här.
 
Men vem är jag att göra mig rolig över hur 40-talisterna inredde sitt 1970-tal. Nu står vi i rummet
med 1990-talsinredning och jag minns med skam att jag hade möbler och mattor i de här
färgställningarna. Härlig kombination det där, sjukligt lila-rosa och rostrött.
 
Det fanns rum från 1880-talet, då hotellet öppnade, och ett för varje
decennium fram till dags dato. (Ja, man kan bo helt modernt här också.)
Jag hade gärna tittat in i allihop.
 
Men de allmänna utrymmena är också roliga att vandra omkring i.
Fåtöljgruppen med udda fåtöljer omklädda i samma tyg är stilig.
På första bilden i inlägget såg ni tre olika teakstolar med likadan svart
skinn/galonklädsel. Också snyggt.
 
Nästa gång vill jag sova
i 1930-talsrummet, min favorit
utöver 50-talsrummet. 
1 Larsson:

skriven

Hur snyggt som helst! Tack för att vi fick dela dessa upplevelser...

2 khina:

skriven

Vilket häftigt hotell! Blir mäkta imponerad.

3 Christin:

skriven

Så mycket fint att se. Hade haft svårt att välja mellan 30- och 60-talsrummet.

4 Kent Svensson:

skriven

Vilken omsorg i varje detalj! Tack för att vi får dela dina iakttagelser och njuta av dina kommentarer!

5 sara:

skriven

wow!! Jag bor ju bara 2 mil därifrån, så kanske får bli en natt där framöver :)

6 Isis:

skriven

Åh. Ja, om man någonsin hamnar där!

7 Tusse:

skriven

Trevlig närbild på Luxuslampan i sextitalsrummet! Just en sådan lampa har jag i verkstaden med en 100-wattslampa i. Mycket bra belysning utan att blända.

8 pärlbesatt:

skriven

Skulle vilja se 40-talsrummet också... Men tack för det vi fick se! Kan ju googla och se om jag hittar mer på egen hand.

Jag vet att de södra förorterna inte är din grej riktigt, men det här kändes ändå viktigt att tipsa om, om du inte redan kände till det:

http://retrobiblioteket.wordpress.com/2012/08/24/det-ser-inte-my/

9 Emma:

skriven

Underbart inlägg som vanligt :)

Svar: Tack! :-)
Eli

10 Lybtar:

skriven

Vilket inlägg!!
Galet kul att se.

11 Maria på tid och rum i Årsta:

skriven

Så fina bilder, tack för att vi fick se!

Jag tror också att det kommer lite andra linjer i nästa "boom" och märker att jag själv börjar inspireras av det pastelliga och lantliga (gode gud, håller jag på att bli shabby chic???)
70-talsrummet var coolt.

Din blogg är så härlig, tycker jag!

12 Allt det gamla goda:

skriven

härligt att se! vad trevligt att du fick komma in och fota i alla dessa utrymmen!

13 Kim:

skriven

Kaffekannan i 60-tals rummet - vad kallas sådana?

Svar: "En sådan där flätad tv-kanna" brukar jag säga, ungefär. Vet inte om de har ett precist namn.
Eli

Kommentera här: