Ooops - plötsligt hade jag ropat in ett par OPE-fåtöljer!

 
Kärlek vid första ögonkastet. I lördags tillbringade en väninna och jag hela dagen på en gårdsauktion
i grannbyn. Mot slutet av auktionen kom turen till en grupp möbler som jag knappt tittat på. De två
skinnfåtöljerna hade jag inte ens sett innan de plötsligt hölls upp. Men jag kastade mig in
i budgivningen - jag visste att de där fåtöljerna bara måste bli mina.
Och så blev det.
 
Eftersom den ena hade OPE-etiketten kvar gav bildgoogling snabbt svar
på formgivare. Ingemar Thillmark, verksam vid OPE i Jönköping i 25 år. 
 
De har så fina detaljer. Hos Barnebys hittar jag en avslutad annons med ett par fåtöljer
som ser ut som mina. Stomme i teak, klädsel i buffelskinn står det.
 
Är det buffelskinn i mina fåtöljer?
 

Den ena fåtöljen har en fläck på dynan, och så har de båda några smånagg i träet. Men i övrigt
är de i jättefint skick. Jag är så där förälskad som man kan bli i vackra föremål med själ. Och nyfiken.
Har fåtöljerna ett namn? Tillverkningsår? Kanske vet någon av FJ:s kunniga läsare något om mina
impulsköpta OPE-fåtöljer?

(Vad betalade jag då, undrar ni. Svar: 460 kronor, varav en tia i slagavgift. Och här ser ni en avslutad
auktion, Bukowskis Market, tidigare i år.
Ja - lördag var en bra dag.)
 
1 Randiga Tråden:

skriven

Ursnygga, grattis.

2 Flak:

skriven

Grattis och så där härligt murriga att man bara inte kan låta bli att ta plats i dom.

3 lybtar:

skriven

de är verkligen fina.dem Har sett dem på FB i dina inlägg. Hoppas att du får bort fläcken.

Svar: Efter en omgång med galltvål är nu fläcken en nyans svagare. På´t igen!
Eli

4 Linda:

skriven

Löjligt bra pris för två så snygga fåtöljer!!

5 Kristian:

skriven

Snygga, grattis!
http://www.bukowskismarket.com/items/291270-fatoljer-ett-par-ingmar-thillmark-ope-mobler-1950-60-tal

http://www.bukowskismarket.com/items/299919-fatoljer-ett-par-ingmar-thillmark-ope-mobler

:-D

Svar: Tack för länkarna! Av någon anledning lyckades inte jag hitta de auktionerna när jag googlade.
Eli

6 ENIAC:

skriven

Liknande hittade jag i grovsoprummet för några veckor sedan! Den var i teak fast med svart skinn, har icke bemödat mig om att kolla märkning. Folk slänger de märkligaste saker.

7 Benny:

skriven

Fatta att du fick dom så billigt, riktigt snygga! Även om svart skinn är min favorit, så hade jag aldrig tvekat att ställa in dem i mitt hem :-)

Kommentera här: