Gå på "Emalj på G"!


I fredags var det vernissage på Gustavsbergs porslinsmuseum. Utställningen
"Emalj på G" invigdes. Museichefen Kjell Lööw inledde, framför Annette Fahlstens (längst fram
i bild) underbara emaljvägg "Hemma hos oss". "Emalj på G" innehåller verk från emaljverkstaden
på Gustavsbergs badkarsfabrik, från 1949 till 1993. Läs om emaljkonsten här.


Stig Lindbergs sol lyste över cidern. Han var en av
de första att börja experimentera med badkarsfärgerna.
På utställningen visas verk av omkring 25 konstnärer.


Stickans bordsskivor lyste upp hela rummet.


En del fick jobba mitt i vernissagestimmet. Och Margareta Carlstedt hade att göra,
två 145 meters emaljväggar som sattes upp i Mälarhöjdens tunnelbanestation 1965.


Margareta Hennix tulpaner är lätta att känna igen. Båda tavlorna
är av henne.


1970-talsemalj av Alf Olsson, "Svarta moln".


Erling Möller Nielsen skapade "Trappan".


Bengt Berglund utvecklade emaljgrafiken. En glad vägg leder in i utställningen.


Journalisten och författaren Petter Eklunds första möte med Gustavsbergs
emaljkonst, berättade han på vernissagen, var den här emaljgrafiken som
han hittade på en loppis. "Hot lips" skapare Bengt Berglund intervjuades
av Eklund. Men vad är det som är så intressant till höger utanför bild?


Det måste vara den här bordsskivan av Carl-Arne Breger. Snygg som tavla.
Tycker Rutger och jag, som äger den och är omåttligt stolta över att
museet ville ha med vår Breger i utställlningen.


Till sist en glad nyhet. Det görs fortfarande emaljkonst! Som en pendang till "Emalj på G"
visas den lilla utställningen "Emalj på KKV", med verk av Konstnärernas Kollektivverkstad i Nacka.
Småtavlorna är av Fern Scott Olssons.


Hon har också gjort denna. Långt ifrån vad man skulle förknippa med emalj, eller hur?

Utställningen "Emalj på G" pågår till och med den 29 april.
Missa inte! Senast Sverige hade en stor emaljutställning var 1979, om jag minns rätt
av vad Kjell Lööw berättade.
Utställningen "Emalj från KKV" visas till och med den 9 april.


PS. Två tidigare inlägg från härliga Gustavsbergs porslinsmuseum:
Giganterna på Gustavsberg, om den permanenta utställningen (missa inte den heller!)
ABC... och L som i Larson, från Lisa Larson-utställningen 2010


1 form55:

skriven

Grattis! Kul att er Breger är med!

2 Randiga Tråden:

skriven

Utställningen ska jag gå och se, kul att du visar, så mycket fint.

3 Frida:

skriven

Går nu igenom din blogg sida för sida och detaljläser allting! Är en ny loppis/retro-fantast och är nu i ett nästan maniskt beteende.

Kom att tänka på ett fat jag hittade på loppis för något år sedan, Rörstrands " Siv", två stora serveringsfat.

Vet du/ni något om denna? Googlade men fann ungefär ingenting, antar att den inte är så eftertraktad (?). Men det gör inget, fin är den och fick båda för 30 kr så ett prima fynd!

4 Tusse:

skriven

En fröjd för varje emaljöga!

5 prylodesign:

skriven

Underbart Eli, tack för påminnelsen, en måste se utställning :)

6 Jenny på La Mômes Old fashioned:

skriven

Vad kort utställningstid! Tack för påminnelsen om utställningen som jag absolut inte vill missa.

7 Christin:

skriven

Hade jag bott närmre skulle jag absolut sett utställningen.Så kul att er bordsskiva är med!

8 khina:

skriven

Har en dröm att nångång få chansen att få ha S.L:s emaljerade bord hemma. Gärna ett i blått!! Man måste hålla drömmen vid liv... Qul att ert bord va med!

9 Skaffaren:

skriven

Den där bordsskivan an Stig Lindberg är ju helt sanslöst läcker!

10 Linda:

skriven

Så kul att få se lite bilder därifrån, måste se till att åka dit! Och jättekul att er bordsskiva/tavla är med! :)

Stig Lindbergs bord i blått stod jag och klappade på länge på Antikmässan, det är helt underbart!

11 Catha:

skriven

Jag som är uppvuxen i Bredäng, jobbar i Mälarhöjden.... Jag såg den där emaljväggen för första gången idag! På riktigt alltså... Tack för den kunskapen.

12 Elï:

skriven

form55: Tack!

Randiga tråden: Ja, jag tror att du kommer att gilla utställningen. Mycket där som fint skulle matcha ditt orangea.

Frida: Välkommen in i retrovärlden - den är stor och den är glad! Tyvärr vet jag inget om Siv. När du gått igenom min blogg - kolla min blogroll... där finns dryga 100 retrobloggar till.... :-)

Tusse: :-)

Prylodesign och Jenny: Ja, se den!

Christin: Ja, vi är så stolta :-)

Khina: Ja, de där blå Stig Lindberg-borden... Underbara.

Skaffaren: Den liksom lever!

Linda: Som sagt, de där blå Stickan-borden. Varför hittar man inte dem längst in i en loppislada någon gång?

Catha: Vad roligt!

Kommentera här: