Mintgrön S 0515 - B80G


Flera av Femtiotalsjaktens läsare har frågat vilken färg vi har på luckorna i vårt 50-talskök.
Jag berättade i det här inlägget om hur vi skickade luckorna på ommålning efter att bostadsbolaget
som vi hyr av vägrade låta oss få någon annan färg än vitt.


Nyansen heter S 0515-B80G. Den är som allra vackrast
i solljus. I vintras när det var mörkast kunde mintfärgen vissa
dagar kännas en smula kall. S 0515-B80G kräver litet varma färger
omkring sig. Ett rödrutigt golv skulle vara fint till.
Till exempel.

1 Gila:

skriven

Ibland får man ta saken i egna händer för att få det som man vill. Snygg färg och bra val!

2 Clinen:

skriven

Snygg färg!

3 Allt det gamla goda:

skriven

så snyggt så att jag trillar bakåt med stolen! du vet kanske att jag är svag för mintgrönt vid det här laget? tio bregerkannor av tio möjliga!

4 Lotta:

skriven

Tack så mycket för info om färgnyansen, jag är ju en av de som varit nyfiken! Köket ser så otroligt mysigt och inbjudande ut! Jag håller helt med dig om att rödvitrutigt golv vore det absolut snyggaste till mintgrönt. Det är min drömkombination också. Dock är det himla svårt att hitta linoleumgolv med lagom stora "schack-rutor". Tänker här på Marbodalgolv (linoleum-klickplattor) som jag varit inne på. Men kruxet med deras klickgolvsplattor är att jag minns varje "ruta" som väldigt stor. Och i ett pyttelitet kök funkar det inte riktigt. Kanske någon av dina läsare vet om det finns "mindre" linoleumgolvs-klick-plattor (lustig ordföljd, hoppas ni förstår vad jag menar)? Eller rent utav rödvitrutig linoleummatta?

5 Linda:

skriven

Mycket snygg färg och om drömmen om det rätta retroköket slår in skulle jag gärna lacka köksluckorna i samma färg!

6 Elna:

skriven

Egentligen borde det finnas en färg som kallas mintblå att jämföra med mintgrön. Jag tycker ju att nyansen på dina luckor snarare är mintblå. Därför ser den lite sval ut.

Vacker är den i alla fall. Jag har den i badrummet och trivs för att det ser så fräscht ut med den tonen på väggarna.

7 Cinna:

skriven

Bra jobbat man ska följa den inre rösten! Det ser verkligen fräscht ut kan tänka mig hur fint det är i solljus.

8 Susanna:

skriven

Vår Kitchen Aid skulle matcha perfekt! :-)

9 Jenny på La Mômes Old fashioned:

skriven

Gillart!!

Kommentera här: