Sist ut (?) från Antikmässan


Ja, så är det. Jag är nog sist ut med inlägg från årets antikmässa i Älvsjö. Men det roliga är ju att trots
detta så har jag bilder på saker som ingen annan visat. Vi gillar olika, och det är bra - då finns
det alltid chans att fynda! Och håll i er nu. Femtiotalsjakten inleder med 1920-30-tal...


... och några suddiga bilder från Art Deco Meineckes, Frankrike, monter. Le Style 1925 står det
på boken med art deco-typsnittet. Och jag tror att nästa kollektiva jättesug kan uppstå efter just det här.
1920-30-tal, art deco, tidig funkis. Baserat på vad? Att jag såg en del på mässan,
att det varit extra många artiklar i antiktidningar om art deco på sistone - och att jag själv
känner att mmmmm... tusan vad fint det är.


Charmfullt. Bokstöd för 4 500 kr/paret. Se så fridfullt
hon sitter och läser framför Stig Lindbergs tyg.
Jag glömde kolla ursprung. Vem vet?


Bubblare. Snart vill vi alla ha den där Upsala-Ekeby-gröna färgen som accent i våra hem...


... och drömmer om att ha råd med den här byrån. Och så några utvalda
"Argenta"-delar, förstås.


Vi sliter efter cryopasglas från Pukeberg...


... och vill servera cocktails med stil.


Barnen tvingas på baby shoes, slightly worn, med en travesti på Hemingway.


Vi börjar blanda 1980-tal (?) med vårt 1930-tal. Det snygga sideboardet "Gaudi" är formgivet
av Bengt Rosenström och tillhörde de där retfulla objekten på mässan som saknade prislapp.
Eller så...


... fortsätter vi älska mid-century. Mässans vackraste stol ritades av Carl-Axel
Acking, huvudarkitekt för H55. Såld, för någonting "femsiffrigt".


UPPDATERING PÅ BEGÄRAN.
Speciellt för Cicci: En bild framifrån!


Snyggaste skrivbordet ser ni här. PL Uddebo av Svante Skogh. Vet jag, eftersom jag äger ett.
Mitt kostade 250 pix på loppis. Det här hade en prislapp på 6 300 kronor.


Så liten och anspråkslös, egentligen.
Men: Pungo, 1 900 kronor.


Kära-Mik hade en snygg fond.Det är omslagspapper från tiden.


Där fanns den anonyma men söta koppen för 125 pix.


Alvida Antiken hade inrett en trivsam hörna vid sidan av sin monter. Kolla blombordet!


Vackra dekoren "Standard", Eugen Trost, Gefle fick mig att famla efter plånboken.
Men drygt 400 kronor för en tekopp man inte ens samlar på. Nej. Men fina
är de.


Här fortsatte famlandet. Stig Lindbergs tyg "Pottery" är ett önsketyg till
halldraperi. Men 4 500 kr för en längd - plånboken gömde sig snabbt. Handlaren
sa att originaltyget har behagligare färger än nytrycket. När jag tittar på nätet ser
det faktiskt så ut. Stämmer det, ni som sett båda i verkligheten?


Charmigt kryddställ, någon slags pälstingest och ett halvt ben. Benet tillhör
inte en skyltdocka, vilket det ser ut som här, utan en byrå.


De bulliga härliga handdukshängarna såg jag på en annan blogg, men jag
vill också visa dem.


Hugin & Mumin, en varm korv-skylt och en skyltdocka med vansinnigt uttryck. Antik & Gjutjärn
Eksjö hade den bisarraste skyltningen.


Och här är den mest populära montern - bland retrobloggare
i alla fall. Jag tror jag har sett ungefär den här bilden på ¨
minst fem bloggar. Men vilken handlares monter är det?
UPPDATERING: Råmå heter butiken vars monter var så uppskattad.
Tack, Porslinan, som kom ihåg.


Lampan - snygg eller ful? Ni ser den släckt hos Porslinsbloggen. Från Flygsfors,
formgivare Helena Tynell, ett nytt namn för mig.

 
 
Snyggt x 4. Ett föremål följde med hem. Kan ni gissa vilket?

PS. Reportage från tidigare mässor, i Älvsjö, Kista, Münchenbryggeriet,
Frihamnen med flera ställen hittar du under kategorin Mässreportage.

Antikmässan
1 Maria:

skriven

Viken trevig tur du bjuder på, när man titta på dina bilder så känns det nästan som man var med på mässan………

2 Gunilla:

skriven

Kul att se ännu fler bilder. Ibland undrar jag hur mycket jag missade! Tog massor med bilder men nu har fångat helt nya! kul!

3 Allt det gamla goda:

skriven

inte sist ut! jag har också publicerat idag! enda bilden du och jag hade samma av, var den sista du har där som visar en gunnar ander-ljusstake med ljusblå ljus! vad trevligt det var att ses i fredags, förresten. vi får snacka mer nästa gång!

4 Annica:

skriven

Gissar på lampan med grön och gul boll :)

5 khina:

skriven

Tack! Qul att se mer av mässan.

6 Skaffaren:

skriven

Jag gissar på lampan, tror knappast på bävern.

Sen måste jag tillstå att jag alltid gillat det gröna från 30-talet. Art Deco är riktigt snyggt.

Jag har några posters som har legat till sig.

Det är snart dags att ta fram dom i ljuset.

7 Cinna:

skriven

Jag skulle ta bilder men glömde kameran hemma, så jag får njuta av era fina bilder. Skrivbordet är ju jätteläckert och tänk vilken prisskillnad, lite uppiggande att se, eller hur?

8 Cicci Feinstein - Fotograf:

skriven

Alltså, Ackingstolen, jag blir helt till mig! Har du någon bild framifrån?

9 Christin:

skriven

Gissar på lampan. Ser ut att vara lite äldre och när du nu drar dej mot 20-30-tal så kanske den fick följa med hem.

10 Anna:

skriven

Mmmm vackert! Jag hade gärna tagit med mig både stolen och ljusstaken från Ystad.

Kul att du visade Pungon, är den liten? Kolla mitt senaste inlägg. Där finns en stor Pungo som jag såg på auktionsvisning idag.

11 Linda:

skriven

Jag har också börjat få ett sug efter Art Deco och funkis, särskilt de sköna gröna nyanserna...

De två stora turkosa lampfötterna stod i RÅMÅs monter och kanske var det Ander-ljusstaken du köpte? Fingrade på den en stund, den hade passat bra tillsammans med min lite mindre. Men jag vet inte vad jag tyckte om de blå ljusen...

(Annars var taklampan i bakgrunden på samma bild också väldigt tjusig!)

12 Jenny på La Mômes Old fashioned:

skriven

Jag kan bara gå till mig själv för att ana bubblandet av 20-30-tal i samlandet :)

13 Elï:

skriven

Maria: Och ungefär 20 andra retrobloggare visar ännu mer...

Gunila: Precis så tänker jag också när jag ser alla andras inlägg!

Allt det gamla goda: Då var jag i gott sällskap :-) Ja, det var verkligen kul att ses! Kunde ha pratat hur länge som helst med dig.

Annica: Nej, men det var ingen dum gissning!

Khina: Kul att det uppskattas!

Skaffaren: Som sagt, lampan hade kunnat få följa med hem. Posters? Art deco? Kan inte du göra ett inlägg med dem?

Cinna: Mycket uppiggande! :-)

Cicci: Ligger ute nu, på begäran!

Christin: Ni är många som gissat på lampa!

Anna: Ja, jag tyckte den var pytteliten. Men kan inte Pungos storlekar. Ska kolla inlägget!

Linda: Det var faktiskt riktigt snyggt med blå ljus. Jaha, nu börjar jakten på art deco då :-)

Jenny: Trenden börjar nu....

14 Cicci Feinstein - Fotograf:

skriven

Wihoo, tack så mycket! Jag blev ju inte precis besviken... Vill ha!

15 Nina:

skriven

Om man tittar noga ser man att det tom står RÅMÅ i bilden.. ;)

16 Susanna:

skriven

Jag har det nytryckta Pottery-tyget och det på din bild ser ut att vara betydligt klarare i färgerna. Snyggt!

Kommentera här: