Stina i dåligt (?) sällskap (uppdaterad med svar)


Det här gänget stod på ett bord på megaloppisen i Solna. På håll såg alltihop ut som
Helmer Ringströms "Stina", Gefle. Men det visade sig att bara en av de här fyra
servisdelarna är "Stina". Vilken? Och vilka är de andra i sällskapet?


Det tänkte jag kunde vara en kul läsartävling. Utan pris, men med
respekt och ära som belöning till den som har alla rätt.


Tre av delarna har stämpel under. En har det inte. Men jag är säker på
att någon av FJ:s läsare vet vad den ostämplade är för en.
Låt höra nu! Vilka är "Stinas" kompisar?

UPPDATERING: Kaffefatet var ni flera som kände igen som Stina.
Resten är svårare, en är fortfarande inte helt identifierad. Okay,
här kommer tre och ett halvt svar:


Kaffefatet, "Stina", Gefle. Lilla koppen, "Fokus", Rörstrand.


Stora fatet, från italiensk tillverkare. Stora koppen, Rörstrand, okänt namn.

Att den stora koppen kommer från Rörstrand stödjer jag på uppgift
från Porslinsbloggen. Brukar vara rätt.


Här får ni som tack för kommentarerna en bonusbild på snygga bulliga
"Stina"-skålar som jag plåtade på Megaloppisen i Solna.

1 Retrolux:

skriven

Jag tror att den enda delen som är Stina är kaffefatet? Tycker inte att ränderna på insidan stämmer. Inte heller formen på assietten.



Tycker nog jag ser en viss likhet med koppar från Rörstrand. Kan det vara så? Något med örat...

2 Jenny på La momes Old fashioned:

skriven

Skulle precis ge samma svar som Retrolux :)

3 Sophie:

skriven

Kaffefatet! Älskar Stina o har samlat på mig en hel del!

Det andra skulle kanske vara Bimbo? Från Rörstrand? Eller är jag helt ute o cyklar nu?

4 Lovisa:

skriven

Jag tror mattallriken är Stina!

5 Soffi:

skriven

Kan den ena koppen möjligtvis tillhöra Focus från Rörstrands?

Focus-tallrikarna har ju lite mer brunt i sig om jag inte minns helt fel, men koppen kanske inte hade det?

Om inte annat så hade den servisen kunnat blandas upp riktigt snyggt med Stina tycker jag - mönstrena påminner en del om varandra. Soligt värre! Eller äggula kanske? Hursomhelst riktiga glädjespridare som man blir glad av!

6 Christin:

skriven

Trots att jag har två mattallrikar och två assietter i köksskåpet är jag inte säker men chansar på kaffekoppen.Har ingen aning om var dom andra kommer från men tycker dom passar fint ihop.

7 Emma:

skriven

Oh vilken ljuvlig blogg! Hit ska jag återvända. Lägger direkt till på min blogg :)

/Emma

8 Gunnel:

skriven

Att det är kaffefatet gissar jag också. Kanske kan det större fatet vara brittiskt porslin? Tror jag sett något sådant någon gång ...

9 Retrolux:

skriven

Score! I alla fall till viss del för min del! Bra jobbat allihopa. Vi fick ihop det hela rätt till slut.

Kommentera här: