Välkomna till ett Helmer-fan!


Välkommen, du som hittat hit via Hus & Hem Retro (ja, välkomna, alla andra också, förstås).
I det nyss utkomna numret (1/12) finns Femtiotalsjakten med i "Vykort från webben".
När jag plåtat bilden till vykortet kunde jag sedan inte sluta plåta olika kombinationer. För det är
ju så med Helmers dekorer, att många av dem passar väldigt bra ihop.
Här kommer bilderna från en lekfull eftermiddag.


Helmer med etnokänsla. Underifrån "Dorothy", "Delfi", "Hjärter" och "Teve".


Vårkänslor. Grön "Ruter", "Trio", såssnipa "Tellus", "Majlis" och underst "Spinett".


3 x trio. "Trio" med "Tellus" (gul).


Blues. Kopp och fat "Teve", "Kryss", "Trio".


Perfect match. "Dorothy" med favorithandduk.


Då var det 1970-tal. "Bandorra", "Stina", "Marta".


Före.


Fullt ställ.


Efter.


Alla tidigare inlägg om Helmer Ringström hittar du
under kategorin Helmer Ringström.

1 DeBeer/Manganiatokan:

skriven

Här är verkligen beviset på att det inte behöver vara lika! Så snyggt det blir när man blandar dekorer :-) Grattis till inslaget i nya nr. av RETRO!

2 Allt det gamla goda:

skriven

ett diskställ dignande av skatter! fin helmer-samling du fått ihop! jag slog direkt upp "vykort från webben" igår för att se vilka som var med, och där var ju du!

3 Lybtar:

skriven

Gagagaga, Helmer är helt i en klass för sig.

Grymt snygga bilder och grymt snyggt porslin.

4 Emma - Husmor Emma:

skriven

Åh så många fina tallrikar! Att färgerna och mönstrena bara kan vara så perfekt estetiskt tilltalande. Så sugen på loppisrunda för att hitta fler till min begynnande samling :)

5 missieli:

skriven

Känns som att sitta i mormors kök & äta köttsoppa när jag läser detta inlägg.

6 Sussiesfyndhörna:

skriven

vilken helt underbar samling!

7 Retro Schmetro:

skriven

Åh, jag längtar efter att lägga vantarna på det nya numret av tidningen o läsa den ordentligt! Och jag är SÅ nyfiken på vad som snokats upp i min fina hemstad "Götlaborg"! Har de missat något skall jag fylla i luckorna! Kanske man sitter på nån "inside information" utan att veta om det kanske?

Tycker det är så kul att blanda porslin - dukningen blir så himla mycket roligare och intressantare då! Och man kan variera i all oändlighet med färger och mönster från ett tillfälle till ett annat.



Läckert Eli!!

8 Linda:

skriven

Vilka vackra bilder! Förstår att du fallit för Helmers dekorer, så stilsäkra och med alla härliga kombinationsmöjligheter!

9 Lotta Poslinsmaniak:

skriven

Fint fint fint fint!

Det får bli loppis i helgen!

Hälsar "Daisy"!

10 Jenny på La Mômes Old fashioned:

skriven

Ögonfröjd och hjärtefröjd :)

11 Christin:

skriven

Man blir lite lycklig av dina snygga bilder på dina fina tallrikar och så kul att du är med i nya numret av Retro. Ser fram emot att läsa den i helgen.

12 Tanten på auktion:

skriven

jag har några kryss i gul, roligt att se de i blått...

13 Tusse:

skriven

Guldstjärna till tidningen Hus o Hems designer som lyckades fånga atmosfären av övervintrat vykort (gärna i övertydliga färger, och med "riven" kant) som man har hittat i tobaksaffärens vykortssnurra eller - vad skall man säga? Paternosterverk?

Väldigt svårt att förklara, men det satt en rulle i taket och en rulle längst ned och man rullade liksom upp och ned ett ändlöst rulljalusi som bestod av sammanlänkade vykortsfack.

14 Elï:

skriven

Alla: Vad roligt att ni gillade Helmer och inlägget. Kom ihåg: Man ska aldrig lämna ett vackert uddafat kvar på loppis - säkert finns det något där hemma som passar ihop!

15 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Åhhh va fint! Vill börja samla direkt!!!!!!!!!!!!!!!!!

16 Randiga Tråden:

skriven

Så vackert alltsammans.Jag som har slutat samla, får väl börja igen.

17 Karoline:

skriven

den där samlingen hade jag offrat mycket för! underbart!!!

18 Maria på tid och rum i Årsta:

skriven

Kul att se er i nya numret! :)

19 Liina:

skriven

Såååå fint. Själv tror jag jag blev en helmerdekor rikare idag med fyra hellas för 8 kronor... =)

Så nu har jag minst 11 stycken =)

20 Made by Ina:

skriven

Älskar dessa porslin!

Se bara på mitt inlägg som jag har skickat med ;)



Marina

21 Ken:

skriven

Måste hålla med tidigare skribenter vilken fin samling du har!!

Som energikickar och glädjeutrop över de glada dekorerna!! Hur många fler dekorer än dina 40 har han skapat?

Jag har bara Tellus som större kaffekoppar/thekoppar samt assietter och gläds med det.

Och du: vilka fina bilder sen :)

22 axelina:

skriven

vad trevlig blogg du har...:) Börjar längta efter sommarloppisar/auktioner

23 Elin:

skriven

Hej! Jag fick tag i ett helt sett med Helmer Ringströms Aurora på myrorna. 24 delar med tallrikar, djupa tallrikar och assietter. Ser helt oanvänt ut. Jag betalade 350 kr. Jag kan inte så mycket om sånt men var det ett kap? Är det en "eftertraktad" serie?

24 Elï:

skriven

Elin: Det finns två Aurora, en är Helmers, en är någon annans (jag vet inte vilken som är vilken). Jag tror inte att Aurora är extremt eftertraktad. Men 250 pix för en 24 delars servis i oanvänt skick - det är väl ett jättefint fynd!

Kommentera här: