Om jag hade pengar.... (uppdaterad, fler Saab-bilder)


... skulle jag lägga ett bud på Ursaaben. Den ingår, tillsammans med alla andra vackra
gamla saabar på museet i Trollhättan, i Saabs konkursbo och är därför till salu.
I morgon fredag går budgivningstiden ut. Vi får hoppas att en seriös köpare håller ihop
samlingen och räddar det här kulturarvet. Nu när jag inte har råd.
Fakta/Ursaaben: Prototyp byggd i Linköping 1946-47. DKW-motor. Har gått 8 502 mil.
Endast en ägare (Saab).


Vilken bil på museet skulle du vilja äga? Kanske de här Saab 96-tvillingarna? Eller...


... en litet yngra 96:a? Annars finns min favorit, utöver Ursaaben....


... Saab 95 herrgårdsvagn. Den sportigare väljer förstås att lägga ett bud på...


... klassikern Saab Sonett. Sist i detta bildsvep, men en av de stligare bilarna i samlingen:


... en Saab 93. Bromsarna behöver fixas, men annars en "fin bil", läser jag på www.konkursboet.se,
där alla bilar med beskrivning finns under rubriken Allmän information, Bilder Saabs Bilmuseum.
(Foto: Samtliga bilder i inlägget publicerade med tillstånd av konkursboet)

PS. Nu skirver TT-ELA att Nationalmuseum är intresserade av Ursaaben. Även andra bilar
kan vara av intresse för museet, skriver tidningen. Eftersom de ju är ett stycke
svensk designhistoria.

PPS. Lyckligt slut! Bilarna blir kvar på museet. Trollhättans kommun, Saab AB (försvarskoncernen)
och Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond la ihop sina bud, sammanlagt 28 miljoner
kronor och räddade på så sätt samlingen.
1 Clinen:

skriven

Vad tråkigt det skulle vara om de blev särade. Får hoppas att de hamnar någonstans där de kan få bli ett Saab museum! =)

2 Anonym:

skriven

Tveklöst en oljeeldad bongotrumma - Saab 93. :)

3 Cicci Feinstein - Fotograf:

skriven

Jag hade velat ha en Cruella De Vil-bil, hur snygga som helst! Har dock ingen aning om vad det är för märke och modell på den...

4 Lotta:

skriven

Det finns bara en bil jag jämt och ständigt drömmer om och det är en Volvo P1800. Har alltid älskat dess skönhet. Ingen annan bil fångar mitt intresse såsom en P1800. Jag är förtjust i Saab Sonetten också men P1800 är snäppet vassare.

5 Allt det gamla goda:

skriven

det här har jag läst om i tidningen, vi får verkligen hoppas att bilarna får samma ägare och att de vårdas väl och visas upp i framtiden.

själv är jag väldigt svag för volvo amazon (gärna i åskblå kulör) och volvo duett (valfri kulör).

6 Lampedusa:

skriven

Den vänstra av de två grå Saabarna var väl en prototyp för att testa chassit till 99:an. Det är därför den är bredare

7 Diana:

skriven

Jag hade valt 96:an! :)

8 Benny:

skriven

Jag hade velat ha allihopa, men för att vara praktisk och sportig på en gång hade jag valt den röda 95an, herrgårdsvagnen. Jag hade annars en sån 96a, typ samma årsmodell som på bilden mellan 89 och 96, sålde den när vi drog till Norge. Hade jag haft råd och plats hade den stått kvar i en lagerlokal ännu :-)

Kommentera här: