Årets loppisfynd - redan den 5 juni?


"Jag har fyndvittring, jag känner att jag kommer att hitta något speciellt i dag",
sa jag till H när vi gick in genom porten till Huvudsta loppis.
Två minuter senare stod Pelikanen där.


Första gången jag såg Taisto Kaasinens pelikaner var i fönstret
hos Valand café i Stockholm. De otroligt charmiga fåglarna
från Upsala-Ekeby såldes 1953-57, enligt Grödinge Antik & Deisgn.


Sedan har jag siktat pelikanen på mässor ibland. Prislappen här var nog den
mest extrema. Det står 3 900 kronor. När jag nu googlar auktionspriser så verkar
det som att man kan få en pelikan för dryga tusenlappen. Kanske var denna

signerad? Det är inte min och det var förstås därför som den flög under radarn

och inte kändes igen av Huvudsta loppis.



Min är osignerad och litet koppärrig. Men färgerna lyser nu
i skymningen, och inga andra skador. Så 150 pix var inte så dumt, va?
Jag gissar att Pelikan kommer att ligga etta på min Årets
loppisfynd-lista. Detta blir svårt att toppa.


Jag är så glad över Pelikan. Jag har länge velat ha något av Kaasinen, jag gillar
verkligen hans klumpiga uttryck, men har tyckt att mässpriserna varit väl höga.
Så det kan nog dröja innan fågeln får sällskap.


Den här fisktavlan skulle matcha fint annars.
Fem papp på en mässa.



Och Kaasinens olika fruktfat har jag ett gott öga till.


Men finast av alla hans saker
är ändå Pelikan!

1 RETROknoppen:

skriven

Grattis!

Visst är det en härlig fynd-känsla då det finns ett värde men allra främst, något man verkligen uppskattar och tycker om! Jag som uppskattar färg, form och fåglar tycker att den är verkligen fin. Såg på Bebop(Göteborg) en Kaasinen,tror det var en hackspett men jag väntar nog på det riktiga fyndet än att betala ett pris motvarande en utlandsresa. Man kan ju ha tur som du! ;)

2 Gila:

skriven

Ja, grattis till kapet! Och tack för tipset om Huvudsta den dagen. Jag hittade också lite fint.

3 Emma:

skriven

Ursöt! Grattis till årets fynd!

4 Yvonne:

skriven

Vilket fynd!

Grattis!

Han är verkligen snygg!!!

5 Linda:

skriven

Helt otroligt fynd! Det är inte ofta det händer, så när det väl gör det får man verkligen se till att njuta av fyndruset! :)

Grattis till en riktig snygging, den kommer du ha glädje av i många, långa och härliga år!

6 Ebba:

skriven

Hej! Grattis till fyndet! Så fin pelikan. Jag har också gjort ett fynd på huvudsta loppis, en liten muminfigur (muminmamma), keramik, 60-tal eller 50-tal, för 20 kronor. De har inte alltid koll! Men däremot så är det inte samma gäng som driver auktionsverksamheten, vad jag vet, det är helt olika företag tror jag.

7 pärlbesatt:

skriven

Och själv har jag köpt en soffa idag, som jag tror kommer att bli riktigt kalasfin när den fått stifta bekantskap med dammsugare och möbelschampoo (även om den inte är skitig nu, bara lite ... trött, vilket är begripligt när man är en soffa och kanske 60-70 år gammal).



Så hittade jag lite böcker på bibblan, på tal om det jag skrev om i mejl till dig, dvs mitt BEGÄR efter att få veta mer om hur det såg ut här när det byggdes 1953. Många superfina bilder på Konsum-invigningar osv. :) Tyvärr inte många interiörbilder, men nu har jag fler namn att fråga (Höghus förlag t ex).

8 Ann-Charlotte:

skriven

Grattis till fyndet, peliaknen är verkligen grym!

9 Maria på tid och rum i Årsta:

skriven

Grattis till fyndet! Jag hade aldrig ens tittat åt honom :)



Auktionen och loppisen i Huvudsta har inte samma ägare, by the way.

Din kanna väntar på dig hos oss förresten.

10 Kristian:

skriven

Grattis, den är verkligen fin! Missade den med en dag :-)

11 Christin:

skriven

Grattis till fyndet!

Faten var mer i min smak.

12 Elï:

skriven

RETROknoppen: Ja, det känns bra att den både är värd mycket mer än den kostade och att jag verkligen velat ha en. Inte alls samma känsla ju om man hittar något dyrbart man inte tycker speciellt bra om.

Gila: Kul att du hittade något. Jag har aldrig sett Huvudstaloppisen så fylld med nya grejer som förra veckan. Och bra saker.

Emma, Linda, Yvonne: Tack!

Ebba: tack för upplysningen, har ändrat i inlägget.

Pärlbesatt: Kul! Som sagt, när jag får tid över ska jag forska även i vårt hus bakgrund.

Ann-Charlotte. Grym var ordet. Både i ordets ursprungliga och nya slang-bemärkelse.

Maria: Tack för upplysningen. Ja, jag vet. Kommer förbi senare i juni, hoppas det är okay. Vågar knappt besöka er, risken är att jag förköper mig :-)

Kristian: Bättre lycka nästa gång!

Christin: Ja, de är lättare att spontantycka om :-)

13 enannanhelena:

skriven

Såå fin! Kaasinen är jag inte så bekant med. Mera Birger K. då (vill inte riskera stavningserror här;) Men båda har tydligen en förkärlek till läckra fåglar. Tala om fynd!

:)
/helena

14 enannanhelena:

skriven

Såå fin! Kaasinen är jag inte så bekant med. Mera Birger K. då (vill inte riskera stavningserror här;) Men båda har tydligen en förkärlek till läckra fåglar. Tala om fynd!

:)
/helena

Kommentera här: