Igång igen - men litet ringrostig


Efter en perod av för litet tid för loppisar och bloggande börjar jag nu bli klar med
vedklyvning och andra roliga men tidskrävande vårbestyr på landet. Här om dagen blev det
en sväng i Sumpan, detta loppismecka.


Söta koppar märkta "Terra". 5 pix och då spelar det ingen
roll att de är fatlösa. Perfekt storlek för en tryckning på
kaffemaskinen hemmavid. Läs om Terrastämpeln, som
lär innebära tysk eller japansk härkomst, här.


Mugg, Gustavsberg, 5 pix. Roligt mässingsfat för Pocket change, 10 pix.
Gaffel från Gense. Jag gissar efter att ha kastat ett öga på produktblad här,
att det är en barngaffel i serien Thebe. 5 pix.


Jag känner mig litet ringrostig. Var tvungen att googla
både Terra och Thebegaffeln! OCH den här rackaren.
Men här går jag bet. Etikett BodaShop under. Någon 80-talsgrej
(gräddkanna? från Kosta Bodas presentshop? Jag är övertygad
om att någon av FJ:s läsare vet svaret.


Aldrig lämna kvar udda fat i perfekt skick. En dag dyker
koppen upp - eller någon som vill byta till sig fat.
Det gröna tror jag är Gefles "Smaragd" till tekoppar.
Det diffar dock några millimeter när jag ställer det på ett annat
"Smaragd". De två vackert djupbruna i samma tekoppsstorlek
är bara märkta Rörstrand,
.


Jag har ett sug efter orange just nu. Vasen från
Elme glasbruk är underbar. Som en apelsinsorbet.
På prislappen stod det 200 kr. Jag tvekade en stund.
Sedan kostade den 150 pix. Då tänkte jag tanken som
man ska tänka ibland:
"Vad får jag för vas med samma skönhet och kvalitet
i en vanlig butik?" 


Till sist, kryddmått från Ikea. Jag hänger sällan där,
så jag har ingen aning om årtal. Kan vara från i fjol. Men det
har en härlig "plastic fantastic, 1960-tal"-känsla".
Design Sue Pryke. 10 pix.
1 Gunnel:

skriven

Glasvasen skulle jag nog utan vidare betalat 200 kronor för.

2 Clinen:

skriven

Härlig känsla när man kommer in i loppandet igen =)

3 RETROknoppen:

skriven

Förstår att du har fullt upp med vårbestyren. Jag har inte ens gjort i ordning på min balkong. Tänkte i dag men,,,vilket ruggigt väder!

Roligare är det ju att läsa bloggar,,,

Oj, har du fått lite orange-känsla?

Orange är som ju en vitamininjektion och jag fick nog själv en liten dos av din Elme-vas :)

Nice!

4 Tusse:

skriven

Ursäkta min ärlighet, jag tycker pingvinen är gräsligt ful. Mina föräldrar hade en likadan fast i glas. Och den fick inte följa med i flytten. Det är möjligt att den kom från Boda.

Kryddmåtten däremot är underbara, ser ut som om de kommer från DDR. Kräutermasslöffelsatz "Sonja" med pris och varunummer inpräglade i plasten.

Gjutskäggen får man ta bort med en hushållssax (Haushaltsschere "Schneidfix") innan man börjar använda dem.

5 Flusing:

skriven

Pingvinen är ju jättesöt =). Vasen helt ljuvlig. Förstår att du inte vill lämna kvar felfria tallrikar. För mig får felfria muggar följa med hem =)

6 Allt det gamla goda:

skriven

har undrat varför det varit så tyst från dig, härligt att du är tillbaka!

7 Anta S:

skriven

Den orange vasen hade jag också fallit för. Mycket snygg.

Och så över till söta pingvinen. Jag har en likadan men med svart dekor. Dessa "öronfrusna" djur är för (salta) jordnötter – men kan nog även användas till annat.

8 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Härlig Elmevas! Bodashop vet jag inte vad det är men tror mig veta att pingvinen ska användas till jordnötter.

9 Marika på Odlingspyssel:

skriven

Om jag inte minns helt fel, så såldes pingvinen med godis en gång i tiden. Kan ha varit Marianne, vet att jag inte tyckte om godiset i alla fall när jag var barn på tidigt 80-tal. Hoppas det hjälper dig lite.

10 Moster Mjölgumpa:

skriven

Jag har för mig att pingvinen är tänkt att ha jordnötter och dylikt i. Elmevasen är fantastisk...

11 Soffi:

skriven

Ja men på sommaren får man lov, tycker jag, att ta lite längre tid på sig mellan blogginläggen. - Hur ska man annars både hinna med alla livets måsten OCH njuta av sommaren? :)



Ett orange-sug kommer till mig med, from time to time, och då matar jag det med med lite 70-tal och sedan blir det bättre.

Kanske inte det decennium som lockar mig mest inredningsmässigt, men helt klart har jag svårt att hålla fingrarna borta från vissa humörhöjande 70-talsgrejer! De får bo i ett av skåpen och komma fram när humöret kräver det. Ombyte förnöjer!

12 Randiga Tråden:

skriven

Kul att du är tillbaks. Vi håller också på med veden evighetsjobb. Min oranga period håller på att avta nu är det mest grönt som "bara blir".

13 Bosse:

skriven

Har en pingvin i glas någonstans. Har för mig att den är gjord för att ha jordnötter i.

14 Elï:

skriven

Gunnel: Jag med, egentligen. men kände att det nog fanns utrymme för prutning. :-)

Clinen: Ja, och rätt säsong är det med!

RETROknoppen: Ja, nästa steg är att hinna läsa andras bloggar också!

Tusse: Man får tycka att saker är fula. Jag kommer sannolikt inte att behålla den där jordnötspippin men den är litet kul. Gjutskägg. Se där - då lärde man sig ett nytt ord! Härligt!

Flusing: Ja, kopparna, de åker med de också. Förstås. Har lagt till din blogg i min blogroll nu.

Allt det gamla: Tack!

Anta S: Du var först med svaret om jordnötter!

Ulrika: Och du bekräftade!

Marika: Bra, tidigt 80-tal lpåter rimligt.

Moster Mjölgumpa: Alla verkar ha haft den där jordnötspippin!

Soffi: Haha, de får komma fram ur skåpet då och då.

Randiga tråden: Nu hamnar jag nästan i chock. Håller DU på att tröttna på orange?

Bosse: Vad mycket jordnötter det måste ah ätits där i början av 80-talet :-)



15 enannanhelena:

skriven

Sällar mig till den orange:a hyllningskören! Beundrade en färgglad gardin inne hos Kerstin K häromdagen och konstaterade då, mest för mig själv ;), att man så sällan säger brandgul numera. Brandgul sa man ju alltid om mörkt gula, orangea färger då det begav sig.



Elmeglas i den sköna kulören har jag suktat över många gånger, men ofta har de ett ganska högt pris, jag tror du gjorde ett fynd där Eli! Hur stor är den förresten, din vas?



:)

/helena



ps. Inte allt på det "fluffiga" åttiotalet var sött, men din påpälsade pingvin tillhör definitivt det sockersöta slaget. (även om innehållet gärna får vara salt då)

16 Anna:

skriven

Härligt att du är igång igen och roliga fynd! Om du kan tänka dig att bli av med Thebe-gaffeln så är jag intresserad! Kan byta den mot tallriken du ska ha? Jag behöver egentligen inte fler udda tallrikar så byter hellre mot den söta gaffeln :)

17 Elï:

skriven

Enannahelena: Nej, allt var verkligen inte snyggt. Bklundar just nu ibland när jag går genom HM, mintrosa puffärmad kavaj var det jag såg senast...

Vase4n är cirka 20 hög.

Anna: Deal!

18 Anna:

skriven

Kanon :)

Kommentera här: