Jamtli visar det vi tyckte var snyggt - 1975

Det är 1975 och i flickrummet blickade David Cassidy ut över locktång och blockljus.
Rummet ingår i Östersundsmuseet Jamtlis nyinvigda permanenta utställning "1975".
Den består av hela hus med interiörer från året då jag fyllde 13 år. En mexitegelvilla 
(min mammas dröm), en pensionärslänga och ett gröna vågen-torp.
(Samtliga foton i inlägget: Charina Knutson/Jamtli)

Jag hade också blockljus, och en orange fön. Men jag lyssnade på Elton John vid den här tiden:
 
  
Pojkrummet. Alla killar samlade ölburkar i pyramid. Och lyssnade kanske på Sweet:
Fox on the run (Top of the Pops, 1975).
 
 
Ska den här estetiken någonsin få samma uppskattning som 1950- och 1960-talens design?
Inom mig finns ett tvivel. Men oj, så modernt och rätt det var då. 
I gillestugan kunde det 1975 dansas till en blivande dansbandsklassiker, "Gråt inga tårar"
med Thorelifs.
 
 
 
Köket i villan på Jamtli har avocadogrön spis, kyl och frys. De orangea
kastrullerna försvinner i dag snabbt på loppisarna. Fortfarande diskar jag ibland
till Björn Skifs "Michelangelo", som deltog i Melodifestivalen 1975 (och bara
hamnade på åttonde plats, skandal!).
 
 
Det är tyvärr långt till Östersund och Jamtli, men åh, vad roligt det skulle vara att
se utställningen "1975". Tur att den är permanent. Läs mer i den här artikeln på svd.se
Och hos Jamtli, förstås.
 
Dela med dig av dina 70-talsminnen i en kommentar! Eller, om du inte var född då,
den 70-talspryl/låt du är mest förtjust i.
 
 
1 Gila:

skriven

Hi..hi..allt från 70 talet är inte snyggt...de där furuväggarna till exempel...eller soffan och fåtöljerna...men tapeterna på första bilden...så fina!
Tack för tipset!

Svar: Ja, tapeterna kändes... moderna?
Eli

2 form55:

skriven

Nog samlade man på ölburkar alltid! Men då lyssnade jag på Electric Light Orchestra.

Svar: Det gjorde jag med!
Eli

3 Moster Mjölgumpa:

skriven

Med tanke på din undran om sjuttiotalet kommer att bli populärt igen har jag en sak att förtälja.

När jag, 1986, skaffade min första lägenhet så köpte jag några möbler på auktion. Den ena tingesten var en hallmöbel/telefonbänk i teak. Jag tyckte att den var fruktansvärt ful men den var ju så gott som gratis, det var teakmöbler på den tiden. Jag beklagade mig för min pappa om hur hemsk den var, då han sa:
-Vänta bara, snart gillar du sånt här.

Jag svarade att jag visste att man ändrar smak, men vid teak gick ju ändå gränsen.

Och vad är det för möbler jag plockar hem nu då?

Svar: Furu......?
Eli

4 Ida:

skriven

Mina föräldrars spis är original från 1971, köket likaså. Välbevarat och fint. Inget jag någonsin tänkt som något som platsar på museum :)

Svar: Fantastiskt att så gamla spisar funkar. Numera pajar ju det mesta efter 8-10 år.
Eli

5 pärlbesatt:

skriven

Själv är jag nog som många andra inte särskilt förtjust i det som fanns när jag själv var liten (t ex sjuttiotalsgrejer) utan vill ha äldre eller modernare saker. Helst äldre, just nu. Men snäckskalslampor är lite trevligt. Och vissa textilier från 70-talet skulle jag kunna ha även idag.

Svar: Precis! Textilerna, där fanns mycket fint. Och så orange, man blir glad av orange.
Eli

6 Tusse:

skriven

Citroën SM - jag säger bara det!

7 Helena Högberg:

skriven

Ja, visst känner man igen sig!Jag var 11 år 1975, samlade också på ölburkar fast jag var tjej. Sweet var hur coola som helst och hemma hade vi avacadogröna vitvaror :D Det enda som jag tycker alltid är lite missvisande när det talas om 70-talsnostalgi är att oftast vill det framkomma att allt var orange. Det var ju faktiskt lika populärt med "moss"-grönt, rött, brunt och vitt också!Jättekul inlägg!

Svar: Ja, jag minns nog mer brunt än orange!
Eli

8 Marika på Odlingspyssel:

skriven

Nu är jag 70-talist själv och är inte direkt opartisk till estetiken där brunt och orange kallades färgglatt. Att 70-talsgrejerna blir mer och mer populära handlar ju om att vi 70-talister nu alla är 30 + och har egna stabila ekonomier. Vi köper helt enkelt på oss vår barndoms stilideal. Kolla bara på plastburktrenden och alla retrotyger med Dunderklumpen som säljs till stora belopp på Tradera. Att sedan just tyger och köksgerod blir dyrare och dyrare är också ett tecken på att vi kvinnor får starkare ekonomi (eller för att komma med 70-talsidolen Bourdieus teori om att kvinnor förvärvar ekonomiskt och kulturellt kapital då uppvärderas också traditionellt kvinnliga områden såsom plast och textilier)
Vänta bara, nästa stora trend kanske bli Krupps elvispar? Alla hade väl en sådan?

Svar: Intressant kommentar!
Eli

9 Maria:

skriven

Bekännelse: Jag hatar fortfarande teak.
Där går gränsen än i dag.

Svar: Desto mer teak över till oss andra!
Eli

10 precis en sån:

skriven

Ölburkspyramiden prydde även mitt rum, trots att jag var tjej!

11 RETROknoppen:

skriven

Först och främst,tack för ett bra inlägg! Det är synd att Östersund känns lite långt bort för att se en utställning,men vem vet?
Mitt 70-tal har förpassats till köket. Jag stävar inte att göra det autentiskt och jag vill att färgerna ska harmonisera. Min barndom var just gröna skåpluckor och bruna möbler, rutigt och blommigt om var annat och när man som här på bild, ser helheten så uppfattar jag bara idag disharmoni. Men plockar jag ur gobitarna och för ihop färg och form, så kan 70-talet kännas friskt och trendigt.
Jag minns hemkänsla och dammtorkning. Två tevekanaler och Demis Roussos vibrerande stämma. Färgglada bunkar och tom. blommigt och svampigt under fotsulorna när man ställde sig på vågen. Ibland är det så skönt att man inte blev sådär minimalistisk eller industriköks-aktig av sig. Utan kan verkligen njuta av plastmattan under köksbordet,,,fast att det inte är praktiskt eller verkligen få jobba med att skura ur den emaljerade kastullen när mjölken bränner vid,,,handdisk gäller.

Ps. Jag samlde på utländska bilregisteringsnummer. Vilken unge i dagens läge, står och hänger vid bensinmacken,med ett anteckningsblock och tycker det är spännande? *ler*

12 Eva:

skriven

70-talet... det var då jag började träffa killar, gick på discon, hade kortkort och platåskor, lyssnade på ABBA, Rod Steward, Roberta Flack. Jag inredde mitt första hem i sobert brunt, beige och natur med stålrörsben och vitlackat, heltäckningsmatta förstås och en stor monsterablomma i ett hörn. Och mitt porslin var "Annika" från Gustavsberg. Härlig tid!

13 eva:

skriven

jag bor ju tillräckligt nära och har både skänkt saker och med förtjusning vandrat(i måndags) och hittat "mina" saker i alla husen. Kul. Har mer ouppackat efter flytten så jag lär skänka mera sen. Finns inte plats för mer prylar i min tvårummare. Men vissa godbitar spar jag...

14 jan-erik strömqvist:

skriven

Nostalgi
Tror bestämt att det är våran gillestuga
Sofforna och mattan är i alla fall samma och jag
Undrar om de hamnade där efter hennes bortgång.

Kommentera här: