Loppissvep #1 från New York (Green Flea)


Svenska Bo Fajans och Karlskrona möter brittiska Midwinter - men det blir litet klumpigt.
Servisen fanns på loppisen Green Flea på West 76th street. Säljaren visste inget om den och ingen
märkning fanns. Jag tycker att tekanna och skål har en annan elegans än koppar och gräddkanna,
men de skulle tydligen höra ihop. 175 dollar för rubbet.
UPPDATERING: Rättelse av en tidigare uppgift här, om att detta skulle vara Bo fajans. Serivisen
är svensk, men Ikea, från 1980- eller 90-talet, enligt flera uppgifter. Uppdaterar när jag vet mer.


Flea Market var den enda av loppisarna vi besökte som kändes litet hemma
för en retromänniska från Sverige. Se den glada 70-talsduken som pryder bordet
med diverse skålar och grytor i välbekant stil. Och den där blå flaskan...


... måste ju inspekteras. Holmegaard? Nej, knappast skandinavisk?


Liksom servisen litet klumpig.


Saftglas, stolar med plastdynor, och några orange barstolar. Vi tar en närmare titt även på dem...


Tja?


Mer orange! Faten såg jag på flera andra loppisar också. Alltså dags att vända på dem.


"Iit could just be that Salem created just the coolest shapes ever",
Och visar bilder på Tricorn-delar som kommer att få er
att ooohhhha och aaaahhha en rejäl stund.


Ett äkta amerikanskt diner-set, någon?


Det här kändes 80-tal.


Jag hyser en svaghet för amerikansk keramikitsch. McCoy, USA, Roseville med flera
amerikanska porslinsfabriker gjorde fantastiska vaser, blomkrukor, kexburkar och prydnads-
föremål. Den enkla men rara krukan i mitten hade ingen märkning, de andra två har
jag för mig var McCoy. De där märkliga prydnadsbollarna - nja.


Ljusstakar för blockljus.


Så mycket tjusigare att hänga småtvätten på en sådan här träställning än
på de moderna tråkiga i vit plast! Ihopfällbar är den också.


Soffan såg misstänkt "snyggt" sliten ut. Amerikansk shabby chic? Men den kanske passar
i ens kök om man har matchande boots som hon i utkanten av bilden.


Tidig Arabia! Jag blev förvånad när jag lyfte på en kopp och såg stämpeln. Det man ser
av Arabia här hemma brukar vara 1960-tal och nyare.
Coming up: Loppissvep #2 från New York (West 25th street).
Stay tuned!
GreenFlea Market