Servetter med dekor - tidstypisk duknings minsta detalj (gästinlägg)


Sune, min danske nätvän som bidragit med flera tidigare gästinlägg, är tillbaka med ett otippat
ämne. Dekorer på pappersservetter, 1950-70-tal. Fantastiskt intressant, tycker jag. Den här
1960-talsservetten med gårdsmotiv är min absoluta favorit. Vilken är din? Häng med!
Nu lämnar jag ordet till Sune:


Er livet for kort til at samle papir-servietter? Det var det ikke dengang disse servietter er fra...
så når jeg checker landskabet for retro-ting sker det at jeg finder en plastpose med en hel serviet-samling
stoppet ned, levninger fra en afdød tante eller mor, som ikke kunne få sig selv til at smide dem ud.
De sidste jeg fandt var proppet så usensitivt ned i posen at jeg måtte stryge dem med mit dampstrygejern.
Hvilket livet jo også er for kort til...med mindre man er en retro-nørd i pensionistalderen... :o)
(Servetterna på bilden är 1950-tal)


Papir-servietternes design har fulgt udviklingen fra 1950-1980 i tekstil- og porcelæns-dekor-design,
ofte meget veldesignet eller tegnet med stor humor, men så godt som aldrig med en signatur.
Hvem er designet servietten  med de stiliserede blomster (till höger) som minder om Marianne Westman
og Berit Ternell (specielt hendes "Fleur"-service designet for engelske T.G. Green)?
Hvem har tegnet de tusinder af forskellige designs?


"Fleur", av Berit Ternell för T.G. Green.


Servietternes alder beregner jeg udfra tegnestilen, papirkvaliteten og farvetryk-teknikken. 50'er
servietterne er nemmest at lokalisere når de er i tidens "new look"-stil, naturstiliseringer, halvabstrakte.
De er trykt på meget tyndt, "fattigt", uabsorberende papir, ofte med tunget kant. Ligesom tidens typiske
dekor med trykt stregtegning i bunden og 1-2 farver trykt oveni.


I 60'erne er papiret fortsat tyndt, men flere farver kommer til. Jeg har ikke rigtig gode eksempler
på 60'er "design-stil", så jeg viser lidt jule-og påske-servietter der er typiske for tiden.


Mer 60-tal.


Och ännu mer.


Fra slutningen af 60'erne bliver papiret tykkere, absorberende og i takt med hippie- og Panton-æraen
bliver der lukket totalt op for farveorgier og det cirkulære formsprog.


Mange af mine servietter har påtrykt "Made in Denmark", så jeg går ud fra at hvert land har sine
egne serviet-traditioner. Hvem ved noget om serviet-dekor-designere?
Jeg hører gerne...
God fornøjelse!
Sune, Retrogaragen, Brædstrup, Danmark

PS. Ja, vad vet ni om servettdesign under retrodecennierna? Sune vill gärna höra, och jag också.
Jag hade faktiskt inte tänkt så mycket på pappersservetten som konstform och samlarobjekt
innan Sune skickade mig de här bilderna.
Har du gjort inlägg om servetter?
Länka i en kommentar så lägger jag in länken här!
/Eli

1 Larsson:

skriven

Då och då plockar jag på mig en servett eller två. Extra roligt är det att ha dom kvar EFTER att vägrestaurangen (eller vad det nu kan vara) lagt igen. Fast samling är väl att ta i...



http://larsson-larssons.blogspot.se/2009/08/nalles-motell-arboga.html

2 K Peter Dahlström:

skriven

Intressant! Den som påminner om "Fleur" skulle jag kunna tänka mig att köpa som tygservett och bordduk.

3 enannanhelena:

skriven

Jag minns att min bästis och jag samlade på både servetter och kassar på den tiden det begav sig. MEN det var ju för loggornas skull. Och det var på åttiotalet så de har inget med ordet 'konstform' att göra. :)



Tycker som du att på-landet-servetten är ljuvligt retrofin. Och tomten får mig verkligen att dra stOOrt på smilbanden! Nästan så att man längtar till jul...



/helena

4 Anta S:

skriven

Tack Sune, det här inlägget faller man pladask för! Man önskar att man hade alla dessa servetter bara att titta på och njuta av.

5 Kerstin:

skriven

Trevligt med servetter i en blogg! Visst är de fina!

Jag har samlat sen 1996 och har ca 50.000 olika.

Nu är större delen av servetterna av nyare sort, men även av äldre har jag en hel del. Många av de du visade har jag, men flera var nya motiv för mej. Många danska samlare jag har bytt servetter med- även med samlare i andra länder. De två senaste två åren efter min dotter dog har jag inte

helt orkat med bytandet, få se om lusten kan återkomma.

Kerstin

6 Christin:

skriven

Tack för ett jättetrevligt inlägg med helt underbara servetter.Sparade som så många andra på servetter som barn på 70-talet men hade nog inga som var så här fina.

7 Moster Mjölgumpa:

skriven

För ett antal år sedan visade jag upp diverse samlingar på min blogg. Ett av inläggen visade just min gamla servettsamling.



http://mjolgumpa.blogspot.se/2007/02/dagens-samling-del-6.html

8 Elï:

skriven

Larsson: Nalles var söt!

K Peter Dahlström: Ja, den var speciell.

enannanhelena: Kassar! Ännu ett samlarområde.

Anta S: Ja, visst var det ett härligt inlägg!

Kerstin: 50 000!!!!!!! Det vore jätteroligt om du hade ork och lust att ta några bilder som jag kunde få visa på bloggen? Eller i alla fall berätta i en ny kommentar vilka av de 50 000 som du är mest stolt över, eller tycker är vackrast.

Christin: Tänk, det där med att samla servetter har jag verkligen helt missat. Kul att så många verkar ha hållt på med det.

Moster Mjölgumpa: Kul - ännu en servettsamlare!

9 129 E 50:

skriven

beaautiful luncheon napkins, intriguing scenes and colours would brighten any table and stimulate lively conversation.Fantastic gifts for the host and hostess maybe FB can order some?

A fine post

10 Kerstin:

skriven

Skulle gärna ha sänt foto på servetter, men jag har aldrig ägt en kamera och dessvärre aldrig fotat heller. Är en stor anledning till att jag inte försökt mej på en blogg, fast jag nog gärna skulle vilja ha en. Har massor att visa, för det är inte bara servetter jag samlat. Om du på något sätt kan ge din adress sänder jag gärna några servetter till dej. Jag har en hel del lika och så har jag köpt hela paket, fanns faktiskt äldre servettpaket att hitta i början av mitt samlande och på Tradera har jag köpt några paket.

Sune undrade om vem som designat servetter. På äldre servetter har jag inte sett signatur men på nyare servetter kan man ibland se vem som tecknat. Eva Logell är ett namn.

Om man googlar Samlaren kommer en låång lista med olika samlarområden upp, där finns flera servettsamlare och mailadress till världens största samlare- en norska. Hon kan säkert veta om äldre servetter.

Kerstin

11 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Oj vad kul att se. Nya spännande samlarområden öppnar sig. Och du Kerstin, starta en blogg! vi är flera som vill se dina samlingar! Känner du ingen som kan hjälpa dig komma igång?

12 Skaffaren:

skriven

Helt plötsligt känner jag mig trygg i mitt samlande igen. Fina pappersservetter kan man bara inte kasta.

13 Lena Jacobsson:

skriven

Hej!Fantastiskt intressant har en samling som är påbörjad sent 50-tal har nu idagarna fotograferat min samling och sorterat lagt in på usb-minne har 1603 stycken tyckte det var många men det finns visst samlare som har flera enligt inlägg ovan.

Svar: Vad kul! Du kanske vill visa dina 10 "bästa" här i bloggen? Eller har du en egen blogg/hemsida att länka till?
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: