Till minne av en katt, anno 1917

I somras åkte jag för tredje året på loppisresa med andra retrobloggare. Drygt 40 loppisar hann
vi med i år och jag fyndade en del - bland annat ett ljuvligt paraplyställ i teak som jobbar hårt hemma
i hallen. Men det mest givande, alla tre åren, var faktiskt att lära sig saker av kamraterna. I somras var
det Skaffaren  som inspirerade mig mest. Han såg helt andra saker än oss andra. Efter resan började
jag titta efter annat än de vanliga retrogrejerna. Antikviteter, teburkar - och gamla foton och dess ramar.
Kolla in katten!
 

"Hilda 1917. Till Minne av vår "Pissa". Katten dog för över 95 år sedan, 
man jag undrar om hon inte fortfarande fräser generat över sitt namn där uppe
i katthimlen... UPPDATERING: Eller står det "Tissa"? Det tror S:t Olofs blogg,
vi hoppas hon har rätt! Men något skumt är det med detta foto på en (uppstoppad?
se tassarnas ställning) katt. Läs Eviga kvinnors inlägg om samma foto, som hon
har i sin ägo - med en mystisk text på framsidan...

PS. Gillar du gamla fotografier, kolla in Skaffarens blogg Gamla Fotografier.
1 Sanktolof:

skriven

Katten kanske fräser till nu uppe i katthimlen, för jag tror att du har döpt om den. I mina ögon står det Tissa. Det är inte alltid lätt att läsa gammal stil. Om du tittar på kroken över "T:et" i till. Så ser kroken nästan likadan ut i det sista ordet.

Svar: Vi hoppas att du har rätt :-)
Eli

2 enannanhelena:

skriven

Så kul! Och lite mystiskt. Jag har EXAKT den kattbilden/fotot här hemma. Hittade den på auktion för några år sedan för en tia. Min har iofs inte alls lika fin ram som din.

"En oskuld" står det nere i hörnet på mitt kattfoto. Det finns att beskåda i högermarginalen på min blogg, om du blir nyfiken, strax ovanför min mailadress.

Kul som sagt och lite konstigt. Gjordes kanske många kopior av samma foto då? Till minne av många katter? Ett mysterium. :)

Förresten så är gamla fotografier något av det bästa jag vet. Gärna i fina, sirligt ornamenterade, jugendfotoalbum.

/helena

3 Tusse:

skriven

Sankt Olof: Visst finns det en himmel för katter, en åsikt som för övrigt delades av förre biskopen Ingmar Ström. Min mormor (f. 1893) blev däremot upprörd när frågan om eventuella djurhimlar kom på tal, varför har jag aldrig riktigt förstått.

4 enannanhelena:

skriven

Eli, jag var bara tvungen att plocka fram den lilla kattsötnosen, och studera min bild lite noggrannare, nu på morgonen. Förutom den lustiga texten som jag redan nämnt ('en oskuld' i nedre vänstra hörnet) så står det; 'Almquist's Konstförlag, Hälsingborg N:r 145' med liten stil i högra hörnet.

Försökte googla nämnda förlag, för eventuell årgångsinfo. eller något annat upplysande, men tyvärr inget napp alls. Så jag antar att mysteriet förblir ett mysterium.

Förtätade hälsningar...
från en förvirrad "kattägare"
:)
/helena

ps. 'Skaffaren' känner kanske till något om detta konstförlag? Jag menar, om de tryckte upp många olika fotomotiv så kan det ju hända att han stött på namnet Almquist's någon gång? Bara en tanke.

5 Christin:

skriven

Spännande med gamla bilder.Gillar vykort också, både skrivna och oskrivna men visst är det speciellt att läsa vad människor skrev till varandra för kanske 100 år sen.Då var ju vykorten som våra sms nu...

6 lybtar:

skriven

Men va konstigt att det är samma katt på bilderna.

7 Skaffaren:

skriven

Jodå, namnet är bekant.
Almquist & Cöster i Hälsingborh var stora på vykort och verkade under 1920-talet fram till 60-talet.
Almquist hette Salfon i förnamn.
Salfon Almqvist, född 1880, Jonstorp, död 1975, Helsingborg, startade fotoateljé i Helsingborg på Sundstorget 5. Ca. 1916 flyttas ateljén till Kullagatan 8 -10. 1917 startar Almqvist tillsammans med R. Cöster Sveriges första vykortsfabrik.

Kommentera här: