1960/70-tal och 1800-tal - nu börjar jag fara iväg...


Dagens besök på Antik & kuriosa på Kistamässan resulterade i köp av denna härliga lampa
i äkta plast. Ikea, 1960/70-tal, och med ett underbart ljus. Den står redan på ett litet teakbord på landet.
En våning ner i ett av gästrummen finns en liten söt röd vas, ett loppsifynd som jag trott vara
1950/60-tal. Dansk, gissade någon. Men... 
 
... nej, den ska vara sent 1800-tal, från svenskt glasbruk. Detta lärde jag mig på mässan i dag,
där en utställare hade en likadan röd vas samt en hoper orange i samma serie. Några blå hade
hon också. De klara starka färgerna känns så oerhört moderna, så jag var skeptisk, men säljaren
stod på sig och verkade ha koll. Så det verkar som om jag har en 1800-talsvas.
1970-talslampor, vas från förrförra seklet - det börjar spreta här på bloggen.
Snart kanske jag får byta namnet Femtiotalsjakten?
1 DeBeer/Manganiatokan:

skriven

Vojne vojne - Inte undra på att det är svårt att välja VAD man skall spara på? När det finns så mycket vackert därute :-D

2 Gila:

skriven

Lampan är hur cool som helst...och nu har jag kommit på var jag sett den i orignalkartong...ska bläddra i bildarkivet...

3 RETROknoppen:

skriven

*ler* Hmmm,,,det har jag nog märkt på dina senare inlägg att du är inte lika troget ditt 50-tal.
"Spretigheten" är väl att du har inspirerats och vidgat dina vyer. Spretigt kan ju vara positivt ;) Jag har ju ett sovrum i 30-talsmöblemang som jag inte direkt tar med i min blogg,,,
Ps. Lampan är verkligen snygg - en granne i huset har den som halllampa(men där fyller den väl inte den bästa funktion då den är mera en myslampa :) )

4 Tusse:

skriven

Nej.

5 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Lampan var ju helt underbar! Vilket fynd! Ibland önskar man att man hade typ tre hem till att inreda!

6 Orange-retro:

skriven

Så snyggt det blev! Jag är också nyfiken på att få veta mera om din lampa. Jag håller med RETROknoppen - spretigt är bra.

7 Anonym:

skriven

Lampan är från IKEA

Svar: Tack! Jag har fått det klarlagt, men glömt uppdatera.
Eli

8 Anonym:

skriven

Lampan är från IKEA

9 Emma:

skriven

Det är tillåtet att spreta ibland tycker jag. Särskilt när en sådan fin lampa hittar hem.

10 Jenny på La mômes Old fashioned:

skriven

Lampan var onekligen supercool. Häftigt med vasen också. Tänk att ha ett så gammalt föremål i sin ägo, av glas dessutom. Det känns lite svindlande på något sätt. 1800-talet börjar bli så längesen.

11 enannanhelena:

skriven

Själv varandes drottningen av "spret" ;), så kan jag inte säga något annat än; spreta på du! Det finns så mycket fint där ute i second hand-världen. En hel del är 'Midcentury', en hel del är något annat.

Visst är det roligt när man upptäcker att något som ser modernt ut - inte ens kommer ifrån 1900-talet?

Vilket varmt sken din "nya" lampa ser ut att sprida, kan behövas i det stundande höstmörkret.

/helena

12 Lybtar:

skriven

Åh vad jag gillar din fina lampa.

Vi spretar också hit och dit, men det är ju bara roligt.

13 Christin:

skriven

Snygg och rolig lampa oavsett tidsepok.
Tror storasyrran hade en i svart och vitt när jag var barn.Jag hade turen att vara i Stockholm under helgen och besökte också mässan i lördags men tittade mest på alla färgglada saker och kunde inte välja något.

Kommentera här: