Floras söndagskläder

Jag älskar den där formgivningen från sent 1960-tal/tidigt 1970-tal med mycket vit yta, en rubrik 
i en snygg antikva och en ganska lång text, ofta välformulerad, med ett personligt tilltal.
Den här hittade jag i en Allt i Hemmet från okänt årtal (ska kolla upp det, tidningen finns på landet). Smörgåsmargarinet "Flora" har fått en bordsask.
"Tycker ni inte den ser trevlig ut? Den är gjord av ornamin, det nya servismaterialet.Okrossbart.
Med en yta och tyngd som porslin." 
Formgavs om jag förstått rätt av Carl-Arne Breger.
Läs mer om "Flora i folkhemmet" på Unilever.
1 Tusse:

skriven

Jag säjer spontant 1970.

2 Emma:

skriven

En sådan skulle inte vara så dumt att ha :)

3 Cicalias Fatshionblogg:

skriven

Åh! En sådan där har jag hemma och den är perfekt för vanligt smör (efter man använt 10 % går den i byttan). Hittade den på loppis och har undrat länge vem det är som designat den, och nu vet jag! Kul!

Kommentera här: