Sju sorters Helmer - på Femtiotalsjaktens fyraårsdag


I dag fyller Femtiotalsjakten fyra år - och vad passar väl bättre än att fira med ett
inlägg om mina senaste Helmer-förvärv? Trogna FJ-läsare vet ju att jag samlar på
Geflemästaren Helmer Ringströms dekorer. Den här gången har jag åter fått ihop sju
nya dekorer. Framifrån: Flox, gul och grön (den senare litet utanför, men se bild senare
i inlägget), Tulpan (blå), Kerstin, Gullan, Zarah, Runa, Tulpan (gul), Prick.
 

De två jag är gladast över att ha fått tag i är de ovanliga "Kerstin" (med blomman)
och "Runa". "Kerstin" från 1950 är sannolikt döpt efter HR:s systerdotter, som
föddes det året. Se två trådar om "Kerstin" på forumen Antikprat och Precisensan.
"Runa" såg jag som kanna på Laholms stadshotell i somras, men den lyckades jag
inte få köpa. Men - ¨då skaffade Skaffaren fram ett fat åt mig.
 

"Flox" är den minst typiska Helmer-dekoren av dem jag sett. Men också en
av de vackraste. Jag tycker dekoren påminner om ett klänningstyg
från, säg,1961. Året då "Flox" kom.
 

Alla har vi våra mindre inspirerade dagar på jobbet. Kanske var det
så för Helmer när han ritade "Prick". Men...
 

... vem vet, kanske skulle kopp & fat i "Prick" se lika bra ut som den
litet präktiga "Arkad" (högst upp) gör om "Prick" också fick mingla med kaxiga
"Mexico" (mitten) och snyggingen "Majlis". De här dekorerna hade
jag andra delar i tidigare, men nu har jag hittat koppar också.
 

Och här - en ny färgställning! "Dorothy" är en av Helmers mest
populära dekorer. Men har ni sett den som gul/grön? Det hade inte
jag innan Ljuva 50-tal visade mig tallriken som jag fick byta till mig.
 

Och i "Rio" hade jag bara kaffefatet till vänster. Nu vet jag hur dekoren
i sin helhet ser ut.
 

Många av Helmers dekorer passar så fint ihop att man kan blanda dem
på bordet och det ser tänkt ut. "Campanula" (längst fram) har nu fått sällskap
av "Tulpan" och "Gullan". Se hur gänget trivs ihop!
 

Och "Tulpan" från 1970-talet står nu bredvid "Tulpan" från 1960. Båda ska
vara ritade av Helmer Ringström.
 

Hur många saknar jag nu av Helmer Ringströms dekorer?
Svar: Jag vet inte. Först gick jag efter listan i artikeln om Helmer som publicerades
i "Antikvärldens" specialnummer om porslin 2008. Där angavs 50 dekorer, källa var boken
"Gefleporslin" av Tord Gyllenhammar (1996). Av dem saknar jag nu bara sex. Men när jag
började dubbelkolla mot den senaste upplagan av boken så hittade jag ytterligare tolv dekorer
som tillskrivs Helmer Ringström. Så, kanske 18 fattas för att samlingen ska vara komplett..
Det känns bra. Då kan jakten pågå ett bra tag till...

Under kategorin Helmer Ringström finns alla tidigare "Sju sorters Helmer"
och andra inlägg med bilder på  hans många härliga dekorer.
 
 
 
 
 
 
 
1 Anna:

skriven

Grattis!
Så kul att se fler Helmer-dekorer :) Men jag saknar grön/gula Dotothy ;) Eller du kanske redan hade visat den dekoren tidigare?

Svar: Visst ja! Tack för påminnelsen, ska uppdatera!
Eli

2 Randiga Tråden:

skriven

Grattis. Så vackert alltsammans är, vilken skatt du har. Själv firar jag tre år nu september.

3 Maria/Prylodesign:

skriven

Grattis på fyraårsdagen och alla dekorerna är fina.

4 Sussiesfyndhörna:

skriven

Grattis! Underbara dekorer man blir riktigt sugen på att börja samla själv!

5 Kerstin:

skriven

Grattis på 4-årsdagen och till alla nyförvärv! Kerstin känns ju i sammanhanget litet präktig och trist, men jag borde nog leta efter någon del när det är min namne! Runa var nog min favorit av de här.

6 Jesper:

skriven

Grattis på din fyraårsdag. Hipp Hipp! Häftigt att se alla vackra dekorer av Helmer. Har inte en endaste, men de är verkligen vackra.

7 Undantaget:

skriven

Är det han som gjort Smide också?
Där har jag flera tallrikar, assietter samt djupa tallrikar som vi använder till vardags. I helgen fick jag tag på tekoppar, dock utan fat men det är ju en världslig sak som Karlsson på taket sa.

Svar: Nej, Smide är inte Helmers. Men det är en snygg servis!
Eli

8 RETROknoppen:

skriven

Vad glad man blir av att se dessa dekorer och med denna smittande glädje säga: Grattis!!
Helmer ler nog i sin porslinshimmel över din samling :)

9 Yvonne:

skriven

Grattis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

10 Gittan:

skriven

Ser att det finns ett antal Helmer i det här hushållet också...

11 lybtar:

skriven

Grattis!!! Vad roligt att du fortsätter att hitta. Nu lär det inte vara så lätt att utöka den samlingen.

12 Christin:

skriven

Grattis till dom fyra åren och till alla fina dekorer du samlat på dej.Man blir så glad av fina färger och mönster.

13 Jenny på La mômes Old fashioned:

skriven

Grattis till fyra år!

Du har väl både Sparta och Neptun!? OM du säger nej kommer jag att få mycket dåligt samvete över att ha sålt av åtta mattallrikar igår!

Svar: Haha. Vi har en hel liten röd Neptunservis på landet. Men Neptun ritades av Dorothy Clough. Sparta har jag någon del av. Så slappna av :-)
Eli

14 Maria på tid och rum i Årsta:

skriven

Helmer alltså! :)
Är den gulgröna Dorothyn helt rund i kanterna?


Svar: Yep.
Eli

15 Anna:

skriven

Ja nu så ;) Den är riktigt häftig i gul/grönt!

16 LottaDaisy:

skriven

Jätejättefint! Tack för inspiration hittills. Och så ser jag en Daisy-kopp där också. My cup of tea!

17 Ebba D:

skriven

Grattis! Och så fina!
Jag är nyfiken: Hur många delar vill du ha av varje dekor? Nöjer du dig med en enstaka assiett, djup eller flat tallrik eller vill du ha en av varje med varje dekor? Och koppar av alla?

Svar: För det första så samlar jag på gul Safari och Tellus, finservis och vardagsservis. Men om själva samlingen: Mål ett är att ha någonting av varje dekor. Nästa mål att ha koppar med fat och assiett av varje. Dessutom vill jag ha så mycket som möjligt av ytterligare några dekorer som är favortier, som limegrön Majlis och båda färgerna Dorothy. Sedan... har jag inte tänkt längre :-)
Eli

18 Linda:

skriven

Grattis till jubileumet! Och till alla de nya Helmerdekorerna i samlingen, så fina! Och härligt att se att du fått lite hjälp av andra trevliga retrobloggare också. :)

19 Åsa:

skriven

Vilken fin samling. Vi äter själva på Campanula hela somrarna, dvs. då vi bor i sommarstugan. Vet du om det finns kaffekoppar i den serien också??

Svar: Tack! Jag vet inte, men antar att Campanula borde finnas som kopp. Hittar den dock inte när jag söker i Porslinsbloggens fantastiska Gefle-samling, som dock är värd ett besök även om inte Campanula-koppen finns där:http://www.tallbacken.net/porslin/Porslin.html
Eli

20 Skaffaren:

skriven

Grattis till de fyra första åren!
Och tack för länkningen.

21 Martina R:

skriven

Hej! Jag har köpt två uppsättningar tallrikar som jag föll för pladask vid första ögonkastet. Safariassietter och tulpantallrikar. Men mina tulpan ser inte ut som dina. Finns det ytterligare en variant tulpan av samma formgivare?

http://www.porslinsbutiken.se/Sidor/Gefle/Tulpan/Tulpan.html

Roligt att se bilder från din samling!

Svar: Hej!Din mejladress funkar inte, den saknar domän. Jag var tvungen att kolla i boken om Gelfeporslin eftersom jag inte känner igen dekoren i länken. Är tallrikarna verkligen stämplade Tulpan under? Och de ser definitivt inte ut att vara från 1960, det stämmer inte med stilen. Det finns två Tulpan dokumenterade, båda av Helmer Ringström, se bilden jag skickar med. En med stiliserade tulpanerna från 1960, en är 70-talare med grön rand och svarta tulpaner i svart. Sök på Helmer och tulpan här på bloggen så hittar du båda!

Eli Åhman Owetz

Kommentera här: