Då var aprikos den nya heta inredningsfärgen

Det är 1982, och aprikos ska snart explodera som den nya heta inredningsfärgen.
Man matchade gärna med collegetröjor och andra plagg i samma färg. Jag vet, jag var med.
När det låg en bunt Sköna hem från 1982-86 där på loppisen kunde jag inte låta bli att
ta med dem hem...
 
Vare sig det är Femina från 1957 eller Sköna hem från 1986 man plockar upp
på loppisen så är annonserna lika intressanta som det redaktionella innehållet.
Här har vi Diabelle, som i dag syns på antikmässor ibland. Då, 1985 eller 1986
(ska kolla när jag har tidningen framför mig igen) var den en het nyhet.
Amerikansk design, bara en sådan sak! Före 1985 fick bara Televerkets egna
apparater användas (fast alla hippa människor hade importerade telefoner
där dock ljudet inte var så bra alla gånger). När telefonapparaterna frisläpptes
på marknaden ansträngde sig Televerket att hänga med, berättas
i en Ny teknik-artikel.
 
När kom trätulpanerna? frågade jag i det här inlägget och fick svar. De verkar ha dykt upp
i början/mitten av 1980-talet. Nu ska jag granska alla bilder i de loppisfyndade Sköna hem-tidningarna
för att se om där finns några glada trätulpaner. Fast...kanske var blommorna litet för enkla
och folkliga för att passa in i tidningens estetik?
1 precis en sån:

skriven

Tror som du, att trätulpanerna inte var så "heta" de var nog för folkliga.

2 Helena Högberg:

skriven

Aprikost, ja... hela mitt kök var aprikost, små aprikosa blommor i gardinerna som matchade stolsdynor och mattor i samma färg. Smala löpare i fönstren och virkade dukar i precis samma nyans. Och gud vad jag har svårt för aprikost nu, hoppas att det aldrig någonsin blir modernt igen!

3 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Ha ha snart är både aprikos och mintgrönt tillbaka i inredningen. Och det inte alltför långt bort. Fast på ett annat sätt såklart.

4 Christin:

skriven

Lika galna som många var i aprikos var jag i rosa och hade det på allt från gardiner och lampskärmar till julgranskulor och kläder när jag flyttade hemifrån i mitten på 80-talet.

5 Christofer:

skriven

Vi minns alla med förfäran den dag telefonerna släpptes fria. Åh, Diabelle!
Förresten såg jag på en skrot i Huddinge några guldbruna handfat ligga och glimma i solen - inga diskreta pastellfärger där inte!

6 Jessica:

skriven

Åhh, Diabelle. Vi har en mörkt brun med plast, skinn och gulddetaljer. Hur cool som helst!

7 Milla:

skriven

Hej! Trevlig blogg! Så många 50-talscafeer det finns! Besökt Bellas Place nångång? http://www.bellasplace.se/

Svar: Tack! Kollade in Bellas Place på nätet. Fin hemsida och lockande utbud. Kanske övernattar vi där i sommar på vår bilsemester!
Eli Åhman Owetz

8 Sandra:

skriven

Diabellen... Vi hade två stycken hemma på 80-talet. Pappa jobbade på Teli (tidigare Televerkstaden) som tillverkade dem. Sjukt obekväma att prata länge i. Tror faktiskt den ena fortfarande står kvar i hallen hemma hos päronen.

9 Christofer:

skriven

"Åh, Diabelle!" låter min själ som en schlagertitel! Eller kanske en dansbandslåt från tiden.

10 Ann Al:

skriven

Trätulpaner görs på löpande band på arbetsterapin inom psykiatrin.


Svar: Aha.
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: