Dagens fynd: En handduk av Thea Tanner

Lycka är en ny kökshandduk - fast gammal. "Köksbestyr" heter handduken komponerad
av Thea Tanner. För mig ett nytt namn, men jag hittar den här handduken, dukar och
en del tyger när jag bildgooglar (kolla in katt-tyget hos Randiga Tråden!).
 
Det finns litet fakta om Thea Tanner här, men inte födelseår och om hon
fortfarande är aktiv. Någon som vet?
 
Kvinnan på skärbrädan står beredd med några morötter till, om det skulle
behövas i bestyren med soppan. Både min handduk och annat av Thea Tanner
påminner mig mer om anglosaxiskt 1950-60-tal än om svenskt dito.
Enligt lexikonet som jag länkar till ovan gjorde Tanner studieresor till Paris,
Holland och Schwiz. Kanske plockade hon upp ett litet annat formspråk där.
 
Bloggkolllegan Form55 har också stött på ett nytt namn denna vecka, ett som jag
heller inte kände till: Märta Olsson. Kolla in form55:s snygga tyg av henne!
 
1 Randiga Tråden:

skriven

Så snygg din handduk är. Jag har en del tyger/ dukar av henne ska visa vid tillfälle. Mitt katt tyg som du nämnde är så fint.

2 Christin:

skriven

Så snygg handduk! Skärbrädan har jag med. Är det också Thea Tanners verk ?

Svar: Tror inte Thea gjort skärbrädan, men vem vet?
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: