Kuddfodral - ett litet annorlunda fynd

Långt ner i en hög med diverse textilier på favoritloppisen i Huvudsta låg kuddfodralen.
Helt "nya" från sybehörsaffären, prislappen kvar. Jag gissar 1950- eller 60-tal. Ett annorlunda fynd,
åtminstone har jag aldrig stött på några kuddfodral förr.
 
Någon tänkte sig dem som kuddar i soffan där hemma, men det blev aldrig av.
 
Fodralen kostade först nio pix, sattes ned till 5 kronor och 90 öre.
 
Vad var det som skymtade i bakgrunden på första bilden? Jo, mina två 50-talskuddar.
Den turkosgröna köpte jag hos Iris mode i Tierp, en butik som numera är stängd, och den
till höger i antik- och retrobutiken i Orrefors.
Tyvärr passar kuddarna  inte i vår stora röda moderna soffa.
Kanske borde de flytta ut på landet, till överlevarfåtöljen "Den blå".
 
 
 
1 DeBeer/Erica/Manganiatokan:

skriven

Den främre skulle kunna få flytta hem till min kökssoffa :-)

2 precis en sån:

skriven

Kuddar är roliga om man lyckas hitta dem i fint skick. Hoppas de får flytta med dig till landet!

3 Anta Snaque:

skriven

Underbara fynd! Kuddar är fina inredningsdetaljer.

4 Skaffaren:

skriven

Det är svårt att hitta de roliga retrokuddarna idag.
Jag har en som jag är nöjd med.
Orreforskudden är riktigt kul.

5 Gila:

skriven

Oj oj så fina de är! Grattis! Än en gång levererar Huvdsta!

Svar: Precis!
Eli Åhman Owetz

6 Christin:

skriven

Tjusiga kuddar och fodral.Tur du har iallafall en möbel där dom passar.På sängen annars kanske?

Svar: Tja, gästsäng på landet är en idé.
Eli Åhman Owetz

7 Flak:

skriven

Ja man kan göra fina fynd hos Susanne och Frippe i Orrefors..ett av favoritställena faktiskt.
Härligt mönster!

Svar: Och så käkar man underbart god mat och bor hos Sven och hans familj på Orrefors hotell!
Eli Åhman Owetz

8 Randiga Tråden:

skriven

De är helt underbara, grattis.

Svar: Tack!
Eli Åhman Owetz

9 Hanna:

skriven

Fina! Men måste säga att den blå fåtöljen var något extra!!!

10 Linda:

skriven

Jättesöta kuddfodral, men dina gamla godbitar till kuddar var snäppet vassare! Hoppas verkligen att de får flytta till överlevnadsfåtöljen så de få ligga framme och visa upp sig!

Svar: Ja, godbitarna är färggladare!
Eli Åhman Owetz

11 Eva:

skriven

Vilka härliga 50-talsmönster! Jag är väldans intresserad av retrotyger eftersom jag syr och säljer just kuddfodral av återvunnen textil. Jag brukar leta på Röda Korset m.fl. ställen men tar tacksamt emot tips på fler ställen där jag kan fynda. Om du är intresserad av vad jag har till salu är du välkommen in i min webbutik By Juliannie http://byjuliannie.shop.textalk.se/sv/
Hälsningar
Eva

Kommentera här: