Med en enkel trätulpan...

... eller ett helt fång, uppå bemärkelseda´n.
Jag har börjat samla på de färgglada trätulpanerna. I lördags hittade jag de här fina på
Returskänken i Norrtälje (längre inlägg därifrån kommer). Tre pix styck, vilket jag tycker
är ungefär vad de bör kosta. Men när kom trätulpanerna? På 1980-talet, eller senare?
Någon som minns?
1 Irene:

skriven

Hej,
De var populära när jag flyttade hemifrån i mitten av 80-talet. Jag minns att jag hade några i rosa som jag nog fick i inflyttningspresent istället för den riktiga varan. Hade totalt glömt bort att de fanns, vilken revival! :-)

2 Flak:

skriven

Enligt vad vi minns så kom dom väl i början på 90 talet eller kanske slutet på åttiotalet.
Vi har en bukett i finrummet se inlägget om trätulipaner=)
http://nostalgimacken.blogspot.se/2013/04/tratulpaner.html

3 Ingela O.:

skriven

Jag fick en bukett med trätulpaner när jag fyllde 30, det var i början på 90-talet! Mina såg dock lite annorlunda ut.
Slängde dem för en tid sedan, varför skulle de ligga på vinden och skräpa...

4 Christin:

skriven

Jag tror också dom kom i miten eller slutet av 80-talet. Hade länge en bukett med lösa blad till, i en matchande terakottafärgad vas som också var väldigt poppis långt in på 90-talet(iallafall hos mej).
Kul att dom får en ny chans :-)

5 Anonym:

skriven

Hej
Vi hadde här nere i Småland en farbror som hette Martin som tillverkade sina tulpaner i en verkstad
Exakt samma som på Bilden
MVH nostalgiarkivet

6 Hivvi:

skriven

I början-mitten av åttiotalet. Det fanns en lärare på min grundskola som tvingade alla sina elever i åk 4 el 5 att göra trätulpaner. Så mina systrar har gjort dem och min sambo och alla som hade honom i den åldern under säkert tio år. Så hela bygdens gamla föräldrar har väl sådana tulpaner instoppade i skåp och lådor.

Svar: Aha! Som tv- tranorna på 1950-60-talet.
Eli Åhman Owetz

7 MrsUniversum:

skriven

På mitten av 80-talet köpte jag de första att ge som gåbort-present. Just de var tillverkade i Hjo, minns jag.

8 S.:

skriven

För mig känns de 90-tal. Tidigt 90-tal. Vi hade ljuslila hemma.

Kommentera här: